قالی هفت شهر عشق از جمله فرش هایی است که بافنده‌اش نه تنها از چهره‌های ماندگار فرش دستباف ایران است بلکه از جمله هنرمندان معاصر محسوب می‌شود.

پرواز ملائک بر روی هفت مکان مقدس در فرش «هفت شهر عشق»

مهدیه قمری: مرحوم استاد حاج یدالله صفدرزاده حقیقی هنرمند قالیباف اصفهانی از چهره‌های ماندگار هنر فرش دست بود که در سال ۹۹ در سن ۹۴ سالگی براثر کهولت سن درگذشت، او فرش‌های بسیاری را بافت که هر کدام گویای یک قصه در دل خود هستند و این فرش‌ها را به آستان قدس رضوی اهدا کرده است.

قالی هفت شهر عشق، قالی دیدار با خالق یکتا (مکه المعظمه)، قالی رمز هستی (مدینه منوره)، قالی بهشت، قالی باغ مرجان‌ ها، قالی دنیای ماهی‌ها تنها ۶ فرشی است که این هنرمند بافته و به موزه فرش آستان قدس رضوی اهدا کرده است.

قالی‌های استاد صفدرزاده حقیقی با طرح‌های اصیل دربردارنده معانی و تفاسیر عرفانی و ادبی است، هارمونی رنگ‌ها به ویژه رنگ‌های شاد در طیف‌های تیره و روشن، توازن و تنوع رنگ‌ها از ویژگی‌های قالی‌های استاد محسوب می‌شود که هم به نوعی هنر فرش بافی در اصفهان را نشان می‌دهد و هم در نوع خود کم نظیر و زیباست.

در قالی «هفت شهر عشق» نیز پرواز ملائک بر روی هفت مکان مقدس دیده می‌شود، داستان از این قرار است که منظور از هفت شهر عشق، هفت شهر زیارتی است که تصاویر آن‌ها بر روی فرش بافته شده است.

این هفت شهر در واقع شهرهایی هستند که بقعه‌ها و مزار مبارک امامان را در خود جای داده‌اند و هر یک با حرم مبارک آن‌ها به تصویر کشیده شده‌اند. بر روی فرش هفت شهر عشق کعبه، مسجدالنبی، حرم امیرالمومنین(ع) در نجف، حرم امام حسین(ع) در کربلا، حرم امام رضا(ع) در مشهد، حرم امام موسی کاظم(ع) و امام جواد (ع) در شهر کاظمین و حرم امام هادی(ع) و امام حسن عسگری (ع) در شهر سامرا را دیده می شود، در اطراف این بقعه‌ها و حرم‌های مطهر فرشتگانی وجود دارند که در گرداگرد آن‌ها به پرواز در آمده‌اند.

طراحی زیبای این قالی که خود از جمله ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر هنری محسوب می شود توسط استاد فرشچیان انجام شده است.

این طراحی برای هر بیننده‌ای جذاب بوده و می‌تواند گویای داستانی کوتاه از جلوه‌های زیبای هنر ایرانی اسلامی و قداست این هفت مکان مقدس باشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.