مدیران دولتی ایتالیا با مجموعه اقدام‌هایی تحت عنوان «اقدام‌های سراسری برای مهار و کنترل مصرف» موفق شدند به شکل قابل‌توجهی مصرف انرژی برق در این کشور را کاهش دهند.

راهکارهای ایتالیا برای عبور از بحران برق سال ۲۰۲۲ چه بود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت نیرو، کشور ایتالیا از جمله کشورهای مهم اروپایی است که در سال گذشته و در دوران اوج‌گیری بحران انرژی، میزان مصرف برق خود را تا حدود زیادی مدیریت کرد.

بر اساس آمار و اطلاعاتی که شرکت برق ایتالیا - منتشر کرده است، در سال ۲۰۲۲ میزان تقاضای مصرف برق در این کشور به ۳۱۶.۸ میلیارد کیلووات‌ساعت رسید که در مقایسه با سال ۲۰۲۱ میلادی یک درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بخش صنایع به‌ویژه صنایع بزرگ و انرژی‌بر از جمله بخش‌هایی که سال گذشته بیشترین کاهش تقاضای مصرف برق را نسبت به سال قبل آن به ثبت رساندند که چیزی حدود ۵.۴ درصد کاهش تقاضای مصرف انرژی برق داشتند.

کاهش تقاضای مصرف برق در ایتالیا آن هم در شرایطی که به‌واسطه رشد سالانه انتظار می‌رفت مصرف برق در این کشور حداقل ۵ درصد افزایش داشته باشد و در جریان بحران سراسری انرژی اروپا مدیران این کشور را با چالش جدی روبه‌رو کند، از جمله نکات مهمی است که به نظر متخصصان صنعت برق در نتیجه عوامل اثرگذار انسانی و طبیعی رقم خورد.

دلیل طبیعی این موضوع خنک‌تر شدن نسبی دمای هوا در فصل تابستان سال ۲۰۲۲ و گرم‌تر شدن نسبی آن در زمستان سال گذشته بود که نیاز مردم به مصرف انرژی برق را برای راه‌اندازی سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کمتر کرد.

مدیران دولتی ایتالیا با مجموعه اقدام‌هایی تحت عنوان «اقدام‌های سراسری برای مهار و کنترل مصرف» موفق شدند به شکل قابل‌توجهی مصرف انرژی برق در این کشور را کاهش دهند.

برنامه‌ریزی ایتالیایی‌ها برای قیمت‌گذاری اوج مصرف و افزایش بهره‌وری انرژی

جدا از تلاش برای جبران بخشی از تولید برق نیروگاه‌های گازی از طریق راه‌اندازی نیروگاه‌های زغال‌سنگ، همچنین افزایش تعرفه انرژی برق به‌ویژه در بازه‌های زمانی اوج بار مصرف و نیز افزایش بهره‌وری صنایع در دستور کار دولت قرار گرفت.

وزارت محیط‌زیست ایتالیا و وزارت انرژی این کشور با همکاری شرکت انتقال برق اقدام به راه‌اندازی کمپینی با عنوان «ما انرژی هستیم» کردند و از طریق روش‌های مختلف اطلاع‌رسانی، مردم و مصرف‌کنندگان را در جریان محدودیت‌ها و لزوم کاهش مصرف برق قرار دادند.

این کمپین در ابتدای کار مجموعه‌ای از رفتارهای عملیاتی که از طریق آن‌ها می‌توان مصرف و در نتیجه هزینه‌ها را کاهش داد شناسایی کرد و در گام بعد ضمن تبیین منافع جمعی این برنامه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی گسترده آن اقدام کرد.

در ادامه به نرم‌افزار Ecologio که مربوط به سیستم برق‌رسانی ایتالیا است، ویژگی بهبودیافته‌ای اضافه شد که به‌موجب آن به‌صورت لحظه‌ای به مشترکان زمان اوج مصرف برق از روز دوشنبه تا جمعه اطلاع‌رسانی شد تا از این طریق مشترکان ضمن قرارگرفتن در جریان میزان لحظه‌ای برق کشور و تعرفه‌های متغیر نسبت به کاهش مصرف در بازه‌های زمانی مختلف باهدف کمک به پایداری شبکه و نیز کاهش هزینه قبض خود اقدام کنند.

در واقع به این شیوه سازوکاری ایجاد شد تا شهروندان به‌صورت آگاهانه و تنها در ساعت مشخصی از روز نسبت به تعدیل مصرف برق خود اقدام کنند تا علاوه بر کاهش تعرفه مصرفی برق خود همچنین هزینه‌های تحمیل شده به کل سیستم برق‌رسانی کشور ایتالیا کاهش یابد.

تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات به‌دست‌آمده از عملکرد کمپین‌های کاهش مصرف برق ایتالیا که در سایت رسمی شرکت انتقال برق این کشور قابل‌دسترسی است، نشان می‌دهد در سال ۲۰۲۲ کل تقاضای ایتالیا به برق به ۳۱۶.۸ میلیارد کیلووات‌ساعت رسید که نسبت به سال قبل آن یک درصد کاهش داشت و همچنین کل تولید برق در این کشور به ۲۷۶.۴ میلیارد کیلووات‌ساعت رسید که نسبت به سال قبل ۱.۳ کمتر شد.

به‌ صورت مشخص و در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی کل تقاضای برق ایتالیا به ۲۵ میلیارد کیلووات‌ساعت رسید که نسبت به دسامبر سال قبل آن ۹.۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد؛ میزان کاهش قابل‌توجهی در مصرف برق که اگر برخی عوامل مداخله‌گر مانند ۲ روز کاری و ۲ درجه دمای هوای گرم‌تر کمتر نسبت به دسامبر سال ۲۰۲۱ را در این استخراج آمار لحاظ کنیم، به میزان ۶.۵ درصد کاهش مصرف برق در نتیجه اقدام‌ها مدیریتی و مشارکت مردمی خواهیم رسید.

بررسی‌های منطقه‌ای نیز نشان داد که در ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ وضعیت کاهش مصرف برق در سراسر کشور وجود داشت و بدین ترتیب ۸.۳ درصد در شمال، ۹.۴ درصد در مرکز و ۱۰.۵ درصد در جنوب و جزایر ایتالیا کاهش مصرف برق به ثبت رسید.

کاهش ۱۵ درصدی میزان برق مصرفی صنایع ایتالیا در ماه دسامبر ۲۰۲۲

در گزارش شرکت انتقال برق ایتالیا و بر اساس شاخص IMCEI همچنین اشاره شده است که در دسامبر سال ۲۰۲۲ و تحت‌تأثیر اقدامات مدیریتی میزان مصرف برق صنایع ایتالیا نسبت به سال ۲۰۲۱ تا ۱۵ درصد کاهش یافت و تقریباً همه صنایع بزرگ مانند فولاد، صنایع غذایی، سرامیک و شیشه و... را شامل شد.

همان‌طور که مشاهده می‌شود در سال گذشته و در سایه مدیریت هوشمندانه و ارتقای بهره‌وری مصرف برق در کشور ایتالیا چه در بخش تقاضا و چه در بخش مصرف نهایی آمارهای کاهشی به ثبت رسید که در مجموع سبب شد این کشور بحران انرژی سال ۲۰۲۲ را با چالش‌های کمتری سپری کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.