معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: زاینده‌رود از هزاران سال پیش مایه حیات، آبادانی و شکل‌گیری تمدن اصفهان بوده است و از لحاظ شرعی باید حقابه آن بصورت کامل ادا شود.

معاون استاندار اصفهان: حقابه زاینده‌رود، حق قانونی و شرعی مردم است

به گزارش قدس آنلاین،  مهران زینلیان، روز شنبه در جلسه بررسی تأثیر سازه‌های آبخیزداری بر سد زاینده‌رود در استانداری با اشاره به اینکه ییش از ۹۳ درصد از مساحت حوضه زاینده‌رود در اصفهان قرار دارد، افزود: بر اساس مساحت، حوضه زاینده‌رود مُترادف با استان اصفهان است و از سویی بخشی از هموطنان ما در چهارمحال و بختیاری نیز در این حوضه زندگی می‌کنند و این حوضه مشروب‌کننده سایر هموطنان در استان‌های مجاور از جمله بخشی از استان مرکزی است.

وی افزود: بر این اساس طبیعی است که حساسیت ویژه‌ای حول محور زاینده‌رود در استان ما وجود داشته باشد زیرا زندگی مردم این خطه و بقای تمدن اصفهان به این رودخانه وابسته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان با اشاره به ویژگی‌های منحصر به‌ فرد حوضه زاینده‌رود گفت: زاینده‌رود فراتر از یک رودخانه و حقابه مردم اصفهان است و از لحاظ فقهی و شرعی نیز مراجع عظام تقلید حکم داده‌اند که کسانی که حقابه‌بر هستند، حق قانونی و شرعی دارند.

زینلیان گفت: بر اثر اتخاذ رویه‌های اشتباه و نبود توسعه پایدار در سال‌های گذشته، استان اصفهان را خطرات بسیاری از جمله فرونشست، مشکلات زیست محیطی، خشک شدن تالاب گاوخونی و دیگر موارد تهدید می‌کند.

وی اظهار داشت: کارکنان اداره کل منابع طبیعی اصفهان تلاش‌ قابل توجهی در راستای تعیین الگوی مناسب آبخیزداری با توجه به شرایط استان دارند و ما نیز از ابتدای احراز مسوولیت خود در معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری درصدد استفاده از راهکارهای کارشناسی شده در این حوزه بوده‌ایم.

زینلیان تأکید کرد: طبق تأکید رهبر معظم انقلاب برای حل مشکلات توسط دستگاه‌های اجرایی بر مبنای عدالت و با عمل به تعهدات و نکشاندن مشکلات به میان مردم می‌کوشیم تا با نگاه همه‌جانبه و در نظر گرفتن منافع همگان در استان‌ خود و سایر استان‌های مجاور و با مطالعات انجام شده در حوزه آبخیزداری، به برنامه‌ای مشخص و کارشناسی شده در این زمینه دست یابیم.

معاون استاندار اصفهان افزود: طبق اعلام وزارت نیرو ضریب تبدیل باران به آب در حوضه زاینده‌رود کاهش یافته است لذا بایستی در شرایط فعلی به راهکاری پایدار دست یابیم تا بیش از این، حقابه‌داران زاینده‌رود از جمله کشاورزان و حوزه محیط زیست در استان ما با مشکل مواجه نشوند.

زاینده‌رود به طول افزون بر۴۰۰ کیلومتر بزرگترین رودخانه منطقه مرکزی ایران است که از کوه‌های زاگرس مرکزی بویژه زردکوه سرچشمه می‌گیرد و در کویر مرکزی ایران به سمت شرق پیش می‌رود و در نهایت به تالاب گاوخونی در شرق اصفهان می‌ریزد.

این رودخانه در دهه اخیر به سبب خشکسالی و برداشت بی رویه در بالادست به شکل فصلی و در فواصل مختلف در منطقه پایین دست خود با خشکی مواجه بوده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.