تهیه‌کننده سریال «نون خ»با بیان روایتی از بحران ساخت این سریال در شرایط خاص کشور، ناگفته هایی از روند ساخت آن را مطرح و در عین حال اعلام کرد که رئیس صدا و سیما شخصا سفارش ساخت فصل پنجم این سریال را داده است.

چرا «نون خ ۴ » با قبلی‌ها فرق داشت؟

به گزارش قدس آنلاین مهدی فرجی- تهیه کننده سریال «نون خ» از حساسیت‌ها و دشواری‌های ساخت این سریال در شرایط خاص سیاسی اجتماعی کشور در سالی که گذشت، سخن گفت و به موضوعاتی از جمله، شوخی‌هایی که دست «نون خ» را باز گذاشت، کاهش مخاطبان تلویزیون، حذفیات «نون. خ» و سانسور در تلویزیون، بودجه ساخت این سریال نیز پرداخت.

این تهیه کننده ابتدا مطرح کرد: از زمانی که پیش تولید فصل چهارم را آغاز کردیم، شرایط کار برای تولید سریال شرایط دشواری شد. ما هم از قاطبه‌ی مردم جدا نبودیم و طبیعتا شرایط شرایط سختی برای ما بود و همچون شرایط فصل‌های قبل برای ما نبود. حساسیت‌های زیادی وجود داشت، در کشور التهاباتی وجود داشت و همین کار را برای هنرمندان ما که طبیعتا باید در یک شرایط خیلی طبیعی و نرمال تمرکزشان را نسبت به کارشان داشته باشند و بتوانند به بهترین شکل توانایی‌های هنری شان را برزو بدهند، این التهابات موجب شده بود که مجموعا این کار کار دشواری شود، به ویژه اینکه واستان مربوط به خطه کردستان بود و ما تقریبا هر چند روز یک بار ما هم تحت تاثیر جامعه یک بحران داشتیم اما خب خدارا شکر این هم پشت سر گذاشته شد و فیلمبرداری کار به سرانجام رسید و روی آنتن قرار گرفت.

شوخی هایی که دست «نون خ» را باز گذاشت

فرجی در ادامه درباره شوخی‌های مطرح شده این فصل از سریال «نون خ» در پاسخ به این که تا چه میزان برای مطرح کردن آنها از سوی صدا و سیما دستشان باز گذاشته شده بود؟ توضیح داد: از رئیس محترم سازمان در این خصوص تشکر می‌کنم که خیلی از ما حمایت کردن و در پخش سریال «نون خ» حقیقتا از حمایت‌های رئیس سازمان، معاون سیما، معاون سیمافیلم برخوردار بودیم و حتی همین طور گروه فیلم و سریال. اما به طور کلی «نون خ» بدون نقدهای سیاسی و فرهنگی و اجتماعی معنی نداشت و ما در همه این فصل ها این شوخی‌ها را داشتیم. ما در فصل سوم در مورد بورس حرف زدیم و شوخی‌های جدی هم با مقوله بورس انجام دادیم. بنابراین این شوخی‌ها از ابتدا بوده و قبول دارم امسال کمی انعکاس آن در فضای مجازی بیشتر بود چرا که فضای مجازی توسعه ی بیشتری کرده است و بیشتر وارد زندگی‌های مردم شده است؛ بنابراین تلقی این است که این شوخی‌ها و نقدهای سیاسی زیاد شده در حالیکه اینگونه نیست و ما در سال‌های گذشته هم همین روال را داشتیم و خیلی تفاوتی نداشت. امسال حسایت‌هایی وجود داشت اما به مردم وخواسته‌ها و مطالبات مردم پرداخته شد از طرفی هم بخش‌هایی از حرفها در قالب کمدی زده شد که سازمان صدا و سیما هم در ارتباط با این موارد با سعه صدر برخورد کرد و شما شاهد این نقدهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی بودید.

بینندگان صدا و سیما کاهش پیدا کرده است/صدا و سیما پیوست رسانه ای جذابی برای خودش تعریف کند

فرجی در پاسخ به اینکه تلویزیون در نبود برندهایش چه  خروجی داشت و آیا توانست از همزمانی دو مناسبت نوروز و رمضان بهره ببرد؟ اظهار کرد: واقعیت این است که «نون خ» در بازه ای که برای عید امسال صدا و سیما طراحی شد، یکی از  بخش‌های کوچک پازل‌اش بود که خوشبختانه مورد توجه مخاطب قرار گرفت. با توجه به اینکه برندی است که چندسال است در حال تولید است، اما برنامه های دیگری هم بودند که دوستان ما زحمت کشیدند و واقعا می‌دیدم که مردم آنها را هم دنبال می‌کردند. از سریال «آتش و باد» تا برنامه «محفل» شبکه سه سیما و همچنین برخی از برنامه‌های دیگر که در شبکه‌های دیگر بود کم و بیش توسط مردم دیده می شد. البته اینکه ما فکر کنیم مثل سابق مردم ساعت‌های زیاد پای تلویزیون می‌نشینند، اینطور نیست به این دلیل که سبک زندگی مردم تغییر کرده و اساسا بخش زیادی از مردم پای گوشی‌ها و فضای مجازی هستند وطبیعتا یک بخش‌هایی از بینندگان صدا و سیما کاهش پیدا کرده است.

بازگشت فرزاد جمشیدی اتفاق مهم رسانه‌ای بود

وی  درباره ی خروجی برنامه‌های تلویزیون در ایام نوروز و رمضان معتقد است: در این ایام من خودم پای بسیاری از فیلم های سینمایی بودم و فیلم‌های جذابی داشت که دیدم و همچنین شخصا سریال «آتش و باد» را دنبال می‌کنم و می‌بینم که مخاطبان جاهایی این سریال را می‌بینند. همچنین برنامه «محفل» که دور از انتظار توانست به ویژه جامعه متدین و مذهبی را به برنامه‌های تلویزیون خوشبین کند. برنامه سحر رمضان به ویژه برنامه سحر شبکه دو سیما و بازگشت فرزاد جمشیدی هم به اعتقاد من کار مهم و اتفاق مهم رسانه‌ای بود که صورت گرفت و مخاطبان زیادی را پای آنتن کشاند.

به گفته  وی، اساسا سازمان صدا و سیما برای اینکه برنامه‌هایش بهتر دیده شود باید پیوست رسانه‌ای خوب  جذابی برای خودش تعریف کند. هر برنامه‌ای موطف باشد پیوست فضای مجازی اش را بدهد و آنهایی که ۲۴ ساعته پای گوشی هستند و با آن زندگی می‌کنند، برای آنها تعریف شده باشد که چگونه این برنامه‌ها را دنبال کنند و ببینند.

جزئیاتی از سفارش رئیس صدا و سیما برای ساخت «نون خ» ۵

وی در ادامه در باره ی ادامه دار بودن سریال «نون خ» نیز توضیح داد: به نظر من سبکی که سعید آقاخانی برای ادامه «نون خ» طراحی کرده است به این شکل است که در این سریال یک روستا قهرمان قصه هستند. آدم های روستا قهرمان هستند و ما یک قهرمان نداریم. بنابراین همچنان می‌شود قصه‌های مختلف برای آنها نوشته شود. نویسنده خوب ما آقای وفایی با ذوقی که دارند می‌توانند قصه‌های متعددی برای «نون خ» طراحی کنند و به اعتقاد من ظرفیت همچنان برای ادامه ی «نون خ» جود دارد. رئیس سازمان صدا و سیما دستور ساخت فصل جدید را داده‌اند اما با توجه به اینکه آقای آقاخانی ایران نیستند باید برگردند تا صحبت کنیم و ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد و ما به چه جمع بندی می‌رسیم. هم من و هم آقای آقاخانی علاقه‌مند به ساخت ادامه «نو خ» هستیم و باید ببینیم چه پیش می‌آید.

شروع قصه «نون خ» مواجهه با روستای گرگ زده بود/پرداخت به موضوعات مهم ملی

تهیه کننده سریال «نون خ» درباره موضوعاتی که در فصل چهارم این سریال به آن پرداخته شد در کنار شخصیت‌های جدیدی که اضافه شدند، در پاسخ به اینکه تا چه میزان تلاش کرده اند نوآوری‌هایی داشته باشند تا در فصل جدید از پرداخت کهنه به کار بپرهیزند؟ توضیح داد: شروع قصه ما در «نون خ» مواجهه با روستای گرگ زده بود. مسیر آن نیز با کشته شدن گاو شخصیت سلمان تغییر می‌کند و او با فاز جدیدی از قصه وارد می‌شود.بحث ارتباط بین روستای دِه بالا و دِه پائین و قصه‌های دیگری که اضافه می‌شوند. موضوع مهم بحث جمعیت، جوانی و پیری و کاهش جمعیت موضوعات مهمی است که زده شد. پرداختن به موضوعاتی از جمله تسهیلاتی که باید برای ازدواج، زایش و زادآوری که کشور باید به آنها فکر کند. به بحث مهاجرت هم پرداختیم. معمولا «نون خ» به موضوعات مهم ملی می پردازد و همچنان که در این قسمت هم پرداخت و نمی‌خواهم قصه را لو دهم در انتها هم می‌بینید که اهالی روستا چگونه پشت هم می‌ایستند و با تهدیدی مقابله می‌کنند.

حذفیات «نون. خ» چقدر بود؟ / به سانسور در تلویزیون عادت کردیم

فرجی درباره حذفیات این سریال و در پاسخ به اینکه آیا منجر به آسیب آن شد؟ نیز توضیح داد: در تلویزیون چند دوره‌ای که با سعید آقاخانی کار کردیم به این روال عادت کردیم. اینها ممیزی‌هایی است که همیشه در تلویزیون وجود دارد، برخی از آنها به اقتضاء شرایط روز است و طبیعی است. ما در سریال «حکم رشد» نیز تابع چنین حذفیاتی شدیم و در حالی که پیش‌بینی نمی‌کردیم، این اتفاق افتاد و حذفیاتی صورت گرفت. بنابراین این سانسورها رول معمولی است که در تلویزیون وجود دارد و خب ما هم که با تلویزیون کار می‌کنیم این موضوعات را پذیرفتیم و خیلی مسئله غیرعادی نمی‌دانیم.

حمایت مالی خاصی از «نون خ» صورت  نگرفته

وی در پاسخ به اینکه مطرح می‌شود حمایت ویژه‌ای از سریال «نون خ» وجود داشته عنوان کرد: اسفند ۱۴۰۰ سفارش ساخت «نون خ» به ما داده شد و نسبت به کار محبت داشتند و کار با دستور و حمایت ایشان تولید شد اما، اما اینکه فکر کنید حمایت مالی خاصی صورت گرفته واقعا اینطور نبوده و براورد ما واقعا روال عادی داشت و با کارهایی که در تلویزیون ساخته می‌شود هیچ تفاوتی نداشت. با وجود اینکه سریال برندی هستیم و فصل چهارم را ساختیم ولی هیچ تفاوتی با سریال‌های معمولی که در تلویزیون ساخته می‌شود، نداشتیم. چه بسا امکانات مالی برخی از آنها بهتر از ماست.

سعید آقاخانی کارگردان دقیق و ریزبینی است

وی درباره همکاری‌اش با سعیدآقاخانی نیز گفت: سعید آقاخانی کارگردان دقیق و ریزبینی است و نسبت به کارش حساس است و از هیچ چیزی برای بهتر شدن کار نمی‌گذرد، اساسا برای مردم خیلی احترام قائل است و این برایش خیلی مهم است که به مردم احترام بگذاریم و برای کار کم نگذاریم، حتی اگر شده باشد موردی ۱۰ بار تکرار شود، بسیار فرد خوش ذوق و با انگیزه است و خیلی خوب کار را می‌شناسد. در کنار ایشان ما نویسنده خوبی هم داریم؛ آقای وفایی در طنز نویسی واقعا کم نگذاشتند و همچنین تعامل عوامل و بازیگران همه باعث شد، سریال مورد اقبال مردم قرار بگیرد و امیدوارم شرایطی ایجاد شود که در تلویزیون آثاری تولید شد که شرایط دیده شده چند ده میلیونی را داشته باشد. واقعیت این است که خیلی لذتبخش است سریالی بسازید که ببینید چند ده میلیون نفر  مخاطب دارد این امتیاز خیلی بزرگی است و آرزوی هر هنرمندی است در این سطح آثارش دیده شود.

سریال های طنز اصلا قابل شمارش نیست نه در تلویزیون و نه شبکه نمایش خانگی

وی با اشاره به کاهش ساخت سریال های طنز نیز توضیح داد: نه تنها تلویزیون، شبکه نمایش خانگی را هم ببینید، کارهای طنز اصلا قابل شمارش نیست و بسیار اندک شده. یک بخش آن به این دلیل است که ما نویسندگان طنزپرداز و کمدی نویس کم داریم و یک بخش دیگر کارگردانانی که با فضای طنز و کار کمدی آشنا باشند و آثاری ساخته باشند کمتر داریم. بنابراین در این حوزه هم در صدا و سیما و هم در نمایش خانگی باید سرمایه گذاری‌هایی صورت بگیرد و به اعتقاد من طنز بسیار مورد نیاز جامعه است و برای مفرح کردن جامعه این آثار می‌توانند موثر باشند، امیدواریم شرایطی به وجود بیاید که ما شاهد تولید آثار بیشتری در این زمینه باشیم.

ساخت سریال جدید در شبکه نمایش خانگی

وی از پیشنهادهایی در حوزه نمایش خانگی و هم تلویزیون برای ساخت سریال خبر داد.

فرجی درباره ی فعالیت خود در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی توضیح داد: گفت‌وگوهایی صورت گرفته هم در تلویزیون و هم شبکه نمایش خانگی اما هنوز درباره جزئیات آن نمی‌توانم صحبت کنم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.