مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: چهار هزار و ۶۲۲ حلقه چاه غیرمجاز با حجم برداشت ۱۲۳ میلیون متر مکعب، در شهرستان مشهد طی ۱۰ سال گذشته مسدود شده است.

بیش از چهار هزار و ۶۰۰ حلقه چاه غیرمجاز در مشهد مسدود شده است

به گزارش قدس خراسان، علیرضا طاهری افزود: با توجه به خشکسالی های پیاپی در مشهد و خراسان رضوی، طرح تعادل بخشی منابع آبی در دستور قرار گرفت و برخورد با حفر چاه های غیرمجاز به عنوان اصلی ترین عامل نابودی منابع زیرزمینی به صورت جدی پیگیری شد.

وی اضافه کرد: همچنین در ۱۰ سال گذشته سه هزار و ۷۰۵ هکتار از اراضی حریم و بستر رودخانه ها در خراسان رضوی رفع تصرف شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی گفت: حجم بارندگی در سال آبی جاری از ابتدای مهر ماه ۱۴۰۱ تا کنون در استان ۳۱ درصد و در مشهد۴۵ درصد کاهش یافته است و با کاهش چشمگیر منابع آبی سطحی و زیرزمینی رو به رو هستیم.

طاهری افزود: هم اینک ۲۴۶ میلیون متر مکعب آب در پشت سدهای استان خراسان رضوی وجود دارد که این میزان در مدت مشابه پارسال ۴۵۴ میلیون متر مکعب بود.

وی تاکید کرد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف شهرها، برخورد با انشعابات غیرمجاز و پرهیز از مصارف غیرضروری برای گذار از شرایط کم آبی باید بیشتر از همیشه مورد توجه باشد.

هم اکنون از مجموع ۳۷ دشت استان خراسان رضوی، نیمی در شرایط ممنوعه بحرانی قرار دارد و وجود چاههای غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آبهای زیرزمینی مهمترین علت بحرانی شدن وضعیت دشت‌های استان عنوان شده‌ است.

طول رودخانه‌های اصلی داخل شهرهای خراسان رضوی ۳۳۴ کیلومتر و در خارج از شهرهای این استان ۲۸ هزار و ۲۶۹ کیلومتر برآورد شده است

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.