مترجم کتب روانشناسی و خواهرزاده سهراب سپهری گفت: سهراب علاوه بر شاعر، نقاش بزرگی هم بود. شعرهای او در ایران خوب خوانده می‌شود ولی وقتی پایمان را از ایران به خارج می‌گذاریم این نقاشی‌های سهراب است که میدان دار می شود.

تجلیل لوموند از نقاش و شاعر ایرانی: بازیگر رنگ‌های شرق وارد پاریس شد

به گزارش قدس آنلاین سهراب سپهری شاعر و نقاش ایرانی، یک اردیبهشت ۱۳۵۹ بر اثر سرطان درگذشت. مهدی قراچه داغی درباره آثار او گفت: اگر شما یک دقیقه تلویزیون را ببینید ملاحظه خواهید کرد که قطعه قطعه شعر سهراب سپهری از تلویزیون پخش می‌شود. در بیلبوردهای شهری و آگهی‌های تجاری، واژه های سهراب سپهری استفاده می شود.

مترجم کتاب روانشناسی تصویر ذهنی افزود: شعر سهراب لایه های روانشناسانه کمتری دارد ولی همه اش پر از عرفان است، یعنی سهراب یک شاعر عارف است و باید دانه دانه در اشعارش فرو رفت. البته از نظر روانشناسی، بحثی که در قانون جذب و آن موضوع کتاب روانشناسی راز است وجود دارد در اشعار سهراب دیده می‌شود. سپهری در این باره شعری دارد که می‌گوید: آفتابی لب درگاه شماست که اگر در بگشایید بر رفتار شما می‌تابد؛ این موضوع دقیقا یک بحث مفصل روانشناسی است.

مترجم کتاب از حال بد تا حال خوب ادامه داد: تا جایی که من دیده‌ام، اشعار سهراب در ایران خیلی زیاد خوانده می‌شود و کتاب هشت کتاب و دیگر اشعار وی به خصوص توسط جوان ها خوب خوانده می‌شود.

مترجم کتاب مردان مریخی، زنان ونوسی گفت: سهراب سپهری علاوه بر شاعر، نقاش بزرگی هم بود. اما اشعار او بیشتر در ایران و تابلوهای نقاشی وی بیشتر در خارج طرفدار دارد. شعرهای او در ایران خوب خوانده می شود ولی وقتی پایمان را از ایران به خارج می‌گذاریم این نقاشی‌های سهراب است که میدان‌دار می‌شود.

قراچه داغی اظهار کرد: سهراب بخش مهمی از تحصیلات خود را در دانشگاه سوربون فرانسه سپری کرد. او بعد از مدتی که به فرانسه نرفته بود دوباره به آنجا برگشت. جالب است بدانید روزنامه مطرح لوموند درباره او نوشت: بازیگر رنگ‌های شرق وارد پاریس شد.

مترجم کتاب عشق هرگز کافی نیست افزود: ما دو حراج بزرگ بیشتر در دنیا نداریم، یکی حراج لندن و دیگری حراج دبی. تابلوهای سپهری برخلاف نظر برخی که فکر می‌کنند مال خانواده او است، متعلق به کسانی است که این تابلوها را خریده‌اند و برای خرید آن مدرک دارند.

مترجم کتاب استرس خوب بد زشت ادامه داد: هر سال در این دو حراج بزرگ فقط یک تابلو از هر نقاش از جمله سهراب به فروش گذاشته و رقم های نجومی برای آن پرداخت می‌شود. جالب است بدانید تابلوی قبلی سهراب در حراج لندن هفتصد میلیون دلار فروش رفت. خارجی ها سهراب را به نقاشی می‌شناسند نه به شعر. چون خارجی‌ها معنا و مفهوم ادبیات و عرفان ایران را نه می‌دانند نه می‌فهمند، ولی تابلوهای سهراب را می‌فهمند.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.