رییس کل دادگستری استان اصفهان گفت: تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی یکی از مهمترین برنامه‌های دستگاه قضایی این استان در حوزه اجتماعی است و در دستور کار قرار دارد.

تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها در دستور کار دستگاه قضایی اصفهان است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام والمسلمین اسدالله جعفری روز چهارشنبه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با دانشگاه پیام نور استان اصفهان افزود: ارتباط با دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی یکی از راهبردهای اصلی قوه قضاییه است که این موضوع با جدیت در استان اصفهان پیگیری می شود.

وی با اشاره به ظرفیت های دانشگاه ها بویژه در استان اصفهان، اظهار داشت: دانشگاه ها در راهبری، تدوین برنامه ها و اجرای سند قضایی می توانند نقش زیادی داشته باشند و ما کارهای خلاقانه و جدید از آنها در این زمینه می خواهیم و حاضریم برای آن هزینه کنیم.

رییس کل دادگستری استان اصفهان اضافه کرد: انتظار ما از دانشگاه ها این است که برای رفع مسائل و چالش های قضایی کشور، طرح های جدید و راهگشا ارائه دهند و فقط به ارائه مقاله اکتفا نشود.

وی با بیان اینکه ما می توانیم از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه پیام نور استان اصفهان در قالب کلینیک حقوقی استفاده کنیم، گفت: استادان دانشگاه بویژه در رشته های گروه آموزشی حقوق نقش بسیاری در اجرای سند تحول قضایی دارند.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به برنامه های اولویت دار قوه قضاییه، اظهار داشت: امسال هشت محور بر اساس سند تحول قضایی در اولویت است که ما نیز باید بر اساس آن برنامه ریزی و حرکت می کنیم.

وی یکی از این محورها را رفع چالش اطاله دادرسی خواند و تاکید کرد: اطاله دادرسی، اَبَر چالش قوه قضاییه است که علل و عوامل زیادی دارد و باید از همه ظرفیت های موجود بویژه دانشگاه ها برای برطرف کردن آن استفاده کرد.

وی با اشاره به محدودیت هایی مانند بودجه و کمبود نیروی انسانی، خاطرنشان کرد: ما به دنبال رفع چالش اطاله دادرسی هستیم که بخشی از آن با تزریق نیروی انسانی کارآمد تحقق می یابد.

رییس کل دادگستری استان اصفهان، کاهش پرونده های قضایی را نیز یکی دیگر از محورهای مذکور دانست و افزود: آمار ورودی پرونده های قضایی در استان اصفهان نسبت به آمار کشوری با فاصله معنی‌داری بالاتر است که همین امر یکی از دلایل اطاله دادرسی نیز بشمار می آید.

حجت الاسلام جعفری، محورهای دیگر را پیشگیری از وقوع جرم، کاهش جمعیت کیفری و مجازات حبس و مبارزه با فساد، دانست و تاکید کرد: سرعت دستگاه قضایی در رصد، شناسایی و برخورد با فساد از همه دستگاه های اجرایی بالاتر است.

رییس دانشگاه پیام نور استان اصفهان نیز در این مراسم گفت: امروز تفاهم‌نامه همکاری این دانشگاه با دادگستری استان در زمینه های علمی و آموزشی و همچنین راه اندازی کلینیک حقوقی منعقد شد.

رضا مختاری با بیان اینکه مجوز کلینیک حقوقی از طرف سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور به استان اصفهان اعطا شد، افزود: در این کلینیک اعضای هیات علمی دانشگاه حضور دارند تا با بررسی پرونده های مختلف، خدماتی را به جامعه ارائه کنند و از طرفی این کلینیک محل آموزش عملی برای دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاهیان می توانند در حوزه های مختلف به دادگستری کمک کنند، تصریح کرد: این تعامل و ارتباط ۲ طرفه می تواند به رفع چالش های مختلف و بهتر شدن شرایط منجر شود از جمله اینکه حجم ورودی پرونده های قضایی کاهش یابد.

حدود ۳۵ هزار دانشجو در ۳۰ واحد فعال دانشگاه پیام نور در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.