سفر پادشاه عمان به تهران و دیدار رسمی وی با رئیس جمهور کشورمان در پهنه تاریخی به عنوان یک الگو برای کشورهای همسایه در حسن‌همجواری و همکاری با یکدیگر مطرح است.

قدس سفر سلطان عمان به ایران را بررسی می‌کند/ بن طارق پیام‌آور دوستی

به گزارش قدس آنلاین، این نخستین سفر رئیس کشور عمان به تهران در دولت سیزدهم است. ارتقای روابط تهران-مسقط همگام با توسعه سیاست منطقه‌گرایی دولت سیزدهم در همه ابعاد مشهود است. بیستم فروردین ماه سال جاری، منطقه شاهد رایزنی دکتر رئیسی و هیثم بن‌ طارق آل سعید سلطان عمان برای اتحاد کشورهای اسلامی در برابر تجاوزگری اسرائیل بود که نشانه راهبردی شدن تعاملات دو کشور است. علاوه بر مسئله فلسطین که عنوان درد مشترک کشورهای اسلامی است، روابط دو کشور در زمینه حفظ امنیت تنگه‌ها و آبراهه‌های منطقه‌ای، تأمین امنیت تجارت دریایی و مبارزه با تروریسم و اقدامات مخرب غرب و آمریکا در غرب آسیا با هماهنگی دنبال می‌شود و نیروهای مسلح دو کشور در یک سال و نیم اخیر تعاملات آموزشی و عملیات خود را با جدیت دنبال می‌کنند. عمان به عنوان واسطه پرونده مذاکرات تهران و ۱+۵ نقشی محوری دارد تا آنجا که برخی معتقدند اگر اقدامات مسالمت آمیز مسقط در جلوگیری از تروریسم آمریکایی نبود، قطعاً کاخ سفید موجب شروع بحران‌های جبران ناپذیری در غرب آسیا می‌شد که البته دیپلماسی هوشمند ایران و حضور فعال میانجی‌گران منطقه‌ای مانع از چنین رویدادهایی شد.

پیش درآمد سفر سلطان عمان به تهران

مصیب نعیمی کارشناس مسائل خاورمیانه و تحلیلگر روابط ایران- عمان در پاسخ به پرسش قدس ضمن تحلیل ابعاد سفر مقام بلندپایه مسقط به تهران، این سفر را در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور کشورمان و در ادامه سفر قبلی دکتر رئیسی به مسقط دانست. وی با اشاره به میانجی‌گری دولت عمان در آزاد شدن دیپلمات کشورمان از زندان دولت بلژیک، آن را به گونه‌ای پیش درآمد این سفر دانست. نعیمی اهداف احتمالی سفر هیثم بن طارق به تهران را متأثر از دیپلماسی «عدم درز اطلاعات تا نتیجه دهی قطعی» دولت عمان عنوان کرد و پیش‌بینی کرد در این سفر احتمالاً پیام‌هایی مرتبط با پرونده‌های ایران و غرب تبادل خواهد شد؛ زیرا در گذشته نیز چنین بوده و عمان گزینه مورد اعتماد طرفین است به همین خاطر تلاش خواهد کرد تا موفقیت قطعی نشده است اطلاعاتی منتشر نشود.

نقطه مبهمی در روابط دو کشور وجود ندارد

 وی از ارزیابی‌های مثبت نسبت به دستاوردهای این دیدار گفت و ادامه داد: برخی معتقدند سلطان عمان در مسئله روابط ایران و غرب دست پر به تهران می‌آید و برخی آن را منوط به گذر زمان می‌دانند که احتمال تحقق ارزیابی اول بیشتر است. این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تعاملات فیمابین گفت: تفاهم‌نامه‌هایی میان وزارتخانه‌های دو کشور انجام شده که اکنون در اختیار سلطان عمان است و آن‌ها را برای بحث و رایزنی به تهران خواهد آورد که در زمینه‌های تجاری- اقتصادی مانند فولاد، حمل و نقل، توریسم و مسائلی از این دست است و دولت عمان توسعه روابط با تهران را در دستور کار قرار داده و نقطه مبهمی در روابط دو کشور وجود ندارد.

عمان، دنبال کننده جدی حل اختلافات

وی تصریح کرد: عمان برای حل و فصل مسائل میان ایران و غرب جدی است و در پرونده‌هایی مثل بحران یمن و همچنین از سرگیری روابط تهران-ریاض نشان داده است سیاست موازنه در رفتار با همه کشورها با هدف ایجاد نظم منطقه‌ای درون‌ زا و خودکفا با استفاده از ظرفیت منطقه‌ای براساس تحولات جدید جهانی دنبال می‌کند و روابط تهران- مسقط حاکی از جدیت طرفین است. وی تأکید کرد: این سفر می‌تواند سرآغاز مرحله جدیدی از آرامش سیاسی در منطقه به حساب آید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.