با گذشت افزون بر یک قرن از توطئه انگلیس در تاسیس رژیم جنایتکار صهیونیستی و اشغال سرزمین‌های فلسطین، مقامات مدعی پرچمداری حقوق بشر در لندن همچنان قائل به شناسایی کشور مستقل فلسطین نیستند.

چرا دولت لندن، فلسطین را به‌عنوان کشور مستقل شناسایی نمی‌کند؟

انگلیس ادعا می‌کند که زمانی فلسطین را به رسمیت می‌شناسد که به اهداف تشکیل دو کشور فلسطین و (رژیم) اسرائیل به بهترین نحو پاسخ داده شود. این کشور با چشم‌پوشی از نسل‌کشی و جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها مدعی است که به رسمیت شناختن دولت فلسطین به تنهایی نمی‌تواند به پایان اشغالگری در این کشور بیانجامد و بدون حل و فصل مناقشه موجود، اوضاع بهبود نخواهد یافت.

انگلیس اما به طور هم‌زمان قراردادهای سنگین تجاری با صهیونیست‌ها منعقد می‌کند و خود را بی‌قیدوشرط به همکاری با تل‌آویو متعهد می‌داند. نقشه‌راهی که فروردین گذشته در جریان سفر «الی کوهن» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی به لندن، در اوج اعتراضات داخلی در فلسطین اشغالی امضاء شد و مجموعه‌ای از همکاری‌های تجاری، علمی، امنیتی و زیست محیطی فی‌مابین را شامل می‌شود شاهدی بر این مدعاست که انگلیس تا چه اندازه به این ولد ناخلف متعهد است.

آنگاه که سخن از جنایات صهیونیست‌ها مطرح می‌شود انگلیس به شکل وقیحانه‌ای به گزاره مجعول و مجهول حمایت از راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل با نگاه به حق صهیونیست‌ها برای دفاع از خود متوسل می‌شود و از محکومیت مقامات تل‌آویو امتناع می‌کند. اما هنگامی که نیروهای مقاومت فلسطینی پاسخ می‌دهند زبان اعتراض انگلیسی‌ها در حمایت از صهیونیست‌ها دراز می‌شود و از محکومیت سخن می‌رانند.

این رفتار البته در نقش تاریخی دولت لندن در حمایت از تاسیس رژیم صهیونیستی ریشه دارد، هنگامی که «آرتور جیمز بالفور» وزیر امورخارجه اسبق انگلیس دوم نوامبر سال ۱۹۱۷ در نامه‌ای خطاب به «والتر روتشیلد» سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام، از نظر مساعد دولت انگلیس برای تشکیل دولتی یهودی در سرزمین فلسطین سخن به‌ میان آورد. نامه‌ای که بسیاری آن را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

اما سالگرد اشغال اراضی فلسطین و تاسیس رژیم کودک‌کش صهیونیستی در پانزدهم ماه می سال ۱۹۴۸ که از آن به‌عنوان روز نکبت یاد می‌شود، بهانه‌ای شد تا خبرنگار ایرنا در لندن بار دیگر رفتار دولت انگلیس را به‌چالش بکشد.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی براینکه چرا دولت لندن در شناسایی کشور فلسطین تعلل می‌کند، ادعا کرد:‌ موضع ما همواره این بوده که کشور فلسطین را زمانی شناسایی ‌کنیم که از آرمان صلح حمایت کند.

وی که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، این مطلب را در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی مطرح کرد و مدعی شد: از نظر ما باید در حوزه مسائل امنیتی و اقتصادی فلسطین پیشرفت‌هایی حاصل شود تا بتوان این منطقه را به‌عنوان یک کشور شناسایی کرد.

سخنگوی ریشی سوناک درباره جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در نوار غزه نیز که منجر به شهادت ۲۳ فلسطینی از جمله چند کودک و زن شده است، بدون محکوم کردن اقدامات صورت گرفته ادعا کرد که دولت لندن از کاهش تنش‌ها در کرانه باختری رود اردن و راه حل تشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیل حمایت می‌کند.

این سخنگو با تکرار این گزاره که دولت لندن از حق رژیم صهیونیستی برای دفاع از خود حمایت می‌کند، از شدت حملات صهیونیست ابراز نگرانی کرد.

این درحالیست که از روز سه‌شنبه جنگنده‌های رژیم صهیونیستی نوار غزه را هدف حملات سنگین خود قرار دادند و در جریان آن تاکنون ۲۳ فلسطینی از جمله چند کودک و زن و ۴ فرمانده ارشد گروهان‌های قدس (سرایا القدس) شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین به شهادت رسیدند.

ارتش رژیم صهیونیستی نیز اعلام کرد که ۱۳۳ نقطه از نوار غزه را آماج حملات شدید خود قرار داده است.

گروه‌های مبارز فلسطینی نیز در اقدامی تلافی‌جویانه در چندین نوبت تل آویو و دیگر بخش‌های سرزمین‌های اشغالی به ویژه جنوب اسرائیل را آماج حملات موشکی و راکتی قرار دادند که در جریان آن تاکنون ۱۶ صهیونیست زخمی شدند که حال بسیاری از آنان وخیم گزارش می‌شود.

همچنین ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که از عصر چهارشنبه تاکنون گروه‌های فلسطینی ۴۶۹ راکت و موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده‌اند که خسارت مالی زیادی را به بار آورده است.

جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه در تازه‌ترین جنایت خود ساختمانی مسکونی را در خان یونس واقع در جنوب نوار غزه بمباران کردند که در نتیجه آن ۳ فلسطینی از جمله یکی از فرماندهان سرایا القدس به همراه برادرش به شهادت رسیده و شماری دیگر زخمی شدند.

در جریان حملات روز چهارشنبه و بامداد پنجشنبه صهیونیست‌ها به مناطق مختلف نوار غزه نیز تا بدین لحظه ۸ فلسطینی به شهادت رسیده‌اند و شمار شهدای غزه به ۲۳ نفر رسید.

شواهد نشان می‌دهد که تداوم جنایات صهیونیست‌ها و اختلافات داخلی در سرزمین‌های اشغالی، وجهه صهیونیست‌ها در انگلیس را تا حد زیادی مخدوش کرده است.

«آلیسیا کرنز» رئیس کمیته با نفوذ سیاست خارجی پارلمان انگلیس چندی پیش نسبت به انتفاضه سوم هشدار داد و گفت که اگر سیاست‌های کابینه تندرو «بنیامین نتانیاهو» تغییر نکند، «انتقاد از دولت اسرائیل به دیدگاه غالب (در میان نمایندگان پارلمان انگلیس) تبدیل خواهد شد.»

در همین پیوند «حسام زملط» سفیر فلسطین در انگلیس نیز در بیانیه‌ای از دولت لندن خواست تا گام‌های بیشتری را برای جبران ظلم صورت گرفته علیه مردم مظلوم فلسطین بردارد و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.