پیغمبراکرم(ص) فرمودند: اگر یکی، از پروردگارش درخواستی کرد و بعد هم دید که دارد به اجابت می‌رسد، بگوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بِعِزَّتِهِ وَجَلالِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ» اما هرکس در اجابت دعایش تأخیر شد، چه باید کند؟

اگر دعایمان مستجاب نشد، چه کنیم؟

مرحوم آیت‌الله آقا مجتبی تهرانی، استاد اخلاق در یکی از سخنرانی‌هایش اظهارداشت: پیغمبراکرم(ص) فرمودند: «إِذَا سَأَلَ أَحَدُکُمْ رَبَّهُ مَسْأَلَةً فَتَعَرَّفَ الاسْتِجَابَةَ فَلْیَقُلِ»؛ اگر یکی، از پروردگارش درخواستی کرد و بعد هم دید که دارد به اجابت می‌رسد، بگوید: «فَلْیَقُلِ».

وی ادامه داد: اینجا حضرت‌امر می‌کند، «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی بِعِزَّتِهِ وَجَلالِهِ تَتِمُّ الصَّالِحَاتُ». این، برای جایی است که نشانه‌های اجابت را می‌بینم.

مجتبی تهرانی گفت: امّا در جایی که تأخیر در اجابت را می‌بینم، «وَ مَنْ أَبْطَأَ عَنْهُ مِنْ ذَلِکَ شَیءٌ»؛ هرکس در اجابت دعایش تأخیر دید، «فَلْیَقُلِ»؛ بگوید: «الْحَمْدُ لِلَّهِ عَلَی کُلِّ حَالٍ»(کنزل‌العمال، ج۲، ص۷۲ - نهج الدّعا، ج۱، ص۲۲۲)؛ خدا را در هرحال سپاس می‌گویم، چه در حالی که دارد به من می‌دهد و چه زمانی که هنوز به من نداده است.

این استاد اخلاق تصریح کرد: چرا؟ مسئله این است و بحثی هم در دعا داریم. این بحث را سابقاً کرده‌ام و چند سال پیش هم مفصّل در بحث‌های دعای من وجود دارد. از اموری که در دعا از آن منع شده و البته مضرّ هم هست، مسئله استعجال در اجابت است. یک وقت می‌بینید که اجابت می‌رسد و معلوم است که چگونه با خدا برخورد می‌کنم. امّا آنجایی که می‌بیند هنوز خبری نشده، در اینجا باید اشاره کرد: مراقب باشد تا حالت استعجال در اجابت برای او پیش نیاید.

وی اضافه کرد: چون همین حالت موجب می‌شود که در اجابت تأخیر شود. تا خدا می‌بیند این حالت پیدا شد، می‌گوید: فعلاً دست نگه دارید و به او ندهید. نه اینکه مطلقاً به او ندهید. حالا نمی‌خواهم بگویم که چه بسا گاهی خود ما هم همین‌طور باشیم. در باب استعجال در دعا، روایت می‌خوانم و مطلب را هم معنا می‌کنم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.