ریزش پنج هزار تومانی نرخ دلار آمریکا نشان دهنده خروج خریداران هیجانی و افزایش فروشنده در کف بازار ارز است.

ریزش سنگین دلار در بازار آزاد / افزایش فروشنده در کف بازار ارز
به گزارش قدس آنلاین، در آغاز معاملات امروز بازار ارز و در ادامه روند نزولی که از روز گذشته شروع شده بود، نرخ ارز به ویژه دلار با ریزش به کانال پایین‌تر همراه شده است. به گونه‌ای که در کانال‌های تلگرامی، نرخ دلار به نیمه کانال ۴۹ هزار تومان سقوط کرد.

این در حالی است که مشاهدات میدانی خبرنگار ما از بازار ارز در خیابان فردوسی تهران نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت دلار آمریکا در محدوده ۴۸۵۰۰ تومان هم خریدار ندارد و سفته بازانی که در تعطیلات نوروز چشم انداز صعودی برای دلار ترسیم کرده بودند، حالا خریدار ارز نیستند.  

به بیان دیگر دلار آمریکا که در روزهای نوروز در فضای مجازی به مرز ۵۵ هزار تومان نزدیک شده بود، با شروع رسمی بازارهای معاملاتی نظیر ارز به کانال ۴۹ هزار تومان در همین کانال‌های مجازی سقوط کرده است؛ ریزش پنج هزار تومانی که نشان از خروج خریداران هیجانی و افزایش فروشنده در کف بازار ارز است.  

این روند کاهشی نرخ ارز در شرایطی رقم خورده است که از روز گذشته بانک مرکزی با تدبیر جدید ارزی، روند فروش ارز با کارت ملی را به گونه‌ای تغییر داد که متقاضی واقعی بایستی ابتدا یک حساب ارزی در شعب بانکی افتتاح کند و سپس برای ثبت خرید ارز به صرافی‌های مجاز مراجعه کند تا در نهایت ارز به این حساب واریز شود و در گام پایانی با گذشت زمانی مشخص، اسکناس خود را با توجه به حساب ارزی دریافت کند.

این اقدام سیاست گذار باعث شده است تا بسیاری اقدامات دلالان در راستای اجاره کارت ملی و ایجاد فضای منفی در بازار با شکست مواجه شود و چرخه عرضه با تقویت و شفافیت همراه شود.

کارشناسان معتقدند با توجه به مولفه‌های بنیادین اقتصاد کشور و وضعیت منابع ارزی و همچنین گشایش‌های ارزی اخیر با کشورهای عربی و توافق با عربستان و از طرفی اقبال سرمایه‌گذاران به بازار بورس امکان ریزش بیشتر قیمت ارز در روزهای آینده وجود دارد.

منبع: روزنامه تعادل

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.