دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی گفت: حقوق و دستمزد ماهانه‌ای که برای کارگران و بازنشستگان بیمه تامین اجتماعی تعیین شده است، طبق برآوردها تنها کفاف ۹ روز آنان را در ماه می‌دهد.

حقوق ماهانه کارگران و بازنشستگان تنها کفاف ۹ روز را می‌دهد

به گزارش قدس خراسان، حسین رسولی روز شنبه در نشست خبری با بیان اینکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر کارگر به همراه خانواده هایشان عضو خانه کارگر خراسان رضوی هستند، اظهار کرد: این کارگران کارتهای عضویت سه تا پنج ساله دارند، مهمترین مساله کارگران نیز در حال حاضر معیشت و دستمزد آنان است که معتقدیم قانون کار در کشور در خصوص دستمزد کارگران اجرا نمی شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی بیان کرد: خواسته ما به عنوان یک تشکل کارگری، اجرای قانون در خصوص کارگران است، در صورتی که قانون اجرا شود همه مسائل کارگران حل می شود.

وی به ضعف رسانه ای مشکلات کارگران در این استان پرداخت و بیان داشت: جای کارگران در رسانه ها از جمله تلویزیون و رادیو و روزنامه خالی است، وعده های زیادی به کارگران داده می شود اما هیچ کدام تحقق نمی یابد، لذا کارگران به کلی ناامید شده اند.

رسولی تصریح کرد: اساس پیدایش انقلاب اسلامی برقراری عدالت بود، جامعه کارگری کشور ۱۴ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و امید زیادی به حل مشکلات خود در همین نظام دارد، زیرا مطمئن هستیم که نظام سوسیالیستی و شرق و غرب نمی توانند مشکلی از ایران حل کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی افزود: تاکنون این خانه به شیوه های مختلف مشکلات کارگران را بیان کرده اما نتیجه ای نگرفته است لذا شکایت خود را در خصوص کم بودن میزان دستمزد کارگران، عدم اجرای قانون کار، عدم اجرای ماده ۹۶ و ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی، عدم تکاپوی بخش درمان به دیوان عدالت اداری برده است.

وی گفت: امسال به نام "مهار تورم و رشد تولید" نامگذاری شده است اما به جای اینکه اول تورم مهار شود، حقوق کارگر کاهش یافته است، این در حالی است که نرخ اجاره مسکن و سایر هزینه های خانوار افزایش یافته است، کار به جایی رسیده که دیگر کارگر نمی تواند در مشهد زندگی کند زیرا هزینه های آن بالا است و چاره ای جز بازگشت به روستا ندارد که این مهم فقر نیروی انسانی را در کارخانه ها و کارگاهها بیشتر می کند.

رسولی در پاسخ به این سوال که بسیاری از کارخانه ها در خراسان رضوی با مشکل کمبود کارگر مواجه هستند، افزود: کارخانه هایی که متعلق به دولت است، حقوق کارگران آنها برابر قانون داده می شود اما سایر کارخانه ها حقوق مکفی و قانونی به کارگر نمی دهند، اگر هم ۲۰ درصد به حقوق کارگر خود اضافه کنند، از سوی دیگر ۸۰ درصد به قیمت تمام شده کالایشان اضافه می نمایند، لذا کارگران از هر دو جهت ضرر می کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی بیان کرد: کارگران سهمی از پستهای دولتی نیز ندارند، جای آنان در حکومت، وزارت، مجلس و اداره کل ها و سازمانها خالی است، در حالی که بحث اصلی انقلاب اسلامی برقراری عدالت و دستگیری از فقرا است، کشوری که قشر کارگر در آن رضایت نداشته باشند، رشد نمی کند.

وی به معضل قراردادهای موقت کارگران اشاره کرد و گفت: ۹۵ درصد از کارگران قرارداد موقت با کارفرما هستند و فقط پنج درصد از آنان قرارداد دائمی دارند، کارگر قرارداد موقتی نمی تواند معیشت خود را تامین کند، تشکلهای کارگری تلاش بسیاری کرده اند تا قراردادهای کارگران دائم شود.

رسولی در پاسخ به سوالی در خصوص بانک رفاه کارگران و سهم کارگران از این بانک اظهار داشت: این بانک برخلاف عنوان خود متعلق به جامعه کارگری نیست، دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ ۷۵ درصد از بنگاه های اقتصادی را در اختیار دارد.

دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی ادامه داد: هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی را دولت انتخاب می کند، در حالیکه کل سرمایه این سازمان متعلق به کارگران است، بیمارستان تامین اجتماعی به کارگران تعلق دارد اما سهمشان از بخش درمان و سرمایه‌های این سازمان کافی نیست، کارگران نمی خواهند پول دولت را بگیرند بلکه می خواهند پول خودشان را دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.