۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۰
کد خبر: 870450

مسئول مرکز ناباروری دولتی میلاد مشهد گفت: میزان ناباروری در مشهد نسبت به سال‌های گذشته ۵ درصد افزایش پیدا کرده است.  

رشد ۵ درصد ناباروری در مشهد 

به گزارش قدس خراسان، نیره خادم در نشست خبری این مرکز صبح امروز ۱۷ اردیبهشت ماه اظهار کرد: زوج هایی که به مرکز میلاد مراجعه می کنند از همه جا رانده می‌شوند، اما با وجود این مسئله که بخش زیادی از بیماران ما پاسخ‌دهی ضعیف دارند، آمار خوبی داریم و میزان موفقیت درمان IVF در مرکز میلاد حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد است. 

وی اظهار کرد: حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت دنیا و ۲۰ درصد جمعیت ایران در سنین باروری از ناباروری رنج می‌برند که این مساله  باعث بروز مشکلاتی برای خانواده‌ها، زوجین و جامعه می‌شود. اهتمام به امر تشخیص زودرس و درمان ناباروری و پیگیری این موضوع یکی از وظایف مراکز بهداشتی درمانی است. 

مسئول مرکز ناباروری مشهد با بیان اینکه این مرکز، تنها مرکز درمان ناباروری دولتی است که در بیمارستان امام رضا(ع) قرار دارد، گفت: این مرکز از سال ۶۸ در زمینه ناباروری فعال است. از سال ۷۴ درمان ویژه تخصصی و فوق تخصصی ناباروری در این مرکزآغاز و حمایت مالی دانشگاه به ویژه معاونت پژوهشی وقت با هدف درمان زوجین نابارور انجام شده است که در آن زمان مرکز خصوصی برای درمان ناباروری نداشتیم و تنها مرکز دولتی بودیم. 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ازدواج و باروری در سنین بالا بیشتر شده آمار ناباروری نسبت به سال‌های گذشته افزایش پیدا کرده است. میزان ناباروری در مشهد نسبت به سال‌های گذشته ۵ درصد افزایش داشته است. ذخیره تخمدانی دختران نسبت به سال‌های گذشته به دلیل سبک زندگی، آلایندگی‌های محیطی، نگهداری غذا در فریزر و استفاده از پلاستیک برای نگهداری آن‌ها و همچنین استرس‌های زندگی کاهش پیدا کرده و یائسگی زودرس نیز افزایش یافته است. 

خادم با تاکید بر حمایت بیمه ها عنوان کرد: در حال حاضر۵۰ درصد هزینه ها توسط بیمه پرداخت می‌شود. زمانی بیمه‌ها داروهای درمان ناباروری را قبول نمی‌کردند اما در حال حاضر اکثر داروهای ناباروری تحت پوشش بیمه قرار دارد. هزینه تخمک‌کشی به اضافه انتقال جنین در مرکز ناباروری مشهد به صورت آزاد ۱۴ میلیون، با بیمه تامین اجتماعی ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و با بیمه سلامت ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. این هزینه در مراکز خصوصی ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که بیمه‌ها حداکثر ۵ تا ۶ میلیون تومان از هزینه‌ها را تقبل می‌کنند. 

وی در ادامه ضمن اشاره به داروهای ناباروی گفت: تا چند سال گذشته تمام داروهای درمان ناباروری وارداتی بود و به تدریج شرکت‌های دارویی با حمایت دولت تقویت شدند و اکنون داروهای مشابه خارجی داریم. در اوایل تولید داروهای ایرانی بین این دو نوع تفاوت وجود داشت و میزان باروری کم بود، به تدریج اشکالات برطرف شد و اکنون داروهای ایرانی با خارجی برابری می‌کنند. در زمینه تجهیزات نیز کمبود نداریم، تجهیزات ما کامل شده و با مراکز خصوصی رقابت می‌کنیم. 

خادم تشریح کرد: در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۱، ۵۴۶۰ ویزیت متخصص نازایی زنان، ۵۴۰ ویزیت ارولوژی مردان، ۵۹۸۴ سونوگرافی، ۲۲۸۴ مراجعه به آزمایشگاه، ۴۸۹ عمل تخمک‌کشی، ۷۰۹ انتقال جنین انجام و ۲۲ تخمک و ۱۰ جنین اهدا شده است. روزانه بین ۳۰ تا ۵۰ سونوگرافی در مرکز انجام می‌شود. بیشتر مراجعان ما از مشهد و شهرستان‌های استان هستند. هیچ کدام از شهرستان‌ها IVF درست ندارند. 

راه اندازی مرکز ناباروری در شهرستانهای خراسان رضوی 

در این مراسم جانشین مدیر امور بیمارستان‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیش از یک سال است که وضعیت بیمه‌ها در سطح دانشگاه پیگیری می‌شود، جلسات منظمی بین دانشگاه و بیمه‌های پایه انجام شده است. خدمات بیمه در این سطح باقی نمی‌ماند و به مرور زمان شاهد تحت پوشش قرار گرفتن بیشتر بیمه برای زوجین نابارور در بخش دولتی هستیم. بسته‌های حمایتی نیز توسط وزارت بهداشت در نظر گرفته شده است. در سطح دانشگاه نشان‌دار شدن زوجین نابارور را دنبال می‌کنیم که بین دانشگاه و سازمان‌های بیمه‌گر اتفاق می‌افتد. 

قاسم مشار موحد ادامه داد: وزارتخانه علاوه بر کمک در زمینه بسته‌های حمایتی، بودجه‌ای در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار داده تا بتواند مراکز ناباروری را تامین و تجهیز کند. وزارت بهداشت در سال گذشته ۷ میلیارد تومان در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار داد که ما ۵ میلیارد تومان را در اختیار مرکز ناباروری میلاد قرار دادیم. به تدریج در حال تجهیز شهرستان‌ها نیز هستیم. دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تجهیز مرکز سطح ۲ کاشمر حدود ۲ میلیارد تومان هزینه کرد و در قوچان نیز قصد راه‌اندازی مرکز سطح ۲ داریم. 

معرفی ۳۰۰ زوج برای دریافت تسهیلات باروری 

رئیس اداره سلامت مادران و کودکان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این نشست عنوان کرد: صندوق حمایتی دولت در آذر ماه ۱۵۰ میلیارد تومان برای زوجین نابارور تخصیص داد.  

رزیتا داودی گفت: هر زوجی که پرونده فعال داشته باشد برای دریافت وام ۵۰ میلیون تومانی به بانک اعلام می‌کنیم که ۳۰۰ زوج برای دریافت وام تا کنون  معرفی شدند

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.