مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل گفت: طبق برآوردهای اولیه سرمای بهاره بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال خسارت به باغات شهرستان مشگین‌شهر وارد کرده است.

خسارت ۴۰ هزار میلیارد ریالی سرمای بهاره به باغات مشگین شهر

به گزارش قدس آنلاین، مهدی خدمتی روز یکشنبه در جلسه ستاد شورای هماهنگی مدیریت بحران مشگین‌ شهر با اعلام این خبر اظهار کرد: افت دمای هوا و بارش برف در روزهای اخیر خسارتهای هنگفتی به باغات شهرستان مشگین‌شهر وارد کرد کارشناسان در حال برآورد دقیق میزان این خسارت‌ها هستند.

وی افزود: متاسفانه باغداران با وجود هشدارهای مکرر سازمان جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد دود در باغات به این توصیه ها عمل نکردند و حدود ۶۰درصد از باغات مشگین شهر خسارت دید.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل افزود: در سال‌های گذشته باغداران همکاری خوبی با کارشناسان جهاد کشاورزی داشتند به طوری که میزان خسارت ناشی از برف و سرما حدود ۱۰ درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: سرمازدگی باغات مشگین‌شهر در ماههای پیش رو اثرات خود را بر سردخانه‌ها ، صنایع جانبی ، کارگران فصلی ، بخش حمل و نقل و اقتصاد استان نشان خواهد داد.

سرمای بهاره بیش از ۴۰ هزار میلیارد ریال به باغات مشگین شهر خسارت وارد کرد

وی خاطرنشان کرد: شهرستان مشگین‌شهر قطب تولید میوه استان است به طوری که از حدود ۴۰۰ هزار تن محصولات باغی استان حدود ۳۰۰ هزار تن در مشگین‌شهر تولید می شود و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد برخی از باغات این منطقه ۱۰۰ درصد آسیب دیده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اردبیل همچنین بر لزوم ترویج و همگانی شدن فرهنک بیمه تاکید کرد و گفت: اهمیت فرهنگ بیمه محصولات باغی و کشاورزی برای کاهش میزان خسارت‌ها ضرورتی است که باید توسط مطبوعات و رسانه‌های گروهی همگام با مسئولان برای کشاورزان و باغداران تبیین شود.

خدمتی افزود: در زمان حاضر کمتر از ۱۰ درصد از باغات خسارت دیده شهرستان مشگین‌شهر تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی است و باغداران در این زمینه هم کوتاهی کرده‌اند.

طی روزهای اخیر جهاد کشاورزی اردبیل با اشاره به هشدار اداره کل هواشناسی استان مبنی بر افت دهای هوا و احتمال سرمازدگی باغات، توصیه‌هایی به باغداران، گلخانه‌داران، کشاورزان، و پرورش دهندگان ماهی ارائه کرد.

شهرستان مشگین‌شهر دارای ۱۴ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ میوه است و سالانه بیش از ۳۰۰ هزار تن انواع محصولات سردرختی از این باغات استحصال می‌شود.

از مجموع تولیدات باغی استان اردبیل حدود ۶۰ درصد ذر باغات شهرستان مشگین‌شهر تولید می شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.