بخش بین‌الملل سی‌امین نمایشگاه قرآن کریم عصر امروز دوشنبه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) افتتاح می‌شود.

بخش بین‌الملل نمایشگاه قرآن با حضور وزیر ارشاد افتتاح می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، دو روز پیش همزمان با عید جمهوری اسلامی ایران، سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم با حضور رییس جمهور در مصلای امام خمینی (ره) آغاز شد و امروز بخش بین الملل با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام محمدمهدی ایمانی‌پور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سفیران برخی کشورهای اسلامی و نمایندگانی از ۲۱ کشور آغاز به کار می کند.

علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برنامه های بخش بین الملل گفت: برای حضور نمایندگانی از ۲۱ کشور هماهنگی هایی انجام شده است. البته نمایندگانی از برخی مجموعه های بین المللی جمهوری اسلامی ایران مانند جامعه المصطفی، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به برنامه ریزی های انجام شده برای حضور هفت وزیر فرهنگ از کشورهای اسلامی گفت: قرار است موافقت نامه های بعضی از این وزیران با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مصلای امام خمینی (ره) به امضا برسد.

رئیس نمایشگاه قرآن با ارائه فهرستی از نهادهای خارجی که قرار است در نمایشگاه قرآن غرفه داشته باشند، گفت: دارالقرآن اروپا، عتبه حسینیه، عتبه عباسیه، دارالمعارف الحکمیه لبنان و مرکز اسلامی فرانسه از نهادهایی هستند که برای حضور اعلام آمادگی کردند و در نمایشگاه فعالیت خواهند داشت. تا کنون حضور نمایندگانی از کشورهای روسیه، هند، پاکستان، تونس، بوسنی، الجزایر، اندونزی، عمان، سریلانکا و نیجر قطعی شده و مقدمات ورودشان در حال انجام است.

وی اضافه کرد: قرار است برخی اساتید مطرح قرائت جهان اسلام در نمایشگاه امسال حضور پیدا کنند که با توجه به زمان حضورشان در کشور، برنامه ریزی هایی برای تلاوت آنان در نمایشگاه قرآن یا مساجد و محافل شب های قدر و در برخی استان ها صورت گرفته است.

عبدالرضا سلطانی معاون بخش بین الملل نمایشگاه قرآن نیز با ارائه گزارشی از برنامه های درنظر گرفته شده در نمایشگاه قرآن گفت: هنرمندانی از کشورهای هند، پاکستان، تونس، بوسنی، الجزایر، اندونزی، تانزانیا، کنیا، عمان و مالزی آثار هنری خود را در این بخش به نمایش می گذارند و کارگاه هایی نیز ایجاد می شود تا هنرمندان بتوانند به صورت زنده به تولید و طراحی اثر بپردازند.

وی با اشاره به حضور برخی مراکز قرآنی و بین‌المللی در نمایشگاه امسال گفت: دانشگاه ادیان، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، دانشگاه مذاهب اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، دانشگاه الزهرا(س) و دانشکده الهیات دانشگاه تهران از جمله مراکز قرآنی و بین‌المللی حاضر در این بخش از نمایشگاه قرآن هستند.

سلطانی افزود: در این بخش علاوه بر تلاوت قرآن و مسابقات کودکان، نشست‌های مختلف علمی نیز بین هفت یا هشت نفر از دانشمندان و مسئولان کشورهای مختلف ترتیب داده شده تا در خصوص مسائل فرهنگی و قرآنی کشورهای خود صحبت کنند که برخی گفت‌وگوها و سخنرانی‌ها به صورت زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش می‌شود.

بخش بین الملل نمایشگاه قرآن کریم را می توان نمونه ای از دیپلماسی قرآن دانست که جمهوری اسلامی ایران با فعالیت های فرهنگی و مذهبی در سطح منطقه و جهان به دنبال ارائه الگوی حکومت قرآنی و دینی است و این نمایشگاه بهترین پایگاه برای عرضه نتایج این دیپلماسی قرانی است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.