سخنگوی دولت گفت: مهم‌ترین برنامه دولت برای مهار تورم در سال جدید، کنترل نقدینگی و اجرای بودجه بدون کسری است.

بهادری جهرمی در پاسخ به قدس آنلاین تشریح کرد؛ برنامه دولت برای مهار تورم در سال جدید

به گزارش قدس آنلاین، علی بهادری جهرمی بابیان این مطلب در پاسخ به سؤال خبرنگار قدس آنلاین در خصوص برنامه ویژه دولت برای تحقق مطالبه مقام معظم رهبری در نام‌گذاری سال جاری به‌عنوان رشد تولید و مهار تورم که بیانگر خواست ایشان برای اقدامات ویژه و افزون بر برنامه عادی دولت درزمینهٔ  مهار تورم است، افزود: با توجه به بالا بودن نرخ تورم در ابتدای کار دولت سیزدهم کار سخت، بزرگ و سنگینی در این دوره صورت گرفت و یکی از عوامل مبنایی این تورم که حجم نقدینگی بود که نرخ رشدان به بیش از 43 درصد رسیده بود.

سخنگوی دولت افزود: طبق گزارش بانک مرکزی در نیمه اسفندماه ۱۴۰۱ یعنی طی یک سال و نیم شاهد کاهش بی‌سابقه رشد نقدینگی بوده‌ایم. بررسی وضعیت نقدینگی ریالی بخش غیردولتی نشان می‌دهد که این شاخص از ۳۲.۵ درصد در یازدهم اسفند سال ۱۴۰۰ به ۲۷.۸ درصد در یازدهم اسفند ۱۴۰۱ کاهش‌یافته است.

وی بابیان اینکه این میزان کاهش قابل‌ملاحظه رشد نقدینگی در سه سال گذشته بی‌سابقه بوده است اضافه کرد: البته این میزان کافی نیست و حجم نقدینگی تولیدشده در کشور خصوصاً در دهه نود همچنان بسیار بالاست که باید تلاش بیشتر شود زیرا یکی از عوامل افزایش تورم خلق نقدینگی و کسری بودجه دولت است که منجر به رشد پایه پولی و تورم می‌شود و اصلاح حجم عظیم نقدینگی کشور که از گذشته ایجادشده، نیازمند تلاش بسیار است.

وی با تأکید بر اینکه دولت برای کاهش کسری بودجه در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تلاش کرده لایحه بودجه خود را فاقد کسری و با منابع واقعی تدوین کند و از طرف دیگر منابع درآمدی دولت را افزایش دهد، گفت که در سال گذشته شاهد افزایش حدود ۴۰ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت بودیم و سایر درآمدهای نفتی دولت نیز رشد قابل‌توجهی داشت و رکورد فروش نسبت به ابتدای تحریم‌ها شکسته شد و تلاش داریم تا در اجرا هم بودجه با کسری مواجه نشود.

دبیر هیئت دولت با یادآوری اینکه این دولت از ابتدای شروع به کار اقدامات خوبی را برای مهار تورم دنبال کرد و نتیجه آن کاهش تورم از ۵۹.۳ در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۶.۵ در اسفند ۱۴۰۱ بود، اظهار داشت: بلافاصله بعد از نام‌گذاری سال ۱۴۰۲ از سوی رهبر معظم انقلاب نخستین جلسه ستاد اقتصادی دولت در اولین روز کاری امسال تشکیل شد و همه مباحث برای کنترل و مهار تورم مرور شد و برنامه‌های همه دستگاه‌ها در این زمینه بازنگری و به‌روز شد و تصمیم‌های خوبی برای اجرا طراحی گردید.

سخنگوی دولت تصریح کرد: پابه‌پای این اقدامات دولت موضوع حمایت و افزایش تولید را هم مدنظر دارد چون بازگشت توان و بنیه اقتصادی مردم درگرو مهار تورم و رشد اقتصادی و تولید به‌صورت توأمان است و در این راستان نیز وزارت صمت تصمیم‌های خوبی را اتخاذ نموده است.

پنجمین نشست دولت و مجلس پس از دیدار با رهبری

بهادری جهرمی همچنین با اشاره به دیدار کارگزاران نظام در عصر سه‌شنبه با مقام معظم رهبری از برگزاری پنجمین نشت مشترک دولت و مجلس در سالن اجلاس سران به میزبانی دولت خبر داد.

دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در روزهای آتی

وی در خصوص دعوت رسمی پادشاه عربستان از رئیس‌جمهور کشورمان هم با تأکید بر اینکه سیاست دولت سیزدهم برای احیای روابط با همسایگان و آثار مثبت این اقدام و استقبال سید ابراهیم رئیسی از دعوت ملک سلمان، خاطرنشان کرد: تاکنون سه دور گفتگو بین وزرای خارجه دو کشور صورت گرفته و در روزهای آینده نیز وزرای خارجه دو کشور برای ازسرگیری روابط سیاسی  بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور باهم دیدار خواهند کرد.

سخنگوی دولت در خصوص رأی دادگاه بین‌المللی به نفع ایران در دعوی تهران علیه واشنگتن هم، این رأی را تاریخی و بیانگر حقانیت ایران خواند و در خصوص مهلت دوساله دیوان برای مذاکره تعیین و پرداخت خسارت کشورمان از سوی آمریکا هم گفت: این مذاکرات فنی است و نه سیاسی و اگر طی دو سال انجام نشود یا به نتیجه نرسد دیوان خودش برای تعیین خسارت اقدام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه دولت قصد ندارد لایحه‌ای برای حجاب بدهد؟ هم با یادآوری اینکه قانون درزمینهٔ حجاب وجود دارد و روشن است، گفت دستگاه‌های دولتی باید درزمینهٔ اجرای این قانون پیشگام و جدی باشند.

به‌موقع پاسخ می‌دهیم

علی بهادری جهرمی در واکنش به اظهارات تند مقامات جمهوری آذربایجان در روزهای اخیر نیز با یادآوری اینکه جمهوری اسلامی با دقت کنشگری‌های رژیم صهیونیستی درباره ایران و آذربایجان را زیر نظر دارد و به‌موقع اقدام لازم را انجام می‌دهد، گفت:  ایران و جمهوری آذربایجان پیوندهای ناگسستنی دارند و رژیم صهیونیستی به‌عنوان دشمن هر دو ملت، سعی می‌کند شکاف ایجاد کند. وزارت امور خارجه اقدامات دشمن دو ملت را رصد می‌کند و در زمان مناسب پاسخ خواهد داد.

گزارش تأخیر در پرداخت حقوق معلمان روی میز رئیس‌جمهور

سخنگوی دولت همچنین با اشاره به مشکلات به وجود آمده در پایان سال برای پرداخت حقوق معلمان خاطرنشان کرد: در این زمینه تحقیقات لازم هم از سازمان اداری استخدامی، هم سازمان برنامه‌وبودجه و خود وزارتخانه و هم بازرسی رئیس‌جمهوری صورت گرفت، گزارش آن تقدیم رئیس‌جمهور شد و به تصمیم‌گیری مدیریتی هم انجامید که از آن مطلع هستید.

وی همچنین از ابلاغ آیین‌نامه جدید وام ازدواج خبر داد و گفت: برای هر یک از زوج‌هایی که تاریخ ازدواجشان بعد از سال ۱۳۹۸ است، مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان و با دوره بازپرداخت ده‌ساله اختصاص پیدا می‌کند. برای زوج‌های زیر ۲۵ سال و زوجه‌های زیر ۲۳ سال این مبلغ، ۲۲۰ میلیون تومان است. همچنین دستورالعمل تسهیلات قرض‌الحسنه فرزند آوری نیز ابلاغ‌شده است.

خبرنگار: آرش خلیل خانه

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.