از زمانی که سرمایه‌گذاران چینی برای احداث واحد کاشی و سرامیک در کرمانشاه پای کار آمدند بیش از سه سال می‌گذرد و اگرچه کار ابتدا با سرعت خوبی پیش رفت، اما اکنون راکد مانده است.

بلاتکلیفی ۳ ساله یک سرمایه‌گذاری چینی در کرمانشاه

به گزارش قدس آنلاین، اواخر سال ۱۳۹۸ احداث کارخانه کاشی و سرامیک با سرمایه‌گذاری خارجی ۱۱۰ میلیون دلاری در کرمانشاه و در شهرک صنعتی زاگرس آغاز شد.

این طرح از اولین پروژه‌های سرمایه‌گذاری خارجی کرمانشاه با مشارکت سرمایه‌گذاران چینی بود که در زمینی ۲۲ هکتاری در شهرک صنعتی زاگرس استارت خورد و نزدیک به ۲۰ درصد هم پیشرفت فیزیکی داشت.

پروژه‌ای که قرار بود عمدتا با رویکرد صادراتی فعالیت داشته باشند و در صورت بهره‌برداری برای ۱۵۰۰ نفر به صورت مستقیم و سه هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغالزایی کند.

اگرچه این پروژه ابتدا با سرعت بسیار خوبی پیش رفت، اما با شیوع بیماری کرونا و محدودیت تردد سرمایه‌گذاران چینی کار متوقف ماند و از آن زمان تاکنون یکبار مجوز سرمایه‌گذاری خارجی آن نیز تمدید شد، اما فعلا خبری از بازگشت سرمایه‌گذاران چینی برای ادامه طرح نیست.

حتی موضوع از طریق وزارت امور خانه و سفارت ایران در چین  نیز پیگیری شد و در نهایت مقرر شده اگر سرمایه‌گذار در سال ۱۴۰۲ برای ادامه کار برنگردد، پروژه تعیین تکلیف و زمین از سرمایه‌گذار گرفته شود.

به گفته معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه  مهلت جواز تاسیسی که از سوی صمت برای این پروژه صادر شده در نیمه دوم سال گذشته به پایان رسیده است.

رسول اسکندری با اشاره به آخرین وضعیت پروژه کاشی و سرامیک با سرمایه‌گذاری خارجی چینی‌ها( شرکت زاگرس ستون آسیا)، اظهار کرد: مجوز سرمایه‌گذاری خارجی این طرح تا شهریور مهلت داردریال اما مهلت جواز تاسیس آن که از سوی صمت صادر شده نیمه دوم سال گذشته به پایان رسید و درخواستی هم برای تمدید آن نداشتیم.

وی ادامه داد: در مجموع می‌توان گفت سرمایه‌گذار تا شهریور که مجوز سرمایه‌گذاری خارجی وی اعتبار دارد فرصت دارد برای از سر گرفتن پروزه برگردد، در غیر این صورت زمین پروژه از این سرمایه‌گذار گرفته خواهد شد و از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی به متقاضیان دیگر واگذار می‌شود.

معاون معادن و امور معدنی صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به تحت تاثیر قرار گرفتن این پروژه به دلیل شرایط بیماری کرونا، خاطرنشان کرد:  اگرچه سرمایه‌گذاران در این مدت چندباری برای پیگیری کارها به کرمانشاه رفت و آمد داشتند، اما پیگیری جدی از سوی آنها شاهد نبودیم و اکنون نیز امید چندانی به از سرگیری پروژه از سوی آنها وجود ندارد.

اسکندری خاطرنشان کرد: اگرچه این پروژه ابتدا با روند خوبی پیش رفت، اما اکنون کار در حد تسطیح زمین، ایجاد سوله نیمه کاره و ... باقی مانده است.

وی عنوان کرد: ظرفیت در نظر گرفته شده برای این پروژه تولید ۱۳ میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در سال بود.

به گفته معاون معادن و صنایع معدنی اداره کل صمت استان کرمانشاه، اکنون طرح‌های بزرگ کاشی و سرامیکی دیگری از جمله پروژه "چیاسرام" در دست اجرا است که به میزان قابل توجهی ظرفیت تولید کاشی و سرامیک کرمانشاه را افزایش می دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.