محسن تنابنده به خاطر ایفای نقش ماندگار «نقی معمولی» در بین مردم شناخته می شود اما کارنامه قابل توجهی در ژانرها و مدیوم های مختلف دارد.

گذر از نقش های سخت و پیچیده

به گزارش قدس آنلاین، اگرچه تنابنده، فیلمنامه نویسی و کارگردانی را هم تجربه کرده و برای نقش آفرینی شخصیت «نقی» به عنوان بازیگر کمدی، شهرت یافته است ولی بازی در نقش های جدی و کمدی برایش فرقی ندارد چون در هردوی آنها، سنگ تمام می گذارد. او این روزها با بازی در سریال «رهایم کن» در نقش حاتم ظاهر شده و در «جنگ جهانی سوم» در نقش شکیب، بازی ماندگاری از خود به جا گذاشته است. در فهرست اکران جدید فیلم های عید فطر هم در نقش «مجتبی» با فیلم «سه کام حبس» به روی پرده سینماها می آید.

* طناز و غمناک

تنابنده اولین نقش اصلی اش را در سینما با فیلم «دانه‌های ریز برف» در سال 82 ایفا کرد و چند سال بعد در قامت یک روحانی مشهدی در فیلم «استشهادی برای خدا» ظاهر شد که به خاطر بازی شیرینی و دیدنی اش در نقش «سید علی محمد» سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از جشنواره بیست و ششم فیلم فجر گرفت.  دو سال بعد برای بازی تاثیرگذاری که در فیلم «هفت دقیقه تا پاییز» در نقش «نیما»ی داغدار از سوگ فرزند داشت برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد از جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر شد و دومین سیمرغ را در این بخش بخاطر بازی در فیلم «فراری» گرفت.

تنابنده در اواخر دهه هشتاد در نقشی متفاوت و دیدنی ظاهر شد. او در کنار پیمان قاسم خانی، زوج کمدی جذابی را در «سن پطرزبورگ» خلق کردند. بازی در این نقش نشان از توانایی و طنازی این بازیگر داشت به طوریکه دو سال بعد شخصیت ماندگار «نقی معمولی» را برای سریال چند فصلی «پایتخت» خلق کرد. شخصیتی که تنابنده با آن عجین شده بود و به نوعی موتور محرک سریال «پایتخت» بود. او نه فقط در نقش بازیگر اصلی این سریال که در جایگاه نویسنده، بازیگردان و مشاور کارگردان، بار اصلی پایتخت را بر دوش می کشید. نقی معمولی در فصل اول، به دل مخاطب نشست و رفته رفته در فصل های بعدی، بر جذابیت این شخصیت افزوده شد و به یکی از شخصیت های ماندگار سریالهای تلویزیونی در سالهای اخیر تبدیل شد.

* سوپراستاری با شمایلی ساده

شاید بتوان یکی از مهارتهای بازیگری تنابنده را در ادای درست لهجه ها دانست. تنابنده از پسِ لهجه ها برمی آید چه زمانی که در نقش یک روحانی ساده مشهدی ایفای نقش می کند، چه زمانی که در نقش یک مرد شمالی، با لهجه مازنی حرف می زند، چه وقتی که در فیلم «فراری» نقش یک راننده تاکسی قمی را بازی می کند و حتی در فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» که در قامت یک مهاجر افغان ظاهر می شود . او برای رسیدن به لهجه درست و نکاتی که در آن لهجه وجود دارد کندوکاو می کند،  به درک درستی از نقش ها  می رسد و بعد از فهم آن شخصیت ها، خلقشان می کند.

شاید سابقه فیلمنامه نویسی او در خلق شخصیت هایی که بازی می کند بی تاثیر نباشد، او تا عمق وجودی یک شخصیت می رود و به جزئیات در اکتهای شخصیت توجه دارد. تنابنده، دو تجربه هم در ساخت فیلم سینمایی دارد، یکی کمدی  و دیگری درام اجتماعی. دو فیلمنامه «گینس» و «قسم» را خودش کارگردانی کرد، در اولی یکی از نقش های اصلی را داشت اما در «قسم» تصمیم گرفت که پشت دوربین بنشیند. او با کارگردان های سرشناسی هم کارکرده است از مجید مجیدی گرفته تا اصغر فرهادی اما آنچه باعث می شود که تنابنده یکی از گزینه های جدی فیلمسازان مختلف برای نقش اول کارشان باشد، جدیت و اهمیتی است که به بازیگری می دهد. سابقه فیلمنامه نویسی، کارگردانی و کریتوری تنابنده نشان می دهد که او یک بازیگر معمولی نیست، یک سوپر استار است که نه چشم رنگی دارد و نه قد بلند، بلکه نگاه تیزبین و جهان بینی وسیعش به او کمک کرده که نقش های ماندگاری را خلق کند.

* پرنکته‌ و تحسین‌برانگیز

او قبل از «رهایم کن» در چند سریال شبکه نمایش خانگی بازی کرده بود اما جذابیت های شخصیت «حاتم» و قصه هایی که در دوئل عشقی دو برادر برای او و «هاتف» اتفاق خواهد افتاد، تنابنده را به یکی از ستاره های این روزهای شبکه نمایش خانگی تبدیل کرده است. او و «هوتن شکیبا» در نقش دو برادر، صحنه هایی جانانه از رفاقت و برادری را در این سریال به تصویر می کشند که نظر مخاطبان را جلب کرده است. بازی محسن تنابنده در این سریال بازی پرنکته‌ و تحسین‌برانگیزی است. حاتم با بحرانهای مختلف خانوادگی و شغلی مواجه است اما زیر بار تحمل این مشکلات سعی می کند که ظاهری آرام داشته باشد و طوفان به پا نکند.  او به جز در زمان به خطر افتادن فرزندش، از کوره در نمی رود و تنابنده به خوبی توانسته بازی کنترل‌شده‌ای را حتی در هنگام عصبانیت‌ و از کوره دررفتن‌های حاتم از خود نشان دهد.

این بازی کنترل شده را با تغییر شخصیت در «جنگ جهانی سوم» هم از او می بینیم. شکیب، کارگر روزمزدی است که حین ساخت پشت‌صحنه ساخت فیلمی درباره جنایات هیتلر در جنگ جهانی دوم، مجبور به پذیرش نقشی متفاوت می شود و زندگی اش با مراحل تولید این فیلم گره می‌خورد.

* تنوع در نقش آفرینی

 آنچه «جنگ جهانی سوم» را از آثار دیگر متمایز می‌کند، تاثیر فیلم در حال تولید روی شخصیت اصلی داستان است که منجر به تحول یا بروز ذات واقعی شخصیت «شکیب» می شود و این تحول باید برای مخاطب باورپذیر باشد. این شخصیت مانند کوه یخی است که در ابتدای فیلم فقط قله آن نمایان است و کم کم، نیمه پنهان این کوه برای مخاطب عریان می شود. مسیری که تنابنده برای تحول شخصیت «شکیب» در این فیلم طی می کند مسیر آسانی نیست ولی او از پس دشواری این نقش برآمد به طوریکه نقش آفرینی اش مورد توجه جشنواره های خارجی هم قرار گرفته  و چند جایزه را در بخش بهترین بازیگر مرد، نصیبش کرده که مهمترین آنها جشنواره فیلم ونیز و فیلم لوکزامبورگ است.

این بازیگر در فیلم «سه کام حبس» هم نقش مرد خانواده ای را ایفا می کند که سعی دارد خانواده اش را از فقر و فلاکت نجات دهد اما در مسیر اشتباهی از چاله به چاه می افتد. موضوع اصلی فیلم درباره اعتیاد است و یک درام تلخ و سیاه از زندگی روزمره طبقه ضعیف جامعه را به نمایش می گذارد، تنابنده توانسته است استیصال مردی گرفتار در فقر، پنهان کاری و دروغگویی را نشان دهد.

تفاوت درخشان تنابنده از نقش مشهور و عامه‌پسند «نقی معمولی» با شخصیتی پرگو و حراف با بازی پر اکت، در آثار اخیر او نمایان می شود. البته بازی‌های تنابنده در همه این سال‌ها مجموعه‌ای از نقش‌های سخت و متنوع بوده است و شاید جز در مواردی معدود، هیچ دو نقشی را از او نتوان یافت که شبیه بهم باشد.

خبرنگار: زهره کهندل

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.