هرچند مقامات فرانسوی تلاش کردند، جشنواره کن را از اعتراض نسبت به اصلاحات بازنشستگی این کشور دور نگه دارند، اما معترضان راه‌هایی برای دور زدن ممنوعیت‌ها یافتند.

جشنواره «کن» هم از اعتراض به اصلاحات بازنشستگی فرانسه بی‌نصیب نماند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روزنامه ایندیپندنت، هرچند اعتراض‌ها به اصلاحات قانون و حقوق بازنشستگی در ماه‌های اخیر، فرانسه را آشفته کرده، اما این تظاهرات تا حد زیادی از یکی از درخشان‌ترین رویدادهای این کشور یعنی جشنواره فیلم کن دور نگه داشته شده است.

با این حال، معترضان دیروز در مخالفت با اصلاحاتی که توسط دولت امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به اجرا گذاشته شد، در کن تجمع کردند. این اعتراض‌ها از مرکز جشنواره، کاخ جشنواره‌ یا بلوار ساحلی کن، فاصله داشت؛ اما معترضان در عوض در حاشیه شهر در بلوار کارنو جمع شدند.

جشنواره «کن» هم از اعتراض به اصلاحات بازنشستگی فرانسه بی‌نصیب نماند

جشنواره «کن» هم از اعتراض به اصلاحات بازنشستگی فرانسه بی‌نصیب نماند

توماس گاستم، یکی از تظاهرکنندگان گفت: «ما با اصلاحات بازنشستگی مخالفیم که باعث می‌شود، بسیاری از مردم در حالی که کار می‌کنند، بمیرند.»

مقامات محلی کن، پیش از آغاز جشنواره، دستور ممنوعیت تجمعات در بیشتر مناطق این شهر را صادر کردند. این اقدام بخشی از تلاش‌های بسیار پاریس در سراسر فرانسه برای ممنوعیت تظاهرات در برخی مکان‌های پرمخاطب است.

جشنواره «کن» هم از اعتراض به اصلاحات بازنشستگی فرانسه بی‌نصیب نماند

جشنواره «کن» هم از اعتراض به اصلاحات بازنشستگی فرانسه بی‌نصیب نماند

با این حال، اتحادیه‌ها خواستار برگزاری دور جدیدی از تظاهرات سراسری در ۶ ژوئن شده‌اند.

این اقدامات سبب شده تا فرش قرمز کن از تظاهرات دور بماند و یکی از پرمناقشه‌ترین موضوعات در فرانسه، این جشنواره سازمان‌یافته را برهم نزند.

اما در روز جمعه یک اعتراض صورت گرفت؛ کارگران بیمارستان با اعتراض در محوطه‌های خصوصی در مقابل هتل کارلتون، هتل لوکس تاریخی که در آن ستاره‌های زیادی در طول جشنواره اقامت دارند، این ممنوعیت را دور زدند. کارگران هتل‌ و پذیرایی پرچمی در دست داشتند که روی آن نوشته شده بود «نه به اصلاحات بازنشستگی».

جشنواره «کن» هم از اعتراض به اصلاحات بازنشستگی فرانسه بی‌نصیب نماند

درگیری‌های کارگری بخش زیادی از جشنواره کن امسال را تحت تاثیر قرار داده است. از جمله اینکه همزمان با برگزاری این جشنواره، فیلم‌نامه‌نویسان در هالیوود اعتصاب کرده‌اند. نویسندگان فیلم و تلویزیون به دنبال دستمزد بالاتر و تدابیری برای حمایت در برابر استفاده از هوش مصنوعی هستند.

اتحادیه های کارگری با توجه به افزایش تورم در این کشور که به بالای ۶ درصد رسیده است، خواستار حقوق بیشتر برای کارگران هستند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد، بیشتر مردم فرانسه با این اصلاحات مخالف هستند، اما امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور و دولتش قصد دارند، موضع خود را حفظ کنند.

نخستین اعتصاب سراسری فرانسه در اعتراض به قانون جدید سن بازنشستگی در ۱۹ ژانویه برگزار شد که در آن روز، بیش از نیم میلیون نفر در مخالفت با افزایش سن بازنشستگی از ۶۲ به ۶۴ سال به خیابان‌ها آمدند.

پس از آن در اعتصاب ۳۱ ژانویه نیز بیش از ۱.۲۷ میلیون نفر در اعتراضات شرکت کردند این تظاهرات در سراسر فرانسه برنامه ریزی شد. این چهارمین اعتصاب سراسری در این کشور است.

از طرفی، آمارهای اداره آمار ملی فرانسه (Insee) نشان می‌دهد، به علت افزایش قیمت انرژی، نرخ تورم در فرانسه در ماه آوریل افزایش یافته است.

بر اساس این آمار جدید، قیمت مصرف‌کننده در این کشور ماه گذشته میلادی ۵.۹ درصد افزایش یافته و از ۵.۷ درصد ماه مارس بیشتر است.

در عین حال، نتایج یک نظرسنجی نشان داده است، در این کشور که به سرزمین خوراک‌ها و غذاها معروف است، از هر ۶ فرانسوی، یک نفر یعنی حدود ۱۶ درصد، غذایی کافی ندارد که بخورد.

بر اساس مطالعات «کرداک»، مرکز تحقیقات مطالعه و شرایط زندگی که روز چهارشنبه منتشر کرده است، این وضعیت در ماه‌های اخیر بدتر شده است؛ در فاصله ماه‌های جولای و دسامبر ۲۰۲۲ یعنی کمتر از ۶ ماه، این رقم ۴ واحد بیشتر شده است.

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.