فرماندهی یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر از آماده باش ۱۷۶ گروه گشت حفاظتی این نهاد در روز سیزده بدر در عرصه های طبیعی غرب مازندران خبر داد.

آماده باش ۱۷۶ گشت حفاظتی روز سیزده بدر در منابع طبیعی غرب مازندران

به گزارش قدس آنلاین محسن مرادی صادق شامگاه روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت : این گروه های گشت و مراقبت از عرصه های منابع طبیعی در قالب خودرویی ، موتورسیکلت و پیاده با حضور ۴۶۰ نفر از نیروهای یگان حفاظت، صیانت در روز سیزده بدر در این منطقه فعالیت دارند.

وی اظهارداشت: دستورالعمل تشدید حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در ایام تعطیلات نوروزی و روز طبیعت از سوی مدیرکل به ادارات منابع طبیعی ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند هرگونه تخریب و تصرف اراضی ملی، آتش‌سوزی در جنگل ها و مراتع و سایر مخاطرات در حوزه منابع طبیعی را در هر ساعتی از شبانه روز به سامانه‌های ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش کنند.

طبیعت گردی با حفظ منابع طبیعی

در همین ارتباط ، کاوه جوادی مدیر روابط عمومی این اداره کل گفت: توصیه‌های این اداره کل بیشتر تاکید بر نحوه استفاده صحیح از طبیعت، جنگل‌ها و منابع طبیعی است تا طبیعت گردی با حفظ منابع طبیعی همراه شود.

تلفن رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹

جوادی ادامه داد : شماره تلفن رایگان ۱۵۰۴ و ۱۳۹ از سوی یگان حفاظت از منابع طبیعی اعلام شده تا مردم گزارش‌های مربوط به قطع درختان، بوته کنی، تخریب و تصرف اراضی ملی و آتش سوزی جنگل را با آن در میان بگذارند.

به گفته وی آتش سوزی مهم‌ترین تهدید برای طبیعت در تعطیلات نوروزی محسوب می‌شود و مسافران نوروزی می‌توانند گزارشات مربوط به آتش سوزی در سفرهای نوروزی را از طریق این شماره تلفن به اطلاع مسوولان یگان حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی برسانند.

روبط عمومی اداره کل منابع طبیعی استان مازندران - نوشهر یادآور شد: نکته اساسی در خصوص حفظ جنگل‌ها و منابع طبیعی به عنوان سرمایه‌های ملی کشور این است که مسافران نوروزی پیش از حرکت و ورود به جنگل‌ها و مراتع تصمیم بگیرند که تفرج و سفری بدون آسیب به طبیعت داشته باشند.

زباله‌ها را رها نکنید

جوادی تصریح کرد : جنگل‌های سرسبز شمال اکنون با مشکل انبوه زباله برجای مانده از شهرها و مسافران مواجه است و زباله‌ها زیبایی‌های جنگل‌ها را پوشانده، پس ضروری است از آغاز سفر کیسه زباله همراه مسافران باشد تا زباله‌ها را در درون آن ریخته و به مکان‌های مشخص برای جمع آوری زباله منتقل کنند.

وی بیان کرد : مسافران همچنین باید از رها کردن ظروف یکبار مصرف مانند بطری نوشابه به دلیل تجزیه نشدن و آلودگی خاک پرهیز کنند زیرا این مواد حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

خطر آتش سوزی را جدی بگیرید

جوادی اضافه کرد: از شکستن شاخه درختان و افروختن آتش در زیر درخت و یا نزدیک تنه آن که خطر آتش سوزی جنگل‌ها را به همراه دارد، خودداری و از تخریب زمین برای استقرار چادر مسافرتی پرهیز کرد زیرا باعث تشدید فرسایش و شست و شوی خاک بر اثر باران می‌شود.

وی تاکید کرد : هنگام اسکان در جنگل‌ها بویژه با توجه به خشکی زمین در ایام نوروز تا حد ممکن باید از افروختن آتش خودداری کرد و در غیراین صورت در زمان ترک جنگل و مرتع از خاموش شدن کامل آن با سنگ، خاک و یا آب مطمئن شد.

ورود خودرو به جنگل ممنوع

این مسوول روابط عمومی این اداره کل ادامه داد : تردد خودرو در جنگل نیز باعث کوبیدگی خاک شده و کاهش نفوذپذیری نزولات جوی در خاک را به دنبال داشته و باعث خفگی خاک می‌شود، پس باید از آوردن خودرو به داخل جنگل خودداری کرد.

تنبیه درخت با طناب تاب، هرگز

از قطع هر گونه درختان و سرشاخه‌ها و برداشت خاک و خزه و نوشتن یادگاری بر روی درختان خودداری کنند، انداختن طناب بر روی شاخه درختان و بستن تاب به دلیل آسیب رساندن به درختان نیز اقدامی مغایر با حفظ منابع طبیعی است.

تفریح و تفرج باید به گونه‌ای باشد که در پایان محدوده تفرجگاهی به شکل اول خود بازگردد و حضور ما باعث صدمه زدن به چهره طبیعت نشود.

با رعایت نکات ایمنی و حفاظتی می‌توانیم سفری سالم و با نشاط و با کمترین آسیب به جنگل‌ها و منابع طبیعی را تجربه کنیم و میراث طبیعی کشور را به طور کامل مورد حراست و حفاظت قرار دهیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران از تردد ۳۹ میلیون خودرو در جاده های مواصلاتی استان از زمان اجرای طرح نوروزی امسال تاکنون خبر داد.

حسن جهانیان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود : از زمان اجرای طرح نوروزی از ۲۴ اسفند تاکنون ۳۹ میلیون تردد خودرویی در محورهای اصلی مازندران ثبت و ۱۵ میلیون مسافر وارد این استان شد.
وی ادامه داد : مازندران از نظر میزان تردد خودرو در ایام نوروز امسال رکورد زده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.