رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نخستین پذیرش هیات تجاری از کشور قرقیزستان در این استان برای آخر اردیبهشت ماه امسال تعیین شده است که آغازگر تعاملات تجاری و اقتصادی دو کشور با محوریت خراسان خواهد بود.

موعد نخستین ارتباط تجاری خراسان رضوی با قرقیزستان تعیین شد

به گزارش قدس خراسان،امیرعلی فخریان اظهار کرد: ایران در سال گذشته بیشترین مراودات تجاری را در بین کشورهای همسایه با قرقیزستان داشت، علاقه مندی برای توسعه روابط بین این ۲ منطقه به سبب ظرفیتهای بالای دو کشور، عضویت آنها در اتحادیه اوراسیا و پیمان شانگهای بسیار زیاد است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی  بیان کرد: استاندار اوش کشور قرقیزستان در سال گذشته به خراسان رضوی سفر کرد که روابط بین این دو منطقه را بیشتر کرد، ضمن اینکه تقریبا ۷۵ درصد تجارت ایران و قرقیزستان از طریق خراسان رضوی است چراکه تجار خراسان رضوی ارتباط سنتی و حسنه ای طی سالیان گذشته با این کشور داشته اند و ادامه این روند برای استان بسیار حائز اهمیت است.

وی گفت: در این راستا امسال اعزام و پذیرش هیاتهای تجاری بین خراسان رضوی و قرقیزستان در دستور کار قرار گرفته است که نخستین رویداد پذیرش هیات تجاری از آن کشور در پایان اردیبهشت ماه در مشهد و برگزاری همایش تجاری با حضور این هیات خواهد بود، همچنین هیات تجاری از خراسان رضوی تابستان امسال به قرقیزستان اعزام می شود.

امیرفخریان افزود: یکی دیگر از دلایلی که ارتباط تجاری خراسان رضوی با قرقیزستان توسعه یافته است، ایجاد کمیته مشترک ایران و قرقیزستان با محوریت خراسان رضوی است که ظرفیتهای این استان برای توسعه مراودات با آن کشور را بیش از پیش کرده است.

رئیس اداره بازرگانی خارجی اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برپایی نمایشگاه تخصصی کالایی ایران در قرقیزستان یا بالعکس را از دیگر برنامه ها برای توسعه مراودات بین ۲ کشور ذکر و بیان کرد: تغییر روند در این بخش به سمت برپایی نمایشگاه های تخصصی در کشور قرقیزستان با محوریت خراسان رضوی برای پاییز سال جاری خواهد بود.

وی گفت: با وجود اینکه بیشترین مراودات ایران در زمینه برپایی نمایشگاه، برگزاری همایش، اعزام و پذیرش هیات، بازدید از صنایع طی سال گذشته با قرقیزستان بوده است، میزان صادرات ایران به این کشور کاهش یافت و هدف گذاری لازم محقق نشده است، که عارضه یابی این موضوع ضرورت دارد.

امیرفخریان اظهار کرد: برای توسعه صادرات به قرقیزستان باید ظرفیتها و نیازهای این کشور شناسایی و در این حوزه هدف گذاری و برنامه ریزی شود، بنابراین اقلام مورد نیاز قرقیزستان باید شناسایی شده و مطالبات بخش خصوصی اعم از ایجاد تعرفه ترجیحی و سرمایه گذاری مشترک و کمک دولت در دستور کار قرار گیرد.


 

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.