فو کونگ رئیس دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا در مصاحبه اخیرش با رسانه های چینی گفت روابط چین و اتحادیه اروپا نباید با مسئله جنگ اوکراین گره بخورد و روابط پکن-بروکسل نباید قربانی هزینه توسعه روابط اروپا با آمریکا شود.

مقام چینی: روابط پکن و اروپا نباید به سرنوشت جنگ اوکراین گره بخورد

به گزارش قدس آنلاین؛ از گلوبال تایمز، از نگاه فو کونگ رئیس دفتر نمایندگی چین در اتحادیه اروپا دو عاملی که بر روابط چین و اروپا تاثیر می گذارد عبارتند از : جنگ اوکراین و نفوذ و تاثیر آمریکا بر اروپا. وی با اشاره به این دو عامل در مصاحبه با رسانه های چینی افزود : می خواهم بر این نکته تاکید کنم که چین سیاست پایدار روابط بلند مدت با اروپا را حفظ می کند و به این منطقه از منظر شریک استراتژیک نگاه می کند. اروپا نباید روابط چین - اروپا را از دریچه جنگ اوکراین نگاه کند و منافع چین و روابط خود با این کشور را قربانی هزینه توسعه روابطش با آمریکا کند.

وی در ادامه سخنانش گفت اخیرا سیاستمداران اروپایی بیشتری بر سر این موضوع توافق دارند که استقلال استراتژیک خود را محقق کند و به روابط اروپا با چین ارزش می دهند و با پیروی کورکورانه از سیاست آمریکا در قبال چین مخالفت می کنند. ما امیدواریم و باور داریم اتحادیه اروپا شجاعت، خرد و ظرفیت دستیابی به استقلال عمل استراتژیک واقعی را دارد.

در هفته های اخیر اتحادیه اروپا شاهد مناظراتی پیرو اظهارنظرهای امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در سفر به چین بوده است. وی در این سفر خواستار کاهش وابستگی اتحادیه اروپا به آمریکا و اجتناب از کشیده شدن در دام تقابل میان چین و آمریکا در مسئله تایوان شد. رئیس جمهوری فرانسه همچنین تاکید کرد اروپا باید در برابر فشار " پیرو آمریکا شدن " مقاومت کند.

از آنجا که جنگ اوکراین مهم ترین مسئله کشورهای اروپایی است به پشت صحنه ای برای اینکه اروپایی هایی چگونه دیگر مسائل را بررسی کنند تبدیل شده است.

سیاستمدار چینی در پایان سخنانش گفت از زمان انتصابم در پایان سال گذشته میلادی بارها به اتحادیه اروپا تاکید کردم مانند روابط دوجانبه چین با سایر کشورها، روابط چین- اتحادیه اروپا چندوجهی است و برپایه تنها یک مسئله نیست. این روابط هیچ کشور سومی را هدف قرار نمی دهد و وابستگی و خطری برای طرف سوم نیست. روابط میان اروپا و چین نباید به جنگ اوکراین گره بخورد چرا که چین نه محرکی برای این جنگ است و نه در آن شرکت می کند. چین هم قربانی این جنگ شده است و بی فایده است که چین را برای نقشی که در این جنگ ندارد مورد سرزنش قرار داد. هنگامی که اروپا درباره جنگ اوکراین صحبت می کند اغلب به شراکت بی محدودیت چین و روسیه اشاره می کند تا سایه شک را بر این موضوع بیافکند که آیا چین در این موضوع بی طرف است یا خیر. برخی سیاستمداران اروپایی بارها این موضوع را پیش کشیدندکه منجر به سوتفاهم ها و پیش داوری هایی شده است که در اینجا لازم است شفاف سازی شود. اروپا باید نظرش را پیرامون روابط روسیه و چین اصلاح کند. روابط چین و روسیه برمبنای اصول عدم تقابل و عدم هدف قراردادن طرف سوم و همچنین برپایه احترام و اعتماد متقابل است و تنها به دنبال پیشرفت دو کشور نیست بلکه به دنبال حفظ عدالت جهانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.