مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نقش برجسته چین در معادلات بین‌المللی، از آنچه بی‌تفاوتی این کشور نسبت به جنگ اوکراین نامید، انتقاد کرد و گفت که این اتحادیه در حال بازنگری سیاست‌های خود در قبال این کشور است.

بورل : اتحادیه اروپا در حال بازنگری سیاست خود در قبال چین است

به گزارش قدس آنلاین، جوسپ بورل عصر دوشنبه در پایان نشست شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ به خبرنگاران گفت: ما در یک چشم انداز سیاسی جدیدی در صحنه جهانی زندگی می کنیم. چالش‌های جهانی بدون چین قابل حل نیستند اما در عین حال از چین انتظار داریم که مطابق با قوانین و رویه‌های بین‌المللی رفتار کند.

او با متهم کردن چین به رفتار گزینشی در قبال قوانین بین‌المللی گفت که اتحادیه اروپا در حال بازنگری سیاست‌های خود در قبال این کشور است.

وی افزود: من معتقدم که باید روی ایده‌هایی که منافع دو طرف با یکدیگر همگرا هستند گفت‌وگو و با هم کار کنیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد که در جلسه امروز، وزیر خارجه اوکراین حضور داشت و دیپلمات‌های ارشد ۲۷ کشور اروپایی را در جریان آخرین وضعیت جنگ، نیازمندی‌ها و اولویت‌های کشورش قرار داد. وی گفت: ما می‌دانیم که اوکراین فورا به مهمات و تسلیحات نیاز دارد تا از قلمرو خود دفاع کند.

وی بدون اشاره به دلیل اصلی بروز جنگ اوکراین که از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی روسیه نشات می‌گیرد، ادعا کرد: روسیه تمایلی ندارد که به تجاوزگری‌های خود خاتمه دهد و اوکراین هم باید به دفاع از خود ادامه دهد. بورل با کنایه به طرح چین برای حل‌وفصل جنگ اوکراین که از سوی غرب پذیرفته نشد، گفت: من هم دنبال صلح هستم؛ اما هر طرحی باید اصولی و عادلانه باشد و تا آن زمان ما به حمایت از اوکراین ادامه می‌دهیم.

 جنگ اوکراین در پی بی‌توجهی غرب نسبت به نگرانی‌های امنیتی مسکو و گسترش نیروهای ناتو تا نزدیکی مرزهای روسیه کلید خورد. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز ۲۱ فوریه سال گذشته (دوم اسفندماه ۱۴۰۰) استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت و سه روز بعد، عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد. به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

رئیس جمهور روسیه شهریور سال گذشته برای انجام مذاکرات صلح با کی‌یف اعلام آمادگی کرد و از اوکراین خواست خصومت را کنار بگذارد. اما ولودیمیر زلنسکی تحت القائات مقام‌های جنگ‌طلب غرب عنوان کرد که زمانی آماده مذاکره است که رئیس جمهور دیگری در روسیه به قدرت برسد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از اظهارات خود به بحران سیاسی در سودان پرداخت و گفت: جنگ در سودان باید فورا پایان یابد. ما این کشور را ترک کردیم چون درگیری‌ها خطرناک بود. ماموران دیپلماتیک ما دیگر نمی‌توانستند کار کنند و ماندن آن‌ها خطرناک بود.

وی عنوان کرد که بسیاری از کشورها نیز نیروهای دیپلماتیک خود را از سودان خارج کرده زیرا با توجه به شرایط موجود دلیلی برای حضور آن ها وجود ندارد. بورل افزود: اما من نگران سودانی‌هایی هستند که چاره‌ای جز ماندن ندارند و به همین خاطر جنگ باید خاتمه یابد.

بورل بر همین اساس خواستار راه حل سیاسی، برای پایان درگیری‌ها در سودان شد.

درگیری‌های مسلحانه در سودان از صبح روز شنبه ۱۵ آوریل (۲۶ فروردین ماه) میان نیروهای ارتش و نیروهای پشتیبانی سریع بر سرقدرت آغاز شده و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

درگیری ها بین نیروهای ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به «حمیدتی» از شنبه گذشته بویژه در شهر خارطوم آغاز شد و تمرکز درگیری ها در روزهای اخیر در اطراف کاخ ریاست جمهوری و فرماندهی کل بود و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

با وجود موافقت نیروهای پشتیبانی سریع سودان و ارتش سودان با آتش‌بس ۷۲ ساعته به مناسبت عید سعید فطر و در پی درخواست آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل که از صبح جمعه آغاز شد، اما ارتش این کشور از ادامه درگیری‌ها خبر داده بود.

براساس اعلام رسانه ها، هم اکنون مدت آتش بس ۷۲ ساعته پایان یافته و تمدید نشده است و با این حال، آرامش شکننده ای در شهر خارطوم برقرار است. این درحالی است که کار خارج کردن اتباع خارجی از سودان همچنان ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.