۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲
کد خبر: 862118

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن شاهد کاهش ۲۰ درصدی صادرات بودیم. اگر موانع برای صادرکننده بر طرف شود شاهد رشد ۴۰ درصدی صادرات زعفران در سال پیشرو خواهیم بود.

کاهش ۲۰ درصدی صادرات زعفران

به گزارش قدس خراسان، غلامرضا میری اظهار کرد: در حال حاضر نرخ زعفران با حداقل قیمت ۳۱ میلیون تومان و حد اکثر قیمت کیلویی ۴۳ میلیون تومان در بازار است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: اگر چه آماری ازمیزان صادرات زعفران در اسفند ماه ۱۴۰۱ اعلام نشده است، اما شواهد نشان می‌دهد آمار صادرات زعفران در سال گذشته روند کاهشی داشته است.

وی افزود: دلیل کاهش صادرات مسلما موانعی که بر سر راه صادرات است می‌تون عنوان کرد و در واقع قاچاقچیان جای صادرکنندگان را گرفته اند و توان رقابت را در بازار بین المللی از صادر کننده ربوده اند.

میری در باره قانون اجباری ارز حاصل از صادرات و تحویل آن در سامانه نیما گفت: این امر باعث شده ما هر دلار حاصل از صادرات را باید ۵ الی شش هزار تومان که شناور است را ارزان‌تر بدهیم. مسلما این ضرر را قاچاقچی به دلیل قاچاق از مبادی غیر قانونی نخواهد داشت.

نایب رئیس شورای ملی زعفران تصریح کرد: در حال حاضر زعفران را با نرخ ۶۰۰ تا ۸۰۰ دلار صادرمیکنیم در حالیکه نرخ پایه گمرکی ما از ۱۷۵۰ دلارشروع می‌شود. دولت و بانک مرکزی عددی که ما صادر می‌کنیم را قبول ندارد؛ و این تفاوت نرخ دلار و نرخی که گمرک حاصل از صادرت زعفران اعلام می‌کند ظلم به صادر کننده است.

وی تاکید کرد: باید نرخ دلار برای صادر کننده شناور باشد و نرخ زعفران بروز سنجیده شود. ما مدت‌ها است پیشنهاد دادیم اجازه بدهند ارز حاصل از صادرات را در بازار آزاد بفروش برسانیم و یا به صادرکنندگانی که واردات کالایی مثل گوشی دارند بدهیم که متاسفانه این کار را هم دولت اجازه نمی‌دهد.

میری گفت: سال گذشته نسبت به مدت مشابه آن شاهد کاهش ۲۰ درصدی صادرات بود. اگر موانع برای صادرکننده بر طرف شود شاهد رشد ۴۰ درصدی صادرت زعفران هستیم.

نایب رئیس شورای ملی زعفران یادآورشد: دولت می‌گوید برگشت ارز حاصل از صادرت برای همه کالاها است و زعفران استثنا نیست. اما باید گفت زعفران کالای خاصی و قاچاق پذیری بالایی دارد و به همین دلیل تاکی داریم این مانع برای صادرات محصولی مثل زعفران باید برداشته شود.

منبع: شهرآرا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.