مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌گوید برای فرهنگسازی در حوزه حجاب می‌توان جشنواره عروسک سازی با موضوع پوشش راه اندازی کرد تا کاراکترهای جدیدکه خلق شدند را به دست مخاطبان رساند.

برگزاری جشنواره عروسک‌سازی برای پوشش، ترویج فرهنگ حجاب است

به گزارش قدس آنلاین، خانواده‌ها در هر مقطعی نگران تربیت فرزندان‌شان هستند و با توجه به عصر پیشرفت و تکنولوژی، قدری فاصله میان خانواده‌ها و فرزندان کمتر می‌شود. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یک مرکز می‌تواند در کنار خانواده‌ها باشد تا با اجرای برنامه‌های مختلف آنها را در این امر مهم یاری دهد.

تشکیل دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان یکی از اقداماتی بوده که هم اکنون طرح اولیه آن آماده شده است. نقش این دفتر، دیده بانی وضعیت کودک و نوجوان در کشور است، چراکه گروه‌های سنی از حقوق خود اطلاع نداشته و توان دفاع به موقع از حقوق خود را ندارد. در این بخش وضعیت اقتصادی و حقوقی کودک و نوجوان و هرچه مرتبط با بچه هاست، رصد خواهد شد. در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساعتی با حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به گفت و گو نشستیم. مشروح گفتگو با علامتی در ادامه می‌آید؛

* مدیریت جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مدتی که مسئولیت را برعهده گرفته چه برنامه‌های راهبردی و اجرایی را صورت داده است؟

مهم‌ترین مسأله ای که در این مدت کوتاه مدنظر تیم مدیریتی قرار گرفت، تنظیم سیاست‌های ۱۴۰۲ و طراحی یک برنامه راهبردی سه تا پنج ساله برای کانون بود. از همان ابتدا یک تیم کارشناسی انتخاب شد و همه بخش‌های مختلف کانون را تحلیل و بررسی کرد. پس از انجام بررسی‌ها توانستیم سیاست‌های کانون را تنظیم کنیم. برنامه ۱۴۰۲ طی بندهای مشخصی ابلاغ شد که برنامه‌های کانون بر اساس این سیاست‌ها دنبال می‌شود. این برنامه‌ها می‌تواند موجب شود که همه ظرفیت‌ها و توانایی‌های کانون در مسیری درست برنامه ریزی و سپس اجرایی شود.

ما به تازگی جشنواره قصه گویی را با حضور بیش از ۱۲ هزار نفر در مرحله اول و با استقبال مناطق در سطح ملی و بین المللی برگزار کردیم و برای اولین بار این رویداد را به خارج از پایتخت و به شهر یزد بردیم و در اختتامیه این دوره، شروع جشنواره بیست و پنجم را هم رسماً اعلام کردیم که امسال برگزار می‌شود. در دو ماه آینده هم برگزاری جشنواره سالانه هنرهای تجسمی و معرفی کتاب‌های ماه و سال کانون در قالب کتاب‌های مرغک را در اسفندماه پیش رو داریم.

برنامه ریزی برای برگزاری جشنواره اسباب بازی و سرگرمی‌های سازنده در حال انجام است که بعد از ماه رمضان در اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود و سعی می‌کنیم در تهران متمرکز نباشد.

* طرح کانون مدرسه که در مدیریت‌های پیشین هم مطرح شده بود، در این دوره به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های مدیریتی نام برده شده است. این طرح چه تفاوت‌های ساختاری نسبت به گذشته دارد و چه اهدافی را نشانه گرفته است؟

برای اجرای طرح کانون مدرسه با چهار نفر از معاونان آموزش و پرورش تفاهم نامه‌ای امضا شد. این طرح قبلاً اجرا و در مقطعی متوقف شده بود. در این طرح سعی می‌شود تا زمینه آشنایی بچه‌ها با کانون و تمایل به عضویت آنها صورت بگیرد. این طرح فعلاً در مقطع ابتدایی در سراسر کشور شروع شده و در حال پیگیری است تا بچه‌ها یک روز در اختیار کانون باشند. با توجه به اینکه زمان آغاز به کار این مدیریت تقریباً در نیمه سال تحصیلی بود، ما این طرح را امسال به این منظور اجرایی کردیم که نیمه دوم سال را از دست ندهیم. اما برای امسال در سال جدید به صورت گسترده و تکمیلی، طرح کانون مدرسه را پیگیری می‌کنیم. این طرح در گذشته نواقصی داشت و ما سعی می‌کنیم این طراح به شکلی کامل و در جهت پیوند عمیق‌تر میان بچه‌ها و کانون اجرایی کنیم.

* تمرکز در طرح کانون مدرسه در جهت کم کردن فاصله‌ای است که سال‌های اخیر میان کانون و بچه‌ها به وجود آمده است؟

در این سال‌ها به علل مختلف مثل شیوع کرونا، گسستی رخ داد. ما در طرح کانون مدرسه به دنبال این هستیم که اتصالی با نسل جدید برقرار کنیم تا بیشتر با کانون آشنا شوند. در آن یک روز که بچه‌ها با همراهی معلمان و رضایت خانواده‌ها در کانون هستند، برنامه‌های مختلفی در زمینه‌های کتابخوانی، نجوم، کارگاه سفال و نقاشی را به صورت آزادانه انتخاب می‌کنند و این زمینه‌ای می‌شود تا بچه‌ها با کانون ارتباط بهتری پیدا کنند و از این طریق به عضویت کانون در می‌آیند تا سلسله ارتباطات کانون با بچه‌ها شکل بگیرد. کانون بیش از شصت عنوان فعالیت در مراکز خود ارائه می‌دهد و بچه‌ها می‌توانند بر اساس ظرفیت و علاقه خود از این سبد حمایتی برخوردار شوند. در طرح کانون مدرسه، تجربه فضای جدید زندگی و کارگروهی در طول برنامه‌های تربیتی به وجود می‌آید. عضویت در کتابخانه ها شکل می‌گیرد و از طریق ارسال پیامک به خانواده‌ها می‌توانیم زمینه ارتباط گسترده را ایجاد کنیم.

* سال‌های زیادی است که کتاب و کتابخانه های کانون، فضایی برای تولید اندیشه بوده است. شما چه برنامه‌هایی برای پویایی و رونق حوزه کتاب در نظر گرفته‌اید؟

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که ما در این دوره دنبال می‌کنیم، توجه به حوزه چاپ و نشر کتاب است. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مشکلات ناشی از کرونا باعث افت انتشار کتاب‌های کانون پرورش فکری شد، مطابق پیگیری‌ها قرار شد تا انتهای اردیبهشت سال آینده، ۵۰۰ عنوان کتاب جدید چاپ شود که ۳۵۰ عنوان چاپ مجدد و ۱۵۰ عنوان چاپ اول است که نزدیک به دو میلیون و ۵۰۰ هزار جلد کتاب را شامل می‌شود.

* کتاب‌های در حال انتشار، تولید انتشارات کانون خواهد بود یا از ظرفیت ناشران دیگر هم استفاده می‌کنید؟

تعداد کتاب‌هایی که ما در مرحله چاپخانه برای انتشار داریم، حجم بالایی است و برای اینکه بتوانیم از ظرفیت نشر در مسیر کانون به خوبی استفاده کنیم، جلسه‌ای با چهل ناشر برتر کشور در حوزه کودک و نوجوانان برگزار و نظرات ناشران بخش خصوصی شنیده شد و مقرر شد که از هر ناشر حداقل یک عنوان کتاب و از هر کتاب، هفت هزار نسخه خریداری کنیم. در آن جلسه اعلام شد که کانون پرورش فکری به جای رقابت با ناشران بخش خصوصی، نقش حامی را ایفا می‌کند. این می‌تواند اتفاق مهمی باشد و به انتشار کتاب در این حوزه کمک کند.

*با توجه به فضای فکری امروز جامعه و نیاز متفاوت کودکان و نوجوانان نسبت به گذشته، آیا درصدد بازنگری در تصمیمات و بازسازی روش سنتی مدیریت کانون نیستید؟

واقعیت این است که در این سال‌ها کانون نتوانسته خود را با نیازهای جامعه تطبیق دهد و حالا کانون باید کاری کند که خیلی سریع به روز شود و خود را با نیازهای حوزه کودک و نوجوانان تطبیق دهد. از طرفی ظرفیت‌هایی که در گذشته در کانون وجود داشت، امروز در دسترس بچه‌ها قرار گرفته است، در حالی که در گذشته امکاناتی همچون نمایش فیلم در خانواده‌ها مهیا نبود و به همین دلیل کانون بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت.

پیشرفت تکنولوژی و شیوه زندگی متفاوت مردم در دهه‌های اخیر، جذابیت کانون را برای بچه‌ها دچار افت کرد. در واقع المان‌هایی که برای بچه‌ها جذاب است، شاید دیگر در کانون پیدا نشود؛ به همین خاطر کانون در سیاست‌های جدیدی که در پیش می‌گیرد به دنبال این است که جذابیت تازه ای ایجاد کند که یکی از آنها به روزرسانی است.

* ما با زیست بوم جدیدی در نگرش نسل جدید روبرو هستیم. الگوهایی که شما در نظر گرفته‌اید، برای بچه‌های امروز قابلیت پذیرش دارد؟

الان خانواده‌ها به شکل جدی دغدغه تربیت بچه‌ها را دارند، لذا دنبال پناهگاه می‌گردند؛ یعنی دنبال جایی هستند که به آنها خوراک امن و کارشناسی شده بدهد. مرغک کانون نشانی است که همواره خانواده‌ها به آن اطمینان داشته‌اند. ما در سیاست‌های جدید کانون به دنبال توسعه مرجعیت کانون هستیم. مثلاً خانواده‌ها با حجم عظیمی کتاب، فیلم و اسباب بازی مواجهه هستند و کانون می‌تواند با تأیید محصولات تولیدی این نیاز خانواده را پاسخ دهد. ما باید به سمت تأمین نیازهای خانواده‌ها برویم تا با استفاده از برند کانون از طریق یک سامانه به معرفی این تولیدات بپردازیم.

* درواقع نقش استانداردسازی محصولات فرهنگی را ایفا کنید، محصولاتی که می‌تواند خود کانون هم نباشد.

بله حجم بسیار عظیمی از محصولات چند دهه توسط کارشناسان بررسی شده و یک آرشیو غنی از کتاب‌های کودک فراهم شده که می‌تواند اطمینان خاطری برای خانواده‌ها باشد تا با تأیید کانون بتوانند با خیال راحت این محصولات را در اختیار بچه‌ها قرار دهند. این تأییدیه می‌تواند از طریق نشان کانون در پشت جلد کتاب‌ها باشد. در حوزه‌های دیگر مثل فیلم و انیمیشن، اسباب بازی و بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی هم می‌تواند این اتفاق بیفتد. در واقع کانون باید بتواند مرجعیت خود را از طریق استانداردسازی و نظارت و کنترل صورت دهد که اگر این کار انجام شود، بخش مهمی از معضلات بدون اینکه از جیب کانون هزینه‌ای شود، رفع خواهد شد.

ما باید به قدری پیش برویم که هرچه مرتبط با کودک و نوجوانان است، از منظر کانون تأیید شود. مثل اینکه خانواده‌ای دنبال رستورانی متناسب با نیاز بچه هاست و کانون این رستوران‌ها را به لحاظ ساختار، بافت و سلامت غذایی بررسی و تأیید کرده باشد. این اتفاق در حوزه اسباب بازی افتاد، چون شورای نظارت بر اسباب بازی برعهده کانون است.

در این چرخش فعالیت‌ها علاوه بر کشف استعدادها و تولید محتوا، کانون می‌تواند بر اساس نیازها مرجعیت فرهنگی خود را ایفا کند. چند طرح در این بخش داریم که در حال بررسی و شکل گیری است. یکی راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه کودک و نوجوانان است. ما در کشور یک مرجع رسمی که بتواند موضوعات مرتبط با کودک و نوجوان را مطالعه و رصد و پالایش و تفسیر و تجویز کند و به مقامات مسئول بدهد، نداریم و کانون می‌خواهد تولی گری را در این بخش به عهده بگیرد.

اقدام بعدی تشکیل دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان است که طرح اولیه آن آماده شده است. نقش این دفتر، دیده بانی وضعیت کودک و نوجوان در کشور است، چراکه گروه‌های سنی از حقوق خود اطلاع نداشته و توان دفاع به موقع از حقوق خود را ندارد. در این بخش ما وضعیت اقتصادی و حقوقی کودک و نوجوان و هرچه مرتبط با بچه هاست، رصد می‌کنیم.

* این دفاع جنبه حقوقی پیدا می‌کند؟

خیر ما در زمینه فرهنگی هر آنچه به ضرر کودک و نوجوان است، هشدار می‌دهیم. مثلاً صداوسیما برنامه‌ای پخش می‌کند که به ضرر بچه هاست و ما اعلام می‌کنیم که آن برنامه آسیب زاست. امکان دارد شهرداری برنامه‌هایی برای کودک و نوجوان داشته باشد که در صورت مثبت بودن تأیید می‌کنیم و در شرایطی که ضعیف باشد، هشدار می‌دهیم. در حوزه قوانین می‌بینیم که در مجلس قانونی مطرح می‌شود که در صورت تصویب، آسیب‌هایی برای کودک و نوجوان به دنبال خواهد داشت و ما باید از طریق نامه نگاری‌ها این شرایط را تشریح و اعلام خطر می‌کنیم.

* لازمه داشتن مرجعیت، وجود مشروعیت است و اینکه چه ضمانت قانونی برای تولی گری فرهنگی وجود دارد. بنظرتان کانون اختیار به عهده گرفتن این وظایف مهم و مقبولیت پذیرش آن توسط خانوادها و نهادهای مختلف را خواهد داشت؟

این تولی گری الان در کشور وجود ندارد و کانون در سیاست‌های جدید باید ببیند که کجا خلأ داریم و درصدد رفع آن باشد. این ظرفیت‌ها در اساسنامه کانون قید شده و کانون می‌تواند نقش هدایتگری در عرصه فرهنگی را ایفا کند.

اقدام بعدی تشکیل دفتر حمایت از کودکان و نوجوانان است که طرح اولیه آن آماده شده است. نقش این دفتر، دیده بانی وضعیت کودک و نوجوان در کشور است، چراکه گروه‌های سنی از حقوق خود اطلاع نداشته و توان دفاع به موقع از حقوق خود را ندارد این فعالیت زمانی قالب مشاوره دادن در مرکز پیدا کرد و در یک دوره مدیریتی، ایده‌ای برای دیده بانی کلان فرهنگی مطرح می‌شود. ما در مسیر دیده بانی حتی حوزه بین الملل را هم می‌خواهیم ببینیم. البته کانون نقش هدایتگری دارد و الزام قانونی ندارد و همین که بتواند در فضای فرهنگی گفتمان داشته باشد، مهم است. کانون عقبه دارد و در همه حوزه‌های فرهنگی فعال است. ما الان به رویدادهای جدید مثل برگزاری جشنواره ملی بازی‌های رایانه‌ای فکر می‌کنیم.

* کودکان نسبت به نوجوانان نیازمند مواجهه متفاوت مدیریتی هستند، اما معمولاً به طور مشابه در برنامه‌های کانون قرار می‌گیرند. در دوره جدید مدیریتی برای هر یک از دو گروه سنی چه برنامه‌هایی دارید؟

در دوره جدید، توجه بیشتر در حوزه نوجوان خواهد بود چون کانون تا به حال برای حوزه کودک خیلی سرمایه گذاری کرده و ما سعی داریم در کنار کودکان، رویکرد خود را به سمت نوجوانان بر اساس مدل سامان بخشی و جهت بخشی داشته باشیم تا آنها ورود هدفمند و کنشمند در عرصه‌های اجتماعی داشته باشند؛ یعنی نوجوانان با عضویت در کانون، حلقه‌هایی را تشکیل دهند و بتوانند با نظارت مربیان مراکز نقش کنشگر در جامعه داشته باشند و بتوانند در حل مسائل در عرصه‌های مختلف را یاد بگیرند. این رویکرد جدیدی در کانون است.

ما در این دوره به صورت آزمایشی رویداد ماهتاب را با مشارکت سیصد دختر از سراسر کشور برگزار کردیم که آنها شناسایی شدند و به مدت سه روز در تهران مستقر بودند. ما اسم آنها را دختران اثرگذار ایران گذاشتیم که تحت عنوان رویداد «نقش من» به دنبال کشف نقش خود بودند و از طریق آموزش‌هایی که دیدند، در فضای رسانه نقش آفرینی کردند. انشالله این رویداد را که مورد استقبال هم قرار گرفت، به عنوان یک برند کلان در سطح کشور اجرا خواهیم کرد.

در مرکز کانون، حلقه سازی بچه‌ها انجام می‌شود. ممکن است یک گروه در زمینه ترویج مطالعه در جامعه کار کند، گروهی در حوزه محیط زیست و گروهی هم درباره خانواده‌های بی بضاعت و موارد دیگر. به این ترتیب، مراکز کانون در سراسر کشور تبدیل به قرارگاه فرماندهی می‌شود. کانون ۹ هزار و ۳۸ مرکز در سراسر کشور دارد. تصور کنید که اگر هر مرکزی بتواند گروه‌هایی از دختران و پسران را تشکیل دهد، ما با چه ظرفیت عظیمی مواجه خواهیم شد و آن شکافی که اشاره کردید، از بین خواهد رفت. ما پیش بینی کرده‌ایم که با تعداد زیادی کنشگر اجتماعی مواجهه خواهیم شد و می‌توانیم از طریق برگزاری رویداد ملی، یک جریان عظیم فرهنگی و اجتماعی از طریق نوجوانان ایجاد کنیم که به آنها کمک می‌کند تا اعتماد به نفس پیدا کنند و ورود هدفمند و سالم به عرصه‌های اجتماعی داشته باشند و تجربیات جدیدی را کشف کنند.

* این برنامه‌ها چه تفاوت‌های فرهنگی با نهادهای مشابه در مساجد و مراکز بسیج خواهند داشت؟

ما باید مراکز کانون را برای ورود حلقه‌های میانی باز کنیم. کانون زمانی چند مربی محدود در مرکز داشت و انتظار می‌رفت که همه نیازهای فرهنگی بچه‌های کانون تأمین شود. الان با شرایط جدید جامعه عملاً امکان دستیابی به موفقیت‌های بیشتر وجود ندارد، لذا باید گروه‌های مردمی و اجتماعی را به سمت کانون هدایت کنیم. ما می‌خواهیم فضایی ایجاد کنیم که اگر تیمی کار تربیتی و فرهنگی می‌کند، از بستر کانون فعالیت خود را پیش ببرد و از ظرفیت کانون استفاده کند.

کار دیگری که برای کانون در نظر داریم، راه اندازی مراکز تخصصی است. یک زمانی شاید فیلم سازی برای نوجوانان آرزوی دست نیافتنی بود، اما الان با استفاده از یک گوشی موبایل می‌توان فیلم ساخت. لذا ما در کانون مراکز تخصصی فیلم سازی و انیمیشن سازی را شکل خواهیم داد تا نیازهای تخصصی نوجوانان را پاسخ دهیم و حتی می‌توانیم جشنواره‌ای برای تولیدات بچه‌ها راه اندازی کنیم. این اتفاق می‌تواند یک بستر سالم را برای فعالیت نوجوانان فراهم کند.

خانواده‌ها هم ترجیح می‌دهند که بچه‌ها به جای مراکز خصوصی ناشناخته، در فضای کانون فعالیت‌های هنری داشته باشند. از طرفی اگر هر سال در مراکز استان‌ها سه نویسنده برتر داشته باشیم و آنها را به شکل ویژه مورد حمایت قرار دهیم، می‌توانیم پشتوانه سازی مفیدی برای آینده تدارک ببینیم.

* نسل جدید در فضای دیجیتال زیست می‌کند و در این زیست بوم جدید نیازهای تازه ای می‌طلبد. مدیریت جدید کانون چه برنامه‌هایی برای این جهان متفاوت تدارک دیده است؟

کانون در سال‌های اخیر حضور جدی در فضای مجازی نداشته است؛ لذا این شکافی را که در حوزه تکنولوژی افتاده باید در برنامه‌های سال ۱۴۰۲ برطرف کنیم. کاری کنیم که بچه‌ها نیازهای خود را از طریق فضای مجازی بتوانند تأمین کنند. ما در دوره جدید سعی می‌کنیم علاوه بر بچه‌ها، خانواده‌های آنها را هم به کانون نزدیک کنیم. این برنامه می‌تواند از طریق کارگاه‌های آموزشی یا فعالیت مشترک پدر و مادر یا بچه‌ها باشد، چراکه اگر همسویی میان فرزندان یا والدین نباشد، هر قدر هم برنامه داشته باشیم، همراه با موفقیت نخواهد بود. این عدم همسویی می‌تواند تهدیدی برای ما باشد؛ لذا ما پرونده خانواده را در کانون باز خواهیم کرد.

در مرکز کانون، حلقه سازی بچه‌ها انجام می‌شود. ممکن است یک گروه در زمینه ترویج مطالعه در جامعه کار کند، گروهی در حوزه محیط زیست و گروهی هم درباره خانواده‌های بی بضاعت و موارد دیگر. به این ترتیب، مراکز کانون در سراسر کشور تبدیل به قرارگاه فرماندهی می‌شود عدم درک مناسب والدین نسبت به فرزند و وجود خانواده‌های تک فرزندی باعث شده که تجربه زیستن نزد نسل جدید به شکل مناسبی وجود نداشته باشد. ما باید به خانواده‌های جوان کمک کنیم و شکاف نسلی ناشی از جهان دیجیتال را هم پوشش دهیم و عناصری را که در بخش دیجیتال می‌تواند در تربیت بچه‌ها مؤثر باشد، برای خانواده‌ها تقویت کنیم. البته کانون در بخش زیرساخت‌های فنی به شدت ضعیف است که باید مجهز شود. در زیست بوم حوزه دیجیتال دنبال این هستیم که هر جا بچه‌ها حضور دارند، کانون نقش آفرین باشد؛ مثلاً ما باید بتوانیم در پلتفرم‌های مختلف محصولات کانون را ارائه کنیم.

* درواقع شما برخلاف شکل سنتی اداره کانون که تنها به مراجعه فیزیکی کودک و نوجوان بسنده می‌کرد، به دنبال این هستید که خود را به بچه‌ها از طریق گستره فضای دیجیتال برسانید.

با حفظ فعالیت‌های سنتی کانون می‌خواهیم به بچه‌ها نزدیک تر شویم. درواقع تأثیرگذاری ما فقط در مراکز کانون نخواهد بود. مراکز ما محل برنامه ریزی و مقر فرماندهی و انسجام بخشی می‌شود. البته تغییر نگاه فرهنگی خیلی سخت است. ما به این فکر می‌کنیم که کانون در رادیو مسیریاب‌ها چه نقشی خواهد داشت و چه گزینه پیشنهادی در برنامه‌های مختلف برای بچه‌ها داشته باشیم. تیم‌های کارشناسی ما در حال مطالعه این موارد هستند. اراده ما در دوره جدید این است که هر جا بچه‌ها باشند، کانون هم حضور داشته باشد.

* با توجه به اینکه متأسفانه عمر مدیریت فرهنگی چندان نیست و با آگاهی از کمبودهای مختلف فکرمی کنید، این برنامه‌های بلند پروازانه جامعه عمل خواهد پوشید؟

ما تمام بیانات مقام معظم رهبری خطاب به کانون را بررسی کردیم. ایشان در طی سال‌های مختلف به طور مستقیم کانون را خطاب قرار داند که باید یک سری کارها را انجام دهد. با تحلیلی که انجام گرفت، ۳۶ درخواست جدی ایشان را به عنوان راهبرد کانون در نظر گرفتیم. یکی از موارد رهبری این است که همه فعالیت‌های کانون باید دارای ابتکار باشد. دوم اینکه در بالاترین کیفیت باشد.

سوم اینکه همه بچه‌های ایران را در بر بگیرد. درجایی می‌فرمایند که شجاع باشید و از انجام کار نترسید. می‌فرمایند که اگر زمین سفت باشد، باید کلنگی که می زنید محکم‌تر باشد. با این نگاه ما پیش خواهیم رفت و تا جایی که می‌توانیم کار می‌کنیم، با توجه به تنظیم سند راهبردی، اگر در آینده گروه دیگری هم به کانون آمدند، می‌توانند از همین نقشه استفاده کنند.

* یکی از مشکلات این است که با تغییر مدیریت، همه دستاوردهای فکری به کنار می‌رود.

در حوزه فرهنگ تغییرات زودهنگام باعث آسیب‌های جدی خواهد شد. اما ما سه قاعده فضاسازی، فرصت سازی و تصمیم سازی داریم و نمی‌خواهیم تنها در حد ایده پردازی باقی بمانیم. اگر بتوانیم ظرفیت‌های رسانه‌ای و گفتمانی در جامعه ایجاد کنیم، مطالبه‌ای شکل خواهد گرفت که دیگر تیم بعدی به راحتی نمی‌تواند از آن عبور کند. ما باید به غیر از اجرا، مدیریت روانی جریان را هم داشته باشیم.

* نسبت میان فعالیت‌های تولیدی کانون با فعالیت‌های پرورشی که هر یک نیازمند منابع و نیروها و زمان زیادی است، چگونه برقرار خواهد شد؟

کانون باید به سمت نقش آفرینی هوشمند برود. ما باید در مسیر مدیریت پلتفرمی حرکت کنیم؛ مثلاً در حوزه نشر، ناشران خصوصی بخشی از پلتفرم ما باشند. کانون باید به جای رقابت با بخش خصوصی، به آن ضریب دهد. در عین حال دنبال حفره‌ها باشد تا ب تواند در بخش‌های کار نشده از طریق تولید پاسخگوی نیاز مخاطبان شود.

در واقع صرفاً به تولید فکر نمی‌کنیم و دنبال نقش آفرینی هوشمند هستیم. مثلاً در زمینه حجاب ضعف‌هایی داریم، پس می‌توانیم جشنواره عروسک سازی با موضوع پوشش راه اندازی کنیم و وقتی کاراکترهای جدیدی خلق شدند، آنها را ثبت کرده تا قابلیت تولید و فروش و برپایی نمایشگاه پیدا شود. باید در کانون از فعالیت‌های ایستا عبور کرده و به شکل شناور در سطح فرهنگ حرکت کنیم. در عین حال سعی می‌کنیم در هر استان یکی از مراکز را به عنوان تراز با واقعیت‌های ویژه تعیین کنیم تا آن مرکز، مقر فرماندهی استان باشد و بتواند اقدامات استراتژیک انجام دهد.

* در حوزه تفکر راهبردی چه تغییراتی در ماهیت کانون اتفاق می‌افتد؟ در این دوره بر اساس حکم صادره از سوی وزیر، آیا به تربیت نسلی در راستای گفتمان انقلابی فکر می‌کنید؟

در پرورش باید هدایتگری کرد و با زمینه‌های انحراف تربیتی بچه‌ها مقابله کرد و بسترهای رشد آنها را فراهم ساخت. مقام معظم رهبری عنوان کردند که مثلاً در قصه گویی باید بتوان ایمان را در دل بچه‌ها کاشت. این گفته خیلی دقیق و فنی است. خروجی ما در کانون باید همراه با درون مایه معنوی باشد. پرورش با تعلیم و تربیت فرق دارد. خروجی همه فعالیت‌های کانون باید بتواند یک آدم فرزانه و اندیشمند طبق سند تحول آموزشی به ما ارائه دهد و این جزو مأموریت‌های نظام تعلیم و تربیت ما نیز هست.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.