معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا تضمین‌کننده و تثبیت‌کننده امنیت ملی کشورند و می‌توانند نظام اسلامی را در برابر یورش‌های مختلف دشمن واکسینه کنند.

معاون وزیر کشور: شوراها ضامن امنیت ملی کشور هستند

به گزارش قدس آنلاین،  مهدی جمالی‌نژاد روز سه‌شنبه در همایش هفته نکوداشت شوراهای اسلامی شهرهای استان در مجموعه فرهنگی و آموزشی شهید بهشتی شهر ابریشم اصفهان اظهار داشت: قدرت خدادادی، قدرت اکتسابی و قدرت گفتمانی، سه مولفه قدرت همزمان در کشور است و شوراها نقش اثرگذاری در بسط قدرت گفتمانی کشور دارند.

وی ادامه داد: پاسخگویی، شفافیت، قانونمداری، اثربخشی و مسوولیت‌پذیری در فعالیت‌های شهرداری‌ها و شوراهای شهر و روستا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور با اشاره به ایده موسوم به "شهرداری‌ها و شوراهای شیشه‌ای" تصریح کرد: نباید هیچگونه ابهامی در عملکرد و تعامل شهرداری‌ها و شوراها با شهروندان وجود داشته باشد.

وی اضافه کرد: شوراها باید افراد دلسوز، کاربلد و عاشق را بعنوان شهردار و دهیار انتخاب کنند تا مردم را نسبت به نظام و کشور خوشبین‌تر و خانواده‌ها و محله‌ها را به یکدیگر نزدیکتر کنند و حس تعلق خاطر در شهرها و روستاها را افزایش دهند.

جمالی نژاد خاطرنشان کرد: افزایش رفاقت، صمیمیت و همدلی بین افراد جامعه سبب هم‌افزایی و همگرایی در جامعه می‌شود و این امر سرمایه اجتماعی و امنیت شهرها و روستاها و بنوبه خود امنیت کشور را بالا می‌برد.

وی با بیان‌اینکه ۷۵ درصد از مردم کشور شهرنشین و ۲۵ درصد روستانشین هستند، بیان کرد: شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نقش موثر و ویژه‌ای در افزایش رضایتمندی مردم دارند و باید قانونمداری سرلوحه فعالیت آنها باشد.

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور افزود: شهرداری‌ها و شوراها از قانون قوی و محکمی برخوردارند و در صورت اجرای دقیق قانون، با هیچ مشکلی مواجه نخواهند شد.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی در قانون شهرداری‌ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا وجود ندارد اما ایرادهایی در اجرای آن وجود دارد و اگر امروز نقش شوراها کمرنگ شده بدلیل قانون نیست بلکه بخاطر این است که این قانون بخوبی اجرا نشده است.

جمالی نژاد با بیان تفاوت ظرفیت‌ها و قابلیت‌های مناطق مختلف کشور اضافه کرد: احصای ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گردشگری و اقلیمی مناطق و شهرها از مهمترین وظایف شوراهاست و باید این ظرفیت‌های بالقوه را بالفعل کنند.

به گفته وی، بسیاری از شهرها و روستاها ظرفیت‌های ناشناخته‌ای دارند و اگر بخوبی نتوانیم این ظرفیت‌ها را بالفعل کنیم در آینده با مهاجرت بی‌رویه از شهرها و روستاها مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به اینکه آزمون و خطا در شوراهای شهر و روستاها بسیار آسیب زننده است، اظهار داشت: کلانشهر اصفهان در بسیاری از حوزه‌ها از جمله ثبات مدیریت شهری پیشگام بوده اما شهردار در برخی از شهرهای این استان، هر سال تغییر کرده است.

جمالی نژاد با اشاره به اهمیت برنامه‌ریزی و برنامه محوربودن شهرها و روستاها ادامه داد: شهرهای بزرگ دارای برنامه‌های یکساله، چهار ساله و ۱۰ ساله هستند اما شهرهای کوچک و روستاها هیچگونه برنامه و اولویتی برای آینده خود ندارند

وی با اشاره به اهمیت مشارکت شهروندان در اداره شهرها و روستاها گفت: مشارکت مردم در اداره امور شهرها و روستاها وجود ندارد یا بندرت وجود دارد.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مدیران شهری و روستایی موفق کسانی هستند که بتوانند مردم را پای کار بیاورند و با کمک خودِ مردم شهرها را بسازند و در عین حال باید برای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنند.

وی با اشاره به اهمیت تعامل مثبت شوراها با دولتمردان خاطرنشان کرد: شوراها در قانون اساسی از قدرت بالایی برخوردارند اما این قدرت زمانی موثر خواهد بود که با اجزای حاکمیت نیز تعامل برقرار کنند.

جمالی نژاد گفت: باید با ایجاد اطلس نیازسنجی در شهرها و روستاها مشکلات و دغدغه‌های مردم را احصا کنیم و با اقدامات نوآورانه و خلاقانه خود، گام‌های بلندی در راه توسعه شهرها و روستاها برداریم.

وی ادامه داد: استان اصفهان همیشه در حوزه های شهری و روستایی در کشور پیشرو بوده اما این امر در دهه های ۷۰ و ۸۰ مقداری اُفت پیدا کرده است لذا باید شهرداران و دهیاران خلاق و صاحب سبک انتخاب شوند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.