۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 875499

قیمت تخم مرغ در بازار کاهشی شده و حتی پایین تر از نرخ مصوب به فروش می رود.

بازار آرام تخم مرغ/ قیمت‌ کاهشی شد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت تخم مرغ در بازار نسبت به روزهای قبل افت داشته و حتی پایین تر از نرخ مصوب به فروش می رود.  در حالی که حدود دو هفته پیش شورای قیمت گذاری نرخ تخم مرغ را هر شانه ۱۰۰ هزار تومان مصوب کرده بود اما اکنون قیمت در بازار پایین‌تر از این قیمت ها است.

پیشتر قیمت تخم مرغ به شانه ای ۱۲۰ هزار تومان هم رسیده بود و نگرانی برای مصرف کنندگان ایجاد کرده بود.

گزارش میدانی از بازار نشان می دهد که هر شانه تخم مرغ ۳۰ تایی به قیمت ۹۰ هزار تومان به فروش می‌رود،  علاوه بر آن فراوانی در بازار بیش از اندازه است به حدی که حتی قیمت پایین هم نتوانسته عاملی برای پیشی گرفتن تقاضا از عرضه شود.

۲ دلیل عمده برای کاهش قیمت تخم مرغ در بازار وجود دارد نخست اینکه همه ساله با گرم شدن هوان مصرف تخم مرغ کمتر می شود و مصرف در فصول سرد سال همواره بیشتر است.

دوم اینکه تولید تخم مرغ  بیشتر شده و عرضه را در بازار فراوان کرده است بنابراین این دو عامل سبب شده تناسب عرضه و تقاضا در با زار به هم ریخته و موجب کاهش قیمت شود.

مشاهدات میدانی نشان میدهد که قیمت مرغ هم روند کاهشی به خود گرفته و از قیمت های بیش از ۹۰ هزار تومان روزهای گذشته به محدوده ۸۵ هزار تومان رسیده است اگرچه هنوز با نرخ مصوب ۷۳ هزار تومان شورای قیمت گذاری فاصله دارد.

سالانه حدود یک میلیون تن تخم مرغ در کشور مصرف می شود که بیش از این میزان در کشور تولید می شود همچنین سالانه ۲.۲ میلیون تن مرغ در کشور استفاده می شود که تولید کشور همواره بیش از این میزان بوده و در مقاطعی صادرات هم داشتیم؛ طبق اعلام کارشناسان ظرفیت تولید بیش از ۳ میلیون تن مرغ در کشور و جود دارد که اگر از مرغداران حمایت و نیاز آنها تامین شود نه تنها قیمت در داخل پایین می آید بلکه امکان صادرات هم وجود خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.