دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد گفت: با وجود سیستم مدیریتی ناکارآمدی که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند، جامعه دچار آن تحولی که باید نخواهد شد. 

سیستم ناکارآمد، مانع تحول است

به گزارش قدس خراسان، «من در گذشته چند بار در سخنرانی‌های عمومی راجع به تحول در جامعه، در نظام، در کشور صحبت کرده‌ام. امروز یک مقدار با خصوصیات بیشتری در این زمینه صحبت می‌کنم؛ این لازمه‌ اهمیت مسئله است. ببینید، مسائل اساسی باید با افکار عمومی مطرح بشود... من حالا امروز این مسئله را مطرح می‌کنم و بعضی از زوایای این مسئله را بحث می‌کنم [منتها] ادامه‌ بحث و دنباله‌ بحث به عهده‌ شماست؛ به عهده‌ شما جوان‌هاست، به عهده‌ شما صاحبان فکر است، به عهده‌ شما دانشجویان و دانشگاهیان است. باید بنشینید بحث کنید». این‌ها بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نوروزی خود با مردم ایران است.

تأکید ایشان بر نقش‌آفرینی دانشجویان در ایجاد تحول مثبت در جامعه بهانه‌ای شد تا پیرامون آن با تعدادی از فعالان دانشجویی شهر مشهد گفت‌وگو کنیم. 

تحول با مدیران دهه ۳۰ و ۴۰ اتفاق نمی‌افتد

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد درباره بسترسازی برای تحول مدنظر رهبر معظم انقلاب بیان کرد:  تحولی که رهبری بر آن تأکید داشتند، به نظر من با مدیریت‌های آقایان دهه ۳۰ و ۴۰ اتفاق نخواهد افتاد! تحول وقتی اتفاق می‌افتد که بهره‌وری درست از ظرفیت نخبگان دانشجویی صورت بگیرد. مدیریت درست و تیم نخبگانی می‌توانند در کنار هم این مهم را رقم بزنند.

اعتماد به نفس ملی در سایه اعتماد به نخبگان ایجاد می‌شود

علی ملایی در خصوص تأکید رهبری بر ضرورت اعتماد به نفس ملی در ایجاد تحول بیان کرد: باید گفت این مسئله در سایه اعتماد به نخبگان ایجاد می‌شود. تحولی که توسط دانشجو، نخبه و کارآفرین اتفاق می‌افتد، اعتماد به نفس ملی را بالا برده و همین افزایش اعتماد به نفس، رشد و تحول بیشتری را به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب پیرامون معرفی نقاط قوت و ضعف کشور توسط جوانان و دانشجویان عنوان کرد: اگر دانشجو و جوان کشور در این خصوص به مسئولیت خود عمل کند؛ اما مدیر مربوط نتواند حرف دانشجو را بفهمد، تحولی رخ نمی‌دهد! من به عنوان یک دانشجو کم‌وکاستی‌های مدیریتی را مطرح می‌کنم؛ اما وقتی سیستم مدیریتی پذیرای حرف‌های ما نباشد، راه به جایی نخواهیم برد.

دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد درباره نقش دانشجویان در امیدآفرینی گفت: دانشجویان با ارائه تئوری‌های کاربردی در رشته‌های تخصصی خود می‌توانند نقش مهمی در امیدآفرینی به جامعه ایفا کنند.

دانشجوی نخبه اگر در رشته خود تئوری درستی ارائه کند که جامعه از آن بهره ببرد، درواقع این پیام را منتقل می‌کند که جامعه می‌تواند روی دانشجویان برای بهبود و تحول، حساب باز کند.

سیستم ناکارآمد، مانع تحول است

ملایی ادامه داد: نه تنها دانشجویان بلکه دانش‌آموزان نیز در بحث تحول می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند؛ اما یک نکته را نباید فراموش کرد که همین دانش‌آموزان و دانشجویان وقتی به مهارت و دانشی دست پیدا می‌کنند و به مرحله شکوفایی می‌رسند، به یک مدیر دلسوز و همدل احتیاج دارند. با وجود سیستم مدیریتی ناکارآمدی که رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره کردند، جامعه دچار آن تحولی که باید نخواهد شد. 

وی جوان‌گرایی را مهم‌ترین نکته عنوان کرد و افزود: جوان‌گرایی در حوزه‌های مختلف مورد تأکید رهبری نیز بود. با جوان‌گرایی و استفاده درست از ظرفیت نخبگانی، ان‌شاءالله مسیر هموار خواهد شد.

سرمایه‌گذاری مردمی در دانش‌بنیان‌ها مهم است

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد نیز درباره سخنان نوروزی رهبر معظم انقلاب و توقع ایشان از جوانان بیان کرد: توقع رهبری از دانشجویان، تلاش برای رفع نقاط ضعف با تکیه بر نقاط قوت بود. یکی از نقاط قوتی که ایشان تأکید کردند، همین بنیه قوی مستحکم ملت ایران است؛ اما چطور با تکیه بر این نکته می‌توانیم نقاط ضعف را به قوت تبدیل کنیم؟ طبیعتاً بخشی از آن در دست دولت است؛ اما بخشی از آن نیز به مردم برمی‌گردد.

امینه جعفرزادگان ادامه داد: مردم باید از حوزه دانش‌بنیان حمایت کرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند. من معتقدم ایجاد بستر خوش‌بینی و اعتماد مردم به حوزه دانش‌بنیان‌ها از وظایف دولت است و باید تسهیل کند تا مردم به سمت سرمایه‌گذاری بروند. 

تشکل‌های دانشجویی بستر مهم انسان‌سازی

وی با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نقطه قوت کشور، نیروی جوانِ انقلابی و تشکل‌ها هستند، متذکر شد: فعالیت در فضای تشکیلاتی در دانشگاه‌ها تجربه خوبی برای فعالیت‌های مدیریتی دانشجویان در آینده است و پیشنهاد بنده برای پویا کردن این نقطه قوت، اعتماد کردن و اهمیت دادن به تشکل‌هاست.

دبیر انجمن اسلامی عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: نهادهایی که دارای بودجه و تسهیلات هستند باید به تشکل‌ها کمک کنند چرا که یک بستر مهم انسان‌سازی است.

وی با بیان اینکه گلایه ما از خیلی سازمان‌ها و نهادها همین بی‌توجهی به تشکل‌های دانشجویی است، تأکید کرد: این نهادها باید بیشتر به دانشجویان کمک کنند تا فعالیت‌های تشکیلاتی خیلی وسیع‌تر برگزار شود؛ اما متأسفانه ما شاهد یک سنگرسازی نسبت به خودمان هستیم! ما در همین شهر مشهد نهادهایی داریم که با وجود داشتن بودجه از کمک کردن به قشر جوان امتناع می‌ورزند. 

گفت‌وگوی مستقیم با مردم، راهکار تبیین امیدآفرینی است

جعفرزادگان درخصوص نقش دانشجو در امیدآفرینی گفت: مأموریتی که به دانشجویان در تشکیلات داده شد و رهبری نیز بر آن تاکیدداشتند، گفتمان‌سازی است که لازمه‌ آن جهاد تبیین و گفت‌وگوی مستقیم با مردم است.

هیچ‌چیز اثربخش‌تر از گفت‌وگوی مستقیم نیست. برای مثال ما در دوران انتخابات، فضایی را برای این گفت‌وگوی آزاد بین مردم فراهم کردیم تا بحث‌های تبیینی مطرح شوند. حالا هم نیاز است این گفتمان را در خصوص امیدآفرینی شکل بدهیم و در مورد پیشرفت‌ها و دستاوردهای انقلاب صحبت کنیم.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه پیام نور مشهد وظیفه دانشجو در پیشبرد تحول را مطالبه‌گری دانست و خاطرنشان کرد: گفت‌وگوی رودرروی دانشجویان با مسئولان کشوری و مطالبه‌گری درخصوص دغدغه‌های مختلف جامعه در این زمینه بسیار مؤثر است.

مهم‌ترین نقطه قوت ما استقلال است

یکی از اعضای بسیج دانشگاه فردوسی مشهد نیز با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در نوروز بیان کرد: برای حفظ اعتماد به نفسی که رهبری به آن اشاره کردند باید نشان بدهیم تاکنون چه اتفاقات مهم و مثبتی توسط مردم رقم خورده است. بازگو کردن پیشرفت‌ها و دستاوردهایی که پس از انقلاب اسلامی بدست آوردیم، امید و اعتماد به نفس را برای ادامه مسیر در بین مردم تقویت می‌کند. 

محبوبه ده‌یادگاری ادامه داد: از نظر من بزرگ‌ترین نقطه قوت و دستاورد ملت و نظام ما استقلال در همه جنبه‌هاست. پس از انقلاب، وابستگی شدید کشور به غرب و آمریکا توسط خود مردم از بین رفت و با رشادت‌ها و ایثار آن‌ها، جایش را به استقلال داد. 

مهم‌ترین جهاد ما جهاد امیدآفرینی است

این فعال دانشجویی بیان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب، مهم‌ترین جهاد امروز ما را جهاد امیدآفرینی معرفی می‌کنند. یکی از راه‌های امیدآفرینی در جامعه، تبیین افول دشمن است.

وی افزود: برای مثال شوروی در آغاز انقلاب از سرسخت‌ترین دشمنان آن بود؛ اما حالا از مهم‌ترین متحدان آن به حساب می‌آید. وعده‌های محقق شده الهی و پیشرفت‌هایی که با وجود تمام تحریم‌ها بدست آوریم نیز از نقاط امیدبخشی است که باید برای مردم بازگو کنیم.

صحبت با مردم و حمایت از جوانان، مهم‌ترین راه‌های رسیدن به تحول است که اجرای آن در گرو خواست مدیرانی است که جوان نیستند؛ اما لازم است جوانان را حلقه مفقوده میان حاکمیت و مردم بدانند و با اعتماد به آن‌ها بسترساز تحول شوند.

خبرنگار: محدثه مودی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.