فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» ساخته الله‌کرم رضایی‌زاده برای اهالی فرهنگ و هنر و فوتبال در سینما سپیدرود رشت اکران شد.

«ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» در رشت اکران شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با همکاری مشترک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گیلان، حوزه هنری گیلان، هیئت فوتبال گیلان، باشگاه ملوان بندرانزلی، سازمان فرهنگی، ورزشی شهرداری رشت، فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی الله‌کرم رضایی‌زاده، محصول مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی که اکران آن با گروه هنر و تجربه است در سینما سپیدرود رشت برای اهالی فرهنگ و هنر و ورزش گیلان به نمایش درآمد.

پس از نمایش فیلم «نصرت ایراندوست» از پیشکسوتان فوتبال ملوان در سخنانی ضمن تشکر از زحمات بهمن صالح‌نیا برای فوتبال گیلان و ملوان، از «مرحوم غلامرضا صومی» مؤسس باشگاه سپیدرود یاد کرد و گفت: خوشحالم امروز در جایگاهی هستم که قرار است از ملوان و سپیدرود صحبت شود، آن هم در سینمایی که نامش سپیدرود است. وی ادامه داد: رفت و آمد و رقابت بین ملوان و سپیدرود باعث رونق فوتبال در استان گیلان شد و چهره‌های بسیاری نه فقط به جامعه فوتبال بلکه به جامعه ایران معرفی شده است. خانم آزمون از گیلان که اکنون سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان ایران هستند نمونه‌ای از این تعامل است.

ایراندوست ضمن تمجید از مستند فیلم «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» آن را سند تصویری ماندگار با نگاهی جذاب به تیم ملوان برشمرد و افزود: این فیلم را کسی ساخت که همه دارایی خود را برای این فیلم گذاشت ولی دلش در گرو ساخت اثر بود که به خوبی از عهده‌اش برآمد. امیدوارم به این هنرمندان فرصتی داده شود که برای سایر تیم‌های فوتبال مانند سپیدرود و... آثاری فاخر مانند مستند تیم ملوان تولید کنند. وی تصریح کرد: بسیار خوشحالم این مستند در رشت به اکران درآمد و از فوتبالی‌های شهر رشت که در این کار دخیل بودند به نمایندگی از فوتبال انزلی تشکر می‌کنم. ما انزلچی‌ها، دوستان رشتی بسیاری داریم که با ما صمیمی‌اند و قابل احترام. امیدوارم فرهنگسازی کنیم که ما یک استان و یک کشور هستیم. اگر وحدت داشته باشیم برنده هستیم. برنده واقعی آن است که اتحاد داشته باشد.

در ادامه مراسم امید هرندی از پیشکسوتان تیم‌های فوتبال سپیدرود، داماش و استقلال رشت گفت: نمایش فیلم مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» در راستای همبستگی تداوم دار فوتبال رشت و بندرانزلی بود. ما هم همانند انزلچی‌ها در برگزاری چنین اقدامات فرهنگی پیش قدم بودیم و خیلی خوشحالم این فیلم باعث گردهم آمدن پیشکسوتان و چهره‌های فوتبالی دو شهر شد.

وی افزود: این فیلم به خوبی، گویا و پویا از ملوان سخن گفت. باید در عمل نشان داد که در کنار رقابت، رفاقت هم وجود دارد و به آن افتخار می‌کنیم.هرندی همچنین با گرامیداشت یاد مرحوم سیروس قایقران و بیان خاطره‌ای از وی خاطرنشان کرد: محبت کنیم بدون آنکه منت بگذاریم و از امثال قایقران یاد بگیریم. در ادامه الله‌کرم رضائی‌زاده تهیه‌کننده و کارگردان مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» در سخنانی ضمن خیرمقدم به حضار و تشکر از برپایی این مراسم گفت: باید کاری کرد که با استفاده از عالم هنر، پیوند و دوستی‌ها را تقویت کنیم که افتتاحیه اکران فیلم در همین راستا یعنی تقویت دوستی فوتبال رشت و بندرانزلی انجام گرفت.

وی با بیان اینکه تولید این فیلم ۵ سال زمان برد و زحمات زیادی را در زمان تولید، تصویربرداری، تهیه آرشیو و تدوین متحمل شده است افزود: جا دارد از خانواده‌ام که همراه و یاورم بودند و نیز مدیریت و پرسنل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی برای تولید فیلم و نیز گروه هنر و تجربه برای اکران تقدیر و تشکر کنم.

رضایی‌زاده خاطرنشان کرد: ایده تولید فیلم را از زمانی که در دهه ۶۰ دانشجوی سینما بودم در ذهن داشتم که تصاویر آرشیوی خودم در این مستند مورد استفاده قرار گرفت و خوشحالم مورد رضایت و استقبال حاضرین بود. امیدوارم سوژه‌های ورزشی بیشتر مورد حمایت تولید قرار گیرند. مجید رحمانی معاون هنری و سینمایی اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان هم در ادامه مراسم گفت: هدف از این برپایی مراسم این بود که همدلی و همراهی مردم گیلان را با حضور هنرمندان و ورزشکاران بتوانیم پیوند جاری و ساری کنیم و مستند «ملوانان تنها به دریا نمی‌روند» نمونه‌ای از ادای دین هنرمندان ما به ورزشکاران بود.

در پایان مراسم از کارگردان فیلم تجلیل شد. فیلم مستند « ملوانان تنها به دریا نمی‌روند » با اشاره به افتخارات تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در طول تاریخ فوتبال ایران، روایتگر دلبستگی و همدلی کم‌ نظیر مردم شهر بندرانزلی از هر قشر و شغلی به این تیم محبوب و ریشه‌دار است. همچنین این فیلم به مکتب بازیکن ‌سازی باشگاه ملوان که نام‌هایی چون مرحوم سیروس قایقران، غفور جهانی، پژمان نوری، سعید عزت‌اللهی و... را به فوتبال معرفی کرده، پرداخته است. این فیلم تاکنون موفق به حضور و کسب جوایز مختلفی از جشنواره‌های سینمایی از جمله سومین جشنواره فیلم‌های ورزشی کنیا، هجدهمین جشنواره فیلم‌های فوتبالی برلین آلمان، سی و نهمین دوره جشنواره فیلم‌های ورزشی میلان، جشنواره فیلم شهر، جشنواره فیلم وارش و جشنواره فیلم فجر و سینما حقیقت شده است. در این مراسم بسیاری از پیشکسوتان خاطره‌ساز فوتبال گیلان و هنرمندان، مدیرکل ورزش و جوانان گیلان، مریم آزمون سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان حضور داشتند.

به زودی این مستند در شهرهای رشت و بندرانزلی و سایر شهرهای گیلان اکران عمومی می‌شود. عوامل این مستند عبارتند از الله‌کرم رضایی‌زاده و همایون رضایی‌زاده(تحقیق و پژوهش)، حمید نجفی‌راد(تدوین)، صادق سوری(مدیر تصویربرداری)، پارسا کریمی(صدابردار)، عرفان ابراهیمی(صداگذار)، شهریار رضایی‌زاده(دستیار کارگردان و برنامه‌ریز)، همایون رضایی‌زاده(مدیر تولید)، محمدرضا فتحی(گفتار متن)، تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.