وزیر صمت گفت: از اردیبهشت تا آبان ۱۴۰۰ تورم خودرو رو به کاهش است و از آذر ماه افزایش می‌یابد. قیمت ارز بالا رفته است، مگر من مسئول قیمت ارز هستم؟

مگر من مسئول قیمت ارز هستم؟/ اقتصاد باید ریالی اداره شود

به گزارش قدس آنلاین، سید رضا فاطمی امین در بخش دوم جلسه استیضاح خود با بیان اینکه از تمامی استیضاح کنندگان تشکر می‌کنم، اظهار داشت: از آقای آزادی خواه عذرخواهی می‌کنم. من اسم شرکتی نیاوردم چون آن شرکت در حوزه انتخابی ایشان بود قرابتی ایجاد شد. من صرفاً اشاره کردم و اگر برداشت سویی شد عذرخواهی می‌کنم.

وزیر صمت افزود: رهبری گلایه‌هایی از ما دارند که به حق است. از معدن دو بار گله کردند ولی یکی از افتخارات من این است که در دیدار ماه رمضان سابقا از حوزه معدن به لحاظ عقب ماندگی گلایه داشتند اما در این دیدار گفتند که مژده دادید. این برای من بس است. امیدوارم این توفیق را داشته باشیم و فرصت دهید تا دغدغه‌های رهبری را حل کنیم.

وی به جواز تأسیس اشاره کرد و ادامه داد: ۳۰ تا ۳۵ درصد جوازهای تأسیس منجر به پروانه بهره برداری می‌شود و اصلاً معیار سرمایه گذاری نیست.

فاطمی امین افزود: به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس اشاره شد؛ این گزارش در مورد شرکتهای صنعتی و معدنی بورسی است. در این گزارش ذکر شده که در اسفند سرجمع همه شرکتها ۱۲.۸ درصد رشد داشته است. بله! برخی از صنایع رشد و برخی کاهش داشتند. مهم سرجمع آمار است.

وزیر صمت گفت: داده‌های این گزارش می‌گوید در ۵ ماه آخر سال قبل رشد بالای ۸ درصد بوده است که از سال ۹۶ به این سمت بی نظیر است.

مگر من پاسخگوی عملکرد تسهیلات بانکی هستم؟

فاطمی امین افزود: به ارزش افزوده اشاره شد. همه می‌دانند وقتی می‌گوئیم رشد اقتصاد تورم هم منظور است. اینکه تسهیلات بانکی مشکل دارد را قبول داریم اما آیا من پاسخگوی این حوزه هستم.

وزیر صمت اضافه کرد: من هم منتقد صنعت و قیمت خودرو هستم. من به عنوان وزیر صمت تندر ۹۰ مدل ۸۹ دارم. مگر ما جدا از مردم هستیم؟ مگر ما جای دیگر زندگی می‌کنیم؟ اما توجه کنید ما یک قیمت کارخانه یک قیمت بازار داریم. بین قیمت بازار به دلیل افت ۴ ساله تولید با قیمت کارخانه تفاوت ایجاد شد.

وی ادامه داد: طبق گزارش مرکز آمار ایران، از اردیبهشت تا آبان ۱۴۰۰ تورم خودرو رو به کاهش است و از آذر ماه افزایش می‌یابد. قیمت ارز بالا رفته است، مگر من مسئول قیمت ارز هستم؟

وزیر صمت اظهار داشت: اتفاقاً خرابی‌های ارز در حوزه من مشکل ایجاد می‌کند زیرا وقتی قیمت ارز بالا می‌رود بی ثباتی می‌شود و تأمین مواد اولیه واحدهای صنعتی مشکل می‌شود.

اقتصاد کشور باید بر اساس ریال اداره شود

فاطمی امین ادامه داد: به قیمت‌های دلاری اشاره شد. اولین کسی که به شدت دنبال این است که اقتصاد کشور بر اساس ریال اداره شود بنده هستم. بسیار اشتباه است که گاز، برق و دستمزد ریالی است اما محصول دلاری عرضه می‌شود. ما در بسیاری از صنایع این کار را -دلارزدایی- آغاز کرده‌ایم.

وی در ادامه با بیان اینکه وزارت صمت ۳۰ درصد اقتصاد کشور را پوشش می‌دهد، گفت: در کل دنیا ۹۰ رشته فعالیت وجود دارد که ۲۷ رشته در حوزه وزارت صمت است. اما چه وضعی دارد؟ از زمان تشکیل این وزارتخانه تاکنون فقط یک وزیر ۴ سال مدیریت کرده است. تاکنون این وزارتخانه ۵ وزیر و سرپرست داشته است.

وزیر صمت با اشاره به اینکه سال قبل مشکلات ارز، استیضاح، افزایش قیمتهای جهانی و… را داشتیم، افزود: بر اساس آمار بانک مرکزی تولید در اسفند ۲۸ درصد رشد داشته است.

آمارهای فاطمی امین از رشد صنعت و معدن

وی ادامه داد: در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۰ رشد بخش صنعت ۳ درصد و کل اقتصاد ۴ درصد بوده است. در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۱ رشد بخش صنعت ۸ درصد و کل اقتصاد ۳.۷ درصد شده است. یعنی رشد صنعت دو برابر اقتصاد شده است که حاصل عملکرد فعالان اقتصادی است. میانگین فصلی رشد بخش صنعت در دولت سیزدهم ۶.۷ درصد بوده در حالی که در دولت یازده و دوازدهم ۲ درصد بوده است. در دولت سیزدهم رشد ۳ برابر بود. در پاییز ۱۴۰۱ رشد صنعت ۱۱.۶ درصد ثبت شده است.

فاطمی امین گفت: بخش معدن در ۹ ماهه ۱۴۰۰ منفی یک درصد بوده در حالی که در ۹ ماهه ۱۴۰۱ معادل ۲.۹ درصد بوده است. رشد تشکیل سرمایه ثابت در پاییز ۱۴۰۱ معادل ۲۸.۳ درصد ثبت شده است. تورم مصرف کننده در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۴۵.۸ درصد و در بهمن ۱۴۰۱ معادل ۴۷.۷ درصد بوده است؛ یعنی تورم در این بخش بیشتر شده است. تورم کالاهای صنعتی در شهریور ۱۴۰۰ معادل ۶۳.۵ درصد و در بهمن ۱۴۰۱ معادل ۴۲.۳ درصد شده است؛ یعنی تورم کالاهای صنعتی در تابستان بالاتر از تورم کل کشور بود و در بهمن ۱۴۰۱ پایین‌تر از تورم کل کشور است. در سال ۱۴۰۱ هفت هزار واحد جدید فعال شد.

تورم آزاردهنده است

وزیر صمت با بیان اینکه تورم آزاردهنده است و باید با همدلی آن را حل کنیم، افزود: شما می‌پرسید چرا مردم حس نمی‌کنند؟ سوال بسیار مهمی است. رهبری این تحلیل را چند بار عنوان کردند. در دهه ۹۰ رشد اقتصادی پایین و حدود یک درصد داشتیم. یک دهه عقب ماندگی داریم. یعنی درآمدهای واقعی مردم بالا نرفته اما تورم داشتیم. تورم انباشتی است. ما امروز وارث تورم دهه ۹۰ هم هستیم. ۵ سال است تورم بالای ۳۰ درصد داریم. درست است در سال ۷۳ و ۷۴ اوج تورم بود اما دو سال تورم بود. ۱۰ سال تولید ضعیف و تورم بالا بوده است. درآمد هزینه خانوار بهم خورده است. مساله ما تولید است و راه حل ما نیز تولید است زیرا صنعت پیشران اقتصاد بخش صنعت است.

فاطمی امین گفت: امسال سال طلایی اقتصاد کشور است. تا تولید را حرکت ندهیم با یارانه نمی‌شود مسائل مردم را حل کرد. یارانه، خودش خود را می‌خورد. فقط باید یارانه حرکت کند. در سال ۱۴۰۱۰ هواپیمای تولید پرواز خود را آغاز کرده اگر امسال بنشیند دوباره زمان برای برخاستن می‌خواهد. ما گرم کار هستیم کمک کنید به ادامه مسیر. اگر رشد تولید که پارسال رخ داد امسال هم تکرار شود مردم بیشتری حرکت تولید را احساس می‌کنند.

وزیر صمت با اشاره به اینکه در گام دوم انقلاب باید به ایجاد تمدن نوین اسلامی نزدیک کنیم و این مساله با همراهی شدنی است، تصریح کرد: به ما فرصت دهید. کارهای ما نیمه تمام است. این وزارتخانه تزلزل زیاد داشته است. فرصت دهید ما در حال اصلاح خود هستیم و به تدریج عملکردها بهبود می‌یابد. نتیجه اعتماد مجدد شما را مردم احساس خواهند کرد.

فاطمی امین گفت: همه ما مسئول هستیم و در یک کشتی قرار داریم. مردم نمی‌گویند مجلس و دولت بلکه می‌گویند حاکمیت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.