وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ای بار دیگر از توافق عادی سازی روابط بین ایران و عربستان سعودی که در پکن با میانجیگری چین حاصل شد، استقبال کرد و گفت: دمشق به دنبال روابط بیشتر کشورهای عربی با تهران است.

وزیر خارجه سوریه: دمشق به دنبال روابط بیشتر کشورهای عربی با ایران است

به گزارش قدس آنلاین، المقداد در مصاحبه با این شبکه تلویزیونی روسیه به عملیات نظامی ویژه مسکو در کی‌یف اشاره کرد و افزود: دمشق از این عملیات نظامی روسیه در اوکراین حمایت می‌کند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به اینکه ارتش روسیه به پیروزی‌های بزرگی در این عملیات دست یافته است، گفت: ما بار دیگر حمایت خود را از عملیات نظامی ویژه روسیه اعلام می‌کنیم.

وی تاکید کرد: آمریکا و کشورهای غربی کسانی بودند که اوضاع را در این خصوص تشدید کردند و در بسیاری از موارد دروغ می‌گفتند و همین امر باعث شد مسکو دست به این اقدام بزند که دمشق از آن حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه سوریه همچنین تصریح کرد که آنچه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و رهبری روسیه در این زمینه انجام داده‌اند، شایسته قدردانی و احترام است.

المقداد به روابط میان سوریه و ترکیه اشاره کرد و گفت: دمشق روابط خود را با آنکارا که اراضی سوریه را اشغال کرده است، عادی نخواهد کرد.

وی تاکید کرد: دیدار بشار اسد با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به خروج نیروهای این کشور از خاک سوریه بستگی دارد.

این دیپلمات سوری با مثبت خواندن فضای اجلاس سران عرب که به تازگی در جده برگزار شد، گفت: سوریه به اهداف ملت عرب متعهد و بیشترین فداکاری را در قبال ملت عرب داشته است.

وی به دیدار اسد و محمد بن سلمان اشاره کرد و افزود: دیدار رئیس جمهور سوریه و ولیعهد سعودی در اجلاس سران کشورهای عرب در جده بسیار گرم بود و منعکس کننده روابط تاریخی است که ریاض و دمشق را در سطوح مختلف به هم پیوند داده است.

المقداد با بیان اینکه در دوره‌های گذشته اختلاف نظرهایی وجود داشت کما اینکه توافقاتی هم بود، اما روابط به مرز قطع کامل نرسید، تاکید کرد: با آنچه ولیعهد سعودی بیان کرد، این احساس وجود دارد که آینده امیدوارکننده است و روابط به حالت عادی بازگشته است.

وزیر خارجه سوریه همچنین درباره دست دادن بشار اسد و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر در اجلاس جده گفت: نباید به گذشته برگردیم، ما فرزندان زمان حال هستیم و باید به آینده نگاه کنیم.

وی با بیان اینکه ممکن است مشاهدات و ارزیابی‌های متفاوتی از شرایط ملت عرب و روابط کشورهای عربی وجود داشته باشد، افزود: دمشق امیدوار است که ابرهای تیره‌ای که همچنان بر فضای روابط بین کشورهای عربی سایه افکنده است، از بین برود.

المقداد در خصوص دیدار با رئیس جمهور مصر نیز خاطرنشان کرد: اسد و عبدالفتاح السیسی قبل از نشست سران کشورهای عربی در پی زلزله سوریه با یکدیگر صحبت کردند و تماس بین آنها ادامه دارد و قطع نشده است.

وزیر خارجه سوریه همچنین گفت: اتحادیه عرب که در سال ۱۹۴۶ قبل از سازمان ملل متحد تشکیل شد، نیاز مبرمی به اصلاحاتی دارد که توسط بشار اسد پیشنهاد شده است.

وی افزود: سوریه گفته و تاکید کرده است که قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در مورد سوریه را اجرا خواهد کرد و این نشان می‌دهد که به دنبال راه حلی سیاسی است که به تروریسم و ‌تحریم‌های غرب پایان دهد.

المقداد همچنین در خصوص آوارگان سوری تاکید کرد: آنچه از سوی کشورهای برادر و دوست مطرح می‌شود که سوریه پذیرای مردم خود نیست، من به آنها می‌گویم که این صحبت‌ها واقعیت ندارد. شرایط سوریه مناسب است و شهروند سوری برای بازگشت به وطن خود محدودیتی ندارند.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.