وزیر نفت از تکمیل ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام در سال گذشته خبر داد و گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی تا ۳ ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

اتمام ۱۲ میلیارد دلار پروژه نیمه تمام در سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین، جواد اوجی وزیر نفت در برنامه تلویزیونی در خصوص بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت گفت: بیست و هفتمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت بزرگترین نمایشگاه در منطقه و خاورمیانه بوده است؛ در این نمایشگاه ۱۵۰۰ شرکت داخلی و حدود ۲۰۰ شرکت خارجی حضور داشته‌اند و شعار این نمایشگاه تولید فناورانه و مصرف بهینه بوده است.

وی در ادامه افزود: دولت مردمی تا کنون توانسته حدود ۴۰ میلیارد دلار تفاهمنامه را به امضا برساند و در این نمایشگاه حدود ۲۰۰ قرارداد داخلی و خارجی به امضا رسانده است که حدود ۱۶۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری صورت گرفته است.

وزیر نفت گفت: طرح‌های افزایش تولید نفت و گاز از مهمترین رخ داده بوده است که با توجه به بهره برداری رسیدن طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی افزایش تولید صورت خواهد گرفت این پالایشگاه ۲۰ است که به صورت کاغذی بوده و در دولت مردمی به بهره برداری رسیده است..

وی در ادامه افزود: استفاده از میادین مشترک برای افزایش تولید و به تحقق رسیدن شعار سال است چرا که افزایش تولید می‌تواند تورم را مهار کند.

جواد اوجی گفت: در سال گذشته حدود ۳۶ میلیارد دلار عقد قرارداد داشتیم که حدود ۱۲ میلیارد دلار پیمان‌ها طرح‌های نیمه کاره بوده که در سال ۱۴۰۱ به اتمام رسیده است و حدود ۳۰ میلیون متر مکعب به تولید در بخش نفت و گاز اضافه شده است و از سوی دیگر نزدیک به ۱۵ میلیارد دلار طرح افتتاح خواهد شد.

بهینه سازی در مصرف

جواد اوجی در خصوص بهینه سازی مصرف سوخت گفت: در خصوص بهینه سازی باید ۱۴ دستگاه همسو باشد. دولت در برنامه هفتم توسعه برنامه‌ای برای بهینه سازی در نظر گرفته است به طور مثال کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل می‌تواند به صورت برقی باشد که از حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار ارز بری جلوگیری شود از سوی دیگر بهینه سازی مصرف خانگی که بدون مشارکت مردم امکان پذیر نخواهد بود و این بهینه سازی در بخش خانگی اقتصاد خانواده را درگیر خواهد کرد.

استفاده از فناوری

وی در ادامه از استفاده از فناوری در بخش پالایشگاهی گفت: شعار نمایشگاه تولید فناورانه بوده است و با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان از تولید سنتی خارج خواهیم شد، در دولت‌های قبل با ۱۵۰ شرکت دانش بنیان همکاری داشته‌ایم که امروزه به ۵۵۰ شرکت رسیده است که در راستای فناورانه شدن نفت کمک خواهند کرد.

خام فروشی از بین می‌رود

وزیر نفت در خصوص خام فروشی گفت: با به بهره برداری از پالایشگاه قاسم سلیمانی حدود ۳۰۰ هزار بشکه به شبکه اضافه خواهد شد و صادرات را نیز افزایش می‌دهد برای جلوگیری از خام فروشی مشوق‌هایی در نظر گرفته است.

وی در ادامه افزود: فروش سال گذشته حدود ۱۴ هزار میلیارد دلار بوده است که حدود ۷۰ درصد آن خام فروشی بوده که با برنامه‌های در نظر گرفته شده سال آتی خام فروشی به این شدت نخواهد بود

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.