مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از رونمایی ۴۰ نسخه خطی صحیفه سجادیه خبر داد.

۴۰ نسخه خطی صحیفه سجادیه در نمایشگاه قرآن رونمایی شد

حجت الاسلام مرتضی وافی گفت: این مجموعه نفیس که شب گذشته، ۱۹ فروردین در نمایشگاه قرآن رونمایی شد، شامل ۴۰ نسخه از صحیفه سجادیه است که به همت گروهی از محققان، از مجموعه های خطی کتابخانه های مختلف ایران و جهان گردآوری شده و در قالب عکس کتاب های خطی صحافی شده است.

وی این نسخه های صحیفه سجادیه را ظرفیت خوبی برای فعالیت های مختلف در حوزه نسخه شناسی صحیفه سجادیه و بررسی اختلاف نسخه برای محققان و علاقمندان به نسخه های خطی دانست و گفت: سیری در تاریخ نگارش متن صحیفه سجادیه و جلوه های هنری تذهیب، خط و نگارش برای علاقمندان به هنر نیز در این آثار قابل توجه است.

وافی اضافه کرد: کتاب صحیفه سجادیه، فارغ از ماهیت حدیثی و دعایی، می تواند به عنوان تنها کتاب باقی مانده از قرن اول اسلامی و یک متن با قدمتی هزار و ۳۰۰ ساله مورد توجه محققان قرار بگیرد. متن صحیفه سجادیه، در تمامی قرون و اعصار، مورد توجه عالمان در مذاهب اربعه اهل سنت و همچنین مذاهب مختلف شیعی مانند اسماعیلیه و زیدیه بوده است و برخی از نسخه های موجود در این مجموعه نفیس نیز توسط عالمان اهل سنت یا فرقه های غیر شیعه اثنی عشری نگارش شده است که می تواند محور توجه علاقمندان قرار گیرد.

مدیر بخش ترویج صحیفه سجادیه سی امین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم گفت: قدیمی ترین نسخه صحیفه سجادیه که در سال ۴۱۶ هجری قمری نگاشته شده است، هم اکنون در گنجینه کتاب های خطی آستان قدس رضوی نگهداری می شود.

وی افزود: قدیمی ترین ترجمه فارسی بخشی از دعاهای صحیفه سجادیه، در تفسیر بصائر یمینی تالیف معین الدین محمد بن محمود نیشابوری از مفسران حنفی مذهب قرن ششم هجری موجود است که بخشی از دعای چهاردهم صحیفه را ترجمه کرده است. علاوه بر آن قدیمی ترین دیوان اشعار که در آن از صحیفه کامله نام برده است، دیوان اشعار مسعود سعد سلمان است که بر اساس برخی شواهد در سال های پایانی قرن پنجم یا اوایل قرن ششم سروده است. مجموع این شواهد، نشانگر آن است که صحیفه سجادیه به عنوان کتابی اسلامی در قرون مختلف، شناخته شده است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.