ناو تمام‌ایرانی سهند با سازوبرگ نظامی به مدت ۱۳۳ روز دریانوردی کرد و بعد از طی ۴۵ هزار کیلومتر از بندر مکران به اقیانوس اطلس رسید. این ناو نصف کره زمین را دور از زد و از سواحل مکران به ساحل روسیه رسید و آنجا رژه رفت.

ناگفته‌هایی از ۱۳۳ روز دریانوردی / ناوگروه ۷۵ ارتش چگونه اقیانوس اطلس را فتح کرد؟

به گزارش قدس آنلاین، امیردریادار دوم علیرضا محمدی معاون کل آماد و پشتیبانی نیروی دریای ارتشامروز در همایش بزرگداشت روز ملی خلیج فارس که توسط انجمن علمی دانشجویان علوم سیاسی دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) در سالن امیرکبیر برگزار شد، با بیان اینکه خلیج‌فارس همیشه خانه ما بوده و خواهد بود، اظهار داشت: امروز جنگ روایت‌ها و فقدان روایت درست بیداد می‌کند و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری بحث جهاد تبیین و روایت درست از تاریخ را مورد تأکید قرار دادند.

وی اضافه کرد: در جنگ خلیج‌ فارس که آمریکا به بهانه دفاع از کشور کویت در برابر عراق جنگ به راه انداخت، آمریکایی‌ها روی مدال‌های شجاعتی که به سربازان خود دادند، نام خلیج فارس را حک کرده بودند. بنابراین اعتراف آمریکایی‌ها به موجودیت خلیج فارس اتفاق به‌روزی است و نیازی به حافظه تاریخی خاصی ندارد.

دریادار محمدی با بیان اینکه در طول تاریخ از اهمیت نام خلیج فارس غفلت کردیم، گفت: انگلیسی‌ها می‌گویند که اگر می‌خواهید حاکمیت یک کشور را به دست بگیرید، یا دست حاکمان آن را از دریا کوتاه کنید و یا دریای آنها را تصرف کنید. خلیج فارس یک مفهوم پیوسته است و خلیج فارس زمانی ماندگار است که هر ۲ واژه خلیج و فارس در کنار هم قرار داشته باشند. چرا که واژه خلیج نشانه دریایی بودن و واژه فارس نشانه ایرانی بودن است.

وی ادامه داد: امروز در مرکز ایران در کنار شما هستیم، قرار نیست شما را به کنار خلیج فارس ببریم و یا خلیج فارس را اینجا بیاوریم. با این حال اگر بخواهیم تاریخ را بسازیم، باید مفهوم خلیج فارس را در ذهن شما بسازیم. اگر قرار است هویت خلیج فارس را حفظ کنیم، هر کس وظیفه‌ای دارد و نیروی دریایی در این حوزه به نوبه خود پرچمدار بوده و خواهد بود.

معاون کل آماد و پشتیبانی نیروی دریای ارتش با بیان اینکه نیروی دریایی عراق بعد از تجاوز به خلیج فارس در ۶۷ روز توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران نابود شد، گفت: در هر سال از جنگ تحمیلی ۱۰ هزار کشتی را در خلیج فارس اسکورت کردیم تا آسیبی از سوی دشمن به آنها نرسد و تعدادی خیلی‌کمی از آنها آسیب دیدند.

محمدی افزود: بعد از اینکه جنگ تمام شد، نیروی دریایی ظرف مدت ۱۰ سال خودش را بازسازی کرد و بعد از دهه ۸۰ هم عنوان نیروی دریایی راهبردی به نیروی دریایی ما اطلاق شد و بعد از سال ۱۳۸۸ مأموریت نیروی دریایی از خلیج فارس به سمت سواحل مکران موسوم به گنج پنهان ایران رفت و از سال ۸۸ تا امروز حدود ۹۰ ناوگروه به دریا اعزام شده است.

وی ادامه داد: بعد از سال ۸۸ در حوزه سواحل مکران، دریای عمان و اقیانوس هند گشت‌زنی می‌کردیم و در سال گذشته به این افتخار رسیدیم که نیروی دریایی ما با اعزام هفتادوپنجمین ناوگروه خود اقیانوس اطلس را فتح کرد. در این مأموریت ناو تمام‌ایرانی سهند با سازوبرگ نظامی به مدت ۱۳۳ روز دریانوردی کرد و بعد از طی ۴۵ هزار کیلومتر از بندر مکران به اقیانوس اطلس رسید. این ناو نصف کره زمین را دور از زد و از سواحل مکران به ساحل روسیه رسید و آنجا رژه رفت.

محمدی تصریح کرد: در این سفر شاهد یک طرح‌ریزی مبتنی بر تفکر و ناوبری ایرانی بودیم و این مسیر توسط ناوبران ایرانی بدون هیچ وابستگی طراحی شده بود، به طوری که تا انتهای مسیر کسی متوجه نشد که این ناو قرار است کجا برود. بنابراین هر جایی که آب‌های آزاد هست، حضور پیدا کردیم و خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: هر ناو یا زیردریایی متجاوزی که از خلیج فارس عبور کند، رصد شده و متوقف می‌شود و امروز تمام سطح آب و آسمان خلیج فارس در کنترل ماست و اگر دشمنان بخواهند نام خلیج فارس را عوض کنند، این آرزو را به گور خواهند برد.

معاون کل آماد و پشتیبانی نیروی دریای ارتش وظیفه نیروی دریایی را حفظ منافع، امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: اقتدار به دست نمی‌آید، مگر اینکه خود ملت هم پای کار باشند و اقتدار زمانی معنا دارد که در همه حوزه‌ها هماهنگ عمل کنیم. باید از خود بپرسیم که در حوزه تاریخ‌سازی و روایتگری چه‌کار کردیم؟ باید از خود بپرسیم که دانشگاه قرار است چه‌کاری انجام دهد و بعد همان کار را انجام دهیم.

محمدی با طرح این سؤال که چقدر در مورد خلیج فارس و مرزهای دریایی کشور نوشتیم و قلم زدیم؟ افزود: در حوزه دیپلماسی دفاعی دریایی آثار خیلی‌کمی نوشتیم و در پایان‌نامه‌ها، رساله‌های دکتری و طرح‌های پژوهشی وزن کمی را برای مباحث حوزه دریا و اقتصاد دریا قائل شدیم. در مورد توسعه متوازن و پایدار سواحل مکران و جنوب کشور چه نوشته‌ایم؟

خلیج فارس مظهر هویت ملی و شناسنامه ایرانیان است

معاون سابق مرکز پژوهش‌های مجلس هم در این همایش با بیان اینکه روز ملی خلیج فارس را از سر نژادپرستی، ناسیونالیسم و شوونیزم گرامی نمی‌داریم، گفت: دلیل گرامی داشتن روز خلیج فارس نقش این خلیج نیلگون در هویت‌یابی و هویت‌خواهی ما ایرانیان است و از نظر تاریخی هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد که این خلیج فارس متعلق به ایرانی‌ها بوده و پیشتر هم با عناوینی مانند بحر فارس یا دریای فارس نامیده می‌شد.

سیدجلال فیروزآبادی دهقانی اضافه کرد: امروز وظیفه داریم که از خلیج فارس به عنوان بخش مهمی از هویت ملی ایرانیان حفاظت و حراست کنیم و بنابراین خلیج فارس برای ما ایرانیان یک پهنه و جغرافیایی آبی نیست و مظهر هویت ملی و در واقع شناسامه و حافظه تاریخی ایرانیان است.

وی با یادآوری اینکه هویت ملی بر اساس عناصری شکل می‌گیرد که یکی از آنها جغرافیا است، ادامه داد: بی‌تردید یکی از عناصر هویت‌بخش ما ایرانیان در طول تاریخ خلیج فارس بوده و امروز هم خیلی‌ از مردم دنیا ایران را به واسطه خلیج فارس می‌شناسند و به همین خاطر وظیفه ما برای صیانت از خلیج فارس در دوران کنونی دوچندان شده، چرا که بیش از هر زمان دیگر نیاز به تقویت هویت ملی نسل جدید نیاز داریم. در واقع آن‌گونه که شایسته و بایسته بوده، نتوانستیم هویت ملی که جوانانمان باید داشته باشند را حفظ کنیم.

خلیج فارس نقش مهمی در خنثی‌سازی ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی دارد

فیروزآبادی دهقانی خلیج فارس را تلاقی تاریخ، جغرافیا و فرهنگ ایرانی توصیف کرد و گفت: در ضمن خلیج فارس یکی از عناصر مهم تأمین امنیت ملی کشور ما است و این خلیج امنیت ما را در ابعاد اقتصادی، نظامی، فرهنگی، هویتی و زیست‌محیطی تضمین می‌کند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان اینکه قبل از انقلاب اسلامی گروهی به نادرست درصدد هویت‌زدایی از خلیج فارس بودند، افزود: بعضی از عناصر خودفروخته با همراهی استعمارگران و اعراب یک سیاست هویت‌زدایی و ایران‌زدایی از منطقه را طراحی و اجرا کردند و پس از انقلاب ایران‌هراسی را هم به پروژه خود اضافه کردند و در سال‌های اخیر هم سیاست ایران‌ستیزی را در پیش گرفتند.

فیروزآبادی دهقانی ادامه داد: بنابراین خلیج فارس نقش بسیار مهمی در خنثی‌سازی هر ۳ پروژه ایران‌زدایی، ایران‌هراسی و ایران‌ستیزی دارد و پهنه آبی خلیج فارس به عنوان عنصر هویت‌بخش برای حفظ و تقویت انسجام ملی نقش بی‌نظیری دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.