رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در خصوص قیمت میوه‌ در بازار گفت: دلیل افزایش قیمت برخی از میوه‌ها افزایش نرخ ارز و کاهش واردات است؛ البته باید توجه که داشت قیمت اکثر اقلام به جز سیب‌زمینی کاهشی بوده است.

دلیل افزایش قیمت برخی از میوه‌ها افزایش نرخ ارز و کاهش واردات است

به گزارش قدس خراسان، حیدر ساکن‌برجی اظهار کرد: باید سیاست‌های تعرفه‌ای را اجرا کرد تا در بلندمدت به عنوان سوپاپ اطمینان عمل کند و در نهایت به افزایش شدید یا کاهش قیمت منتهی نشود.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد در خصوص افزایش قیمت موز افزود: در حال حاضر در بازار موز در سطح عمده تا  کیلویی۷۷ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

وی درباره افزایش قیمت گوجه‌فرنگی نیز تصریح کرد: در این فصول بارش‌ها تاثیر بسزایی در قیمت گوجه فرنگی دارد؛ اکنون قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی ۱۸ هزار تومان و قیمت گوجه گلخانه‌ای نیز کیلویی ۲۰ هزار تومان است.

ساکن برجی با اشاره به نوسانات شدید قیمت گوجه‌فرنگی بیان کرد: قیمت گوجه‌فرنگی نسبت به ۲۰ روز گذشته حدودا ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. گوجه‌فرنگی در مناطق مختلفی کشت می‌شود؛ به طور مثال در یک منطقه به دلیل فراوانی یک محصول و پایین بودن کرایه‌ها قیمت آن محصول کاهش پیدا می‌کند اما در منطقه دیگر محصول به تولید انبوه نرسیده که در این صورت قیمت گوجه‌فرنگی افزایش پیدا می‌کند. این افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی قیمت گوجه‌فرنگی عادی است. گاهی قیمت این محصول تا ۱۰۰ درصد هم افزایش پیدا می‌کند. همچنین کاهشی بودن قیمت هندوانه به دلیل توقف صادرات این محصول بوده است؛ بنابراین در نوسانات قیمت یک محصول تنها یک مولفه دخیل نیست.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان مشهد عرضه و تقاضا، سیاست‌های دولتی و هزینه‌های تمام‌شده را از دیگر دلایل نوسانات قیمت میوه‌ عنوان کرد و گفت: کشاورز با مشکلات زیادی روبه‌رو است. برخی کشاورزان هندوانه را از سر جالیز به قیمت کرایه‌ حمل به فروش می‌رسانند و فروش هندوانه به قیمت هر کیلو ۳۰۰۰ تومان با احتساب هزینه حمل آن هیچ صرفه‌ اقتصادی برای آنان ندارد. به طور کلی بخشی از نوساناتی که در قیمت میوه رخ می‌دهد، ناشی از سیاست‌های دولت است چراکه ما در سیاست‌های حمایتی، صادراتی و تولید اشکالات فراوانی داریم.

وی عنوان کرد: طی ۲۰ روز گذشته صادرات هندوانه به کشورهای همجوار انجام شده و تولیدکنندگان در این فصل سود فراوانی از صادرات این محصول بردند اما اکنون که کشورهای دیگر به دلیل شرایط آب و هوایی در فصل تولید هندوانه هستند، صادرات این محصول انجام نمی‌شود و با مازاد عرضه و تولید مواجه شده‌ایم.  

ساکن برجی در خصوص قیمت میوه‌های نوبرانه نیز عنوان کرد: در حال حاضر هر کیلو گوجه‌سبز از ۳۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و کیفیت پایین آن نیز تا ۲۵ هزار تومان، گیلاس از ۹۰ تا ۱۲۰ هزار تومان، خربزه از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، طالبی از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، پرتقال شمال ۲۴ تا ۳۰ هزار تومان و پرتقال والنسیا از ۲۶ تا ۴۱ هزار تومان و همچنین سیب تا ۴۷ هزار تومان در هر کیلو به قیمت عمده به فروش می‌رسد./ انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.