۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 869630

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان خراسان رضوی گفت: با توجه به بهره برداری مشترک  ترکمنستان و ایران از سد دوستی، نیمی از حجم سد یعنی معادل ۵٠میلیون متر مکعب سهم کشور ایران است. 

حجم اندک آب در سد دوستی 

به گزارش قدس خراسان کاظم جم در جمع خبرنگاران در بازدید از سد دوستی صبح امروز ١۴ اردیبهشت ماه اظهار کرد: حجم کل مخازن استان یک میلیارد و ۵٧٠میلیون متر مکعب که حجم سد دوستی به عنوان بزرگترین سد مخزنی یک میلیارد و ٢۵٠میلیون متر مکعب است  و این سد بر روی رودخانه هریرود مشترک بین ایران و ترکمنستان مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر آب سد دوستی ١۵۶میلیون متر مکعب است که این حجم معادل ١٣درصد از کل حجم سد را اشغال می کند.

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای با اشاره به غیر قابل استفاده بودن بخشی از آب سد دوستی گفت: بخشی از آب هر سد، آب مرده است که با توجه به حجم سد دوستی این عدد برابر با ۵٠میلبون متر مکعب است. 

وی تصریح کرد: از باقی مانده سد با توجه به بهره برداری مشترک با کشور ترکمنستان نیمی از حجم سد یعنی معادل ۵٠میلیون متر مکعب سهم کشور ایران و استان است و  از این میزان در هر ثانیه دو هزار لیتر آب به مشهد برای آب شرب منتقل می شود. 

جم با یادآوری نبود ورودی آب به سد دوستی اظهار کرد: با توجه به نبود ورودی آب به سد دوستی این سد در حال خشک شدن است و آب شرب مشهد با همین میزان آب و آب چاه های اطراف باید مدیریت شود. 

وی در ادامه گفت: بارندگی از ابتدای سال آبی یعنی پاییز ١۴٠١تا کنون تنها ٨۵میلی متر بوده است و در سال آبی ١۴٠١خشک ترین سال آبی استان در ۵٠سال گذشته را تجربه کردیم. 

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان عنوان کرد: در سال آبی گذشته  ١١۵میلی متر بارندگی داشتیم که امسال با میزان ٨۵میلی متر اعلام شده حتی از وضعیت خشک سال گذشته ٢۶درصد هم پایین تر هستیم و این عدد نسبت به بارندگی بلند مدت ۴٠ ساله ۴٨درصد کاهش داشته است. 

وی ضمن اشاره به زائر پذیر بودن شهر مشهد گفت: شهر مشهد بالغ بر ۴میلیون جمعیت ثابت و ٣٠میلیون جمعیت شناور زائر دارد. به طور متوسط اگر ماندگاری زائر ٣روز باشد و بر تعداد روزهای سال تقسیم کنیم جمعیت روزانه ٢۵٠هزار نفری به مشهد اضافه می شود که این جمعیت هم نیاز به تامین آب دارد. 

جم ادامه داد: در حال تجربه خشک ترین سال هستیم و در چاه های غرب مشهد ٨٠سانت افت آبخوان داریم و فرو نشست و فرو چاله در دشت های نیشابور، مشهد و تربت جام قابل مشاهده است و این نشان می دهد که یکسال آبی بسیار سخت داریم که باید با مشارکت مردم مدیریت شود. 

مدیر روابط عمومی آب منطقه ای استان طرح های انتقال آب مشهد اشاره کرد و گفت: برای انتقال آب به مشهد، طرح انتقال آب از غرب مشهد، انتقال آب از هزار مسجد و انتقال آب از دریای عمان دنبال می شود که در کنار این طرح ها در مدیریت مصرف همراهی مردم را به ویژه در بازه زمانی دو ساله نیاز داریم تا این سال های خشک با کمترین چالش بگذرد. 

وی افزود: براساس اعلام آبفای مشهد سرانه مصرف روزانه هر فرد ١٣٠لیتر در روز است که با توجه به متوسط کشوری ١۶٠لیتر در روز برای هر فرد، میزان مصرف در مشهد از سرانه کشوری پایین تر است. 

جم ضمن بیان میزان مصرف آب در هتل ها و اجرای طرح های فرهنگ مصرف زائران اظهار کرد : برای صرفه جویی در هتل ها دستور العملی ابلاغ شده که میزان سرانه برداشت برای هر مسافر در آن مشخص است و در حال اجرای طرح های اطلاع رسانی در خصوص مصرف آب در مبادی ورودی از جمله راه آهن و ترمینال برای زائران هستیم. 

وی در پایان افزود: دبی آب مورد نیاز در حالت عادی برای شهر مشهد ٨هزار ۵٠٠لیتر در ثانیه است و در شرایط پیک این عدد به ١٢هزار و ٧٠٠لیتر بر ثانیه می رسد که به منظور تامین کسری آب در حال حفاری چاه هایی در مشهد توسط آبفا و با نظرات آب منطقه ای براساس یک طرح کارشناسی شده هستیم تا تابستان کم چالشی را داشته باشیم.

خبرنگار: طاهره فجر داوودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.