استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: عطار نیشابوری کتاب تذکره الاولیا که شرح‌حال ۹۶ ولی خدا و عارف نامدار است را با نام امام جعفر صادق(ع) آغاز کرد.

شروع کتاب تذکره الاولیا با نام امام جعفر صادق(ع) است

به گزارش قدس خراسان، مهدی نوروز اظهار کرد: کتاب  تذکره‌الاولیا از چند جهت حائز اهمیت است یکی زبان شیوا، سلیس و موجز کتاب، مسئله بعدی نزدیک به هزار حکایت بسیار نغز و زیبا در باب عرفا و بزرگان و اولیاء دین که عطار در تذکره الاولیا ذکر کرد.

وی افزود: نکته بسیار برجسته تذکره الاولیا این است که عطار در آغاز کتاب یک شروع بسیار خوبی دارد و می‌گوید: اگر می‌خواستم برای پیامبران کتاب بنویسم هر پیامبر یک کتاب‌ می‌شد. اگر می‌خواستم درباره امامان معصوم بنویسم باز هم باید برای هر کدام یک کتاب می‌نوشتم. اما من کتاب را نام به امام صادق(ع) آغاز می‌کنم چرا که هر کس مذهب صادق(ع) را داشته باشد مذهب ۱۲ امام را خواهد داشت. از این رو شروع تذکرالاولیا با نام امام جعفر صادق(ع) است.

استاد زبان و ادبیا فارسی خاطرنشان کرد: هفتاد و دومین نفری که عطار نیشابوری در کتاب تذکره الولیاء معرفی می‌کند حسین منصور حلاج است که در ادامه کتاب ناشناسی ۲۴ عارف دیگر را از ابراهیم خواص تا امام باقر(ع) را معرفی می‌کند.
وی ابراز کرد: در حال حاضر در تذکرالاولیا شرح حال ۹۶ ولی خدا و عارف نامدار بیان شده که از امام صادق(ع) شروع و به امام باقر(ع) ختم می‌شود.

تئوری درد مختص شیخ فریدالدین عطار نیشابوری

 استاد زبان و ادبیات فارسی گفت: تئوری درد مختص عطار است و همین تئوری عطار نیشابوری را از بقیه عرفا جدا می‌کند و مقام ویژه‌ای به او می‌دهد 

نوروز خاطرنشان کرد: مثنوی‌های عرفانی زبان فارسی با حدیقه‌الحقیقه سنایی شروع می‌شود با چهار مثنوی عطار نیشابوری تکامل پیدا کرده و با مثنوی معنوی مولانا به اوج می‌رسد.

وی با اشاره به اینکه عطار برای اولین بار بین مثنوی سرایان تئوری درد را مطرح می‌کند، تصریح کرد:تا قبل از عطار نیشابوری تاکید بر عشق بود که ذات هر انسانی است اما عطار می‌گوید عشق را فرشتگان هم دارند، وجه تمایز انسان با فرشتگان درد است. عطار در مصیبت نامه بیش از ۱۰۰ بار واژه درد را به کار می‌برد و در دعاهایش هم درد را از خدا طلب می‌کند

آثار منظوم عطار شامل الهی‌نامه، اسرارنامه، جواهرنامه، خسرونامه، شرح القلب، مصیبت‌نامه، منطق‌الطیر، دیوان اشعار، مختارنامه است.

یکی از معروف‌ترین کتاب‌های عطار با نام تذکرةالاولیا به نثر نوشته شده است. این کتاب حکایت‌ها و گفتارهایی از اولیای الهی را از امام صادق(ع) تا منصور حلاج شامل می‌شود و با ذکر مختصری از امام باقر(ع) پایان می‌یابد. همچنین در آن، از افرادی مانند ابوحنیفه، شافعی و احمد بن حنبل سخن آمده است.

از ۱۰ کتاب عطار، هشت کتاب باقی مانده است و از دو اثر او، یعنی جواهرنامه و شرح‌القلب نشانی نیست. تخلص عطار نیشابوری در اشعارش «فرید» و «عطار» است.

۲۵ فروردین در تقویم ایران به عنوان روز ملی بزرگداشت عطار نیشابوری نام‌گذاری شده است و همه ساله مراسم و نشست‌های مختلفی در این روز در نیشابور برگزار می‌شود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.