سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: وجود عددی معادل 1.5 میلیون هکتار زمین در بانک زمین سازمان ملی زمین و مسکن را تایید می‌کنیم اما این به معنای آن نیست که همه این اراضی آماده برای ساخت و عملیات ساخت مسکن باشد.

1.5 میلیون هکتار زمین در بانک زمین وزارت راه/ 80 درصد اراضی کشور در اختیار دولت است

به گزارش قدس آنلاین ارسلان مالکی در پاسخ به سوالی درباره وجود یا عدم وجود بانک زمین موجود در سازمان ملی زمین و مسکن اظهار داشت: ما نماینده دولت در حفاظت و نگهداری از اراضی هستیم که بر اساس چیزی که قانون‌گذار مصوب می‌کند و نیاز مردم است، مورد استفاده قرار گیرد، پس ما دارنده زمین نیستیم و نماینده دولت هستیم تا این زمین مطابق اهداف حاکمیت مورد استفاده قرار گیرد.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن عدم وجود بانک زمین در سازمان ملی زمین و مسکن را اطلاعات اشتباه خواند و گفت: همه اراضی در بانک زمین سازمان ملی زمین و مسکن موجود است و بر اساس حریم شهرهای کشور قابل ارائه است.

 تایید آمار 1.5 میلیون هکتار زمین در سازمان ملی زمین و مسکن

وی افزود: زمین‌های تحت نظارت سازمان ملی زمین و مسکن به طور لحظه‌ای در حال کم و زیاد شدن است، زیرا از یک سو حریم شهرها درحال تغییر است و از سوی دیگر بخشی از این زمین‌ها در طرح‌های مسکنی دولت در حال استفاده است.

مالکی تاکید کرد: وجود عددی معادل 1.5 میلیون هکتار زمین در بانک زمین سازمان ملی زمین و مسکن را تایید می‌کنیم اما این به معنای آن نیست که همه این اراضی آماده برای ساخت و عملیات ساخت مسکن باشد.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن با بیان اینکه همه زمین‌های بانک زمین ما قابل ساخت و ساز نیست، گفت: ممکن است در این محدوده زمین‌ها، کوه، جنگل و رودخانه وجود داشته باشد، از سوی دیگر در بخشی از این زمین‌ها ممکن است تحت دعوای حقوقی ما و مردم باشد و همه این زمین قابل استفاده برای ساخت مسکن نیست.

وی ادامه داد: مطابق روال موجود، ما زمین خود را به کارگروه‌هایی که مسئولیت قانونی دارند از جمله کارگروه شورای برنامه‌ریزی و کارگروه امور زیربنایی ارائه می‌دهیم و بر اساس تشریفات قانونی آن چیزی که برای ساخت مسکن مورد استفاده است، تعیین می‌شود.

80 درصد زمین‌های کشور انفال و در اختیار دولت است

مالکی در پاسخ به این سوال که آیا محدودیت زمین، محدودیتی است که بتواند مانع هدف دولت سیزدهم در ساخت مسکن یک طبقه بشود؟ بیان کرد: بالای 80 درصد زمین‌های کشور ما انفال است که یا در اختیار منابع طبیعی یا در اختیار سازمان ما است اما آن چیزی که اهمیت دارد، زمین‌هایی است که قابلیت ساخت داشته باشند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در گذشته سیاستی مبنی بر وجود خط حریم شهری و جلوگیری از توسعه افقی شهرها وجود داشته است، گفت: در حال حاضر نیاز به ساخت مسکن وجود دارد و دولت اراده کرده است تا این مسئله را حل کند پس به سوی افزایش حریم شهری می‌رویم.

 کار ویژه سازمان ملی زمین و مسکن مطابق اساسنامه مولدسازی اموال و دارایی دولت است

مالکی در پاسخ به سوالی مبنی بر وجود نگرانی در مصرف زمین‌های قابل ساخت در طرح مولدسازی اموال دولت، گفت: اساسا اراضی که برای مسکن نیاز هستند، در مولدسازی نمی‌گنجند و این موضوع در آیین نامه مولدسازی قید شده است.

وی افزود: کار سازمان ملی زمین و مسکن مولدسازی است، وقتی ما زمین را  به شهری الحاق  می‌کنیم و بخشی از آن را به ساخت واحدهای مسکونی و تجاری اختصاص داده و بخش دیگری از آن را برای تکمیل فعالیت زیربنایی و روبنایی می‌فروشیم، یعنی داریم مولدسازی دارایی‌های دولتی را انجام می‌دهیم.

سرپرست سازمان ملی زمین و مسکن گفت: مولدسازی وظیفه ذاتی سازمان ملی زمین و مطابق اساسنامه سازمان است.

مالکی با اشاره به توافق وزارت راه و شهرسازی با انبوه‌سازان گفت: ما در حال مذاکره با انبوه‌سازها هستیم و مدل‌های مختلفی در این بخش روی میز است اما تاکنون هیچ جمع‌بندی نهایی در این بخش نداشته‌ایم و چیزی هنوز قطعی نشده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.