روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت دولت «جو بایدن» برخلاف ادعاهایش، برنامه‌ای برای بازنگری در روابط خود با عربستان سعودی ندارد و دیگر دلیلی هم برای توبیخ ریاض وجود ندارد».

پالتیکو: آمریکا دیگر دلیلی برای توبیخ عربستان ندارد

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه آمریکایی «پالتیکو»، در گزارشی تحلیلی نوشت که دولت «جو بایدن» برخلاف ادعاهایش، برنامه‌ای برای بازنگری در روابط خود با عربستان سعودی ندارد و دیگر دلیلی هم برای توبیخ ریاض وجود ندارد».

براساس گزارش پایگاه خبری «عربی۲۱»، پالتیکو می‌نویسد: ماه‌ها از وعده دولت بایدن برای ارزیابی مجدد روابط آمریکا و عربستان سعودی و تهدید رئیس‌جمهور آمریکا به وجود عواقبی برای ریاض در صورت تصمیم به کاهش تولید نفت، می‌گذرد اما هیچ‌یک اتفاق نیفتاده‌اند.

در ادامه این گزارش می‌خوانیم: به گفته چندین مقام آمریکایی، دولت به طور رسمی روابط ریاض-واشنگتن را بررسی نکرده است. این مقامات فاش کرده‌اند آنچه در جریان است، بحث و گفت‌وگوهایی بین نمایندگی‌های دیپلماتیک حساس آمریکایی و سعودی است؛ که این رایزنی‌ها هم روند عادی سیاست‌گذاری هستند.

این مقامات آمریکایی ضمن توصیف گفت‌وگوهای فعلی ریاض و واشنگتن به «رایزنی‌هایی مستمر و بی‌شکل»، تصریح کرده‌اند که هیچ آغاز جدی‌ای برای ارزیابی مجدد روابط از سوی دولت فعلی آمریکا با سران عربستان سعودی وجود ندارد؛ و پایانی را هم نباید انتظار بکشیم.

پالتیکو در ادامه گزارشش نوشت: اظهارات این مقامات آمریکایی، پاسخ این سوال است که که چرا جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، به طور مداوم اعلام کرده که دولت «سندی را ارائه نخواهد کرد که نتایج بررسی [روابط با عربستان] را مشخص کند، زیرا چنین سندی وجود ندارد»؛ و این برخلاف نتیجه‌گیری بایدن در مورد بازنگری در جنگ یمن یا موضع کاخ سفید در سیاست کره‌شمالی است.

این روزنامه آمریکایی ضمن تاکید بر این نکته که انگیزه بایدن برای توبیخ ریاض از بین رفته است، خاطرنشان کرد: نقش‌هایی که اخیراً عربستان ایفا کرده، خوب بوده‌اند؛ قیمت گاز از تابستان گذشته تاکنون روندی کاهشی داشته، آتش‌بس در یمن یک ساله شده، ریاض ۳۷ میلیارد دلار برای خرید هواپیماهای بوئینگ و ۴۰۰ میلیون دلار هم برای کمک‌های بشردوستانه به اوکراین پرداخت خواهد کرد؛ پس باید پرسید: «پس چرا عربستانی را که به منافع امنیت ملی آمریکا متعهد بوده، باید تحریم اعلام کنیم؟»

با این حال، هیچ یک از این دلایل منتقدان روابط آمریکا و عربستان را راضی نمی‌کند؛ چرا که هنوز هم برخی از مقامات مجلس سنا و حتی کاخ‌سفید، از ادامه اعلامیه‌ها و تصمیمات عربستان در اوپک پلاس، نزدیک شدن این کشور به چین و قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی که واشنگتن را بارها و بارها تحریک خواهد کرد، هراس دارند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اخیراً روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی نوشته بود: کاهش ناگهانی تولید نفت عربستان نشان می‌دهد که محمد بن سلمان، ولی‌عهد عربستان، دیگر برای جلب رضایت آمریکا که از این اقدام خشمگین شد، اهمیتی نمی‌دهد.

وال استریت ژورنال در گزارشش ضمن توصیف این وضعیت به سیاست «اول عربستان سعودی»، تاکید کرده بود: کاهش تولید نفت توسط عربستان سعودی و متحدانش نشان داد که «محمد بن سلمان»، ولی‌عهد سعودی چگونه آماده است  با دنبال کردن یک سیاست ملی در زمینه انرژی و با هدف تامین مالی پروژه‌های پرهزینه برای کشورش، قضیه نگرانی‌های آمریکا را کنار گذارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.