سرانجام جو بایدن رئیس جمهور دموکرات و کوین مک کارتی رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در یک گفت وگوی تلفنی ۹۰ دقیقه‌ای برای افزایش سقف بدهی‌های دولت فدرال به توافق اولیه دست یافتند تا به بن بستی چند ماهه پایان دهند اما این توافق راه سخ

گفت‌وگوی ۹۰ دقیقه‌ای بایدن و مک کارتی؛ مسیر سخت توافق اولیه درباره سقف بدهی‌ها در کنگره

به گزارش قدس آنلاین، بر اساس گزارش رسانه های آمریکا، بایدن و مک کارتی به توافق اولیه برای افزایش سقف بدهی ۳۱ هزار میلیارد دلاری دولت فدرال آمریکا دست یافته اند.

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در حساب کاربری خود در توییتر نوشت که با بایدن تلفنی تماس گرفته و "بر سر اصول به توافقی دست یافته ایم که شایسته مردم آمریکا است."

مک کارتی افزود: نگارش این توافق تا یکشنبه ادامه دارد و پس از مذاکره دوباره با بایدن، روز چهارشنبه این طرح به رای گذاشته خواهد شد.

بایدن نیز در بیانیه‌ای درباره توافق خود با رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای افزایش سقف بدهی دولت فدرال آمریکا گفت که این توافق خبر خوبی برای مردم آمریکا است، زیرا جلوی ورشکستگی فاجعه‌بار دولت را گرفت و از رکود اقتصادی و از بین‌ رفتن میلیون‌ ها شغل جلوگیری کرد.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی از کنگره، توافق بایدن و مک کارتی، سقف بدهی‌ دولت فدرال را برای مدت دو سال افزایش می‌دهد، هزینه‌ها را در آن زمان محدود می‌کند، و شامل برخی الزامات کاری اضافی در خصوص برنامه های ویژه نیازمندان است.

البته این توافق اولیه مسیر سختی را در کنگره پیش رو خواهد داشت اما تنها در صورتی از وقوع بحران اقتصادی در آمریکا جلوگیری می شود که کنگره پیش از پایان ضرب الاجل تعیین شده از سوی وزارت خزانه داری با این توافق موافقت کند و سقف بدهی دولت فدرال آمریکا افزایش یابد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا هشدار داده است  که دولت آمریکا تا ۵ ژوئن (۱۴ خردادماه ) می تواند هزینه های خود را پرداخت کند.در صورت عدم افزایش سقف بدهی دولت فدرال آمریکا تا این تاریخ، دولت دچار مشکل خواهد شد.

جانت یلن وزیر خزانه داری آمریکا پیش از این اول ژوئن را آخرین روز توانایی دولت آمریکا در پرداخت هزینه های خود اعلام کرده بود.

رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا روز شنبه به وقت محلی به خبرنگاران گفت که در مذاکرات با جو بایدن، رئیس‌جمهور دموکرات این کشور، در مورد افزایش سقف بدهی دولت هنوز به توافق نرسیده اما در این خصوص «پیشرفت هایی» به دست آمده است.

مک کارتی به خبرنگاران گفت: ما به توافق دست نیافته ایم.هنوز به این مرحله نرسیده ایم. پیشرفت کرده ایم، امروز صبح به خوبی کار کردیم. اکنون به مذاکرات بازگشته ایم.

این در حالی است که جمهوریخواهان تندرو تهدید کرده اند که با هرگونه لایحه ای که انتظارات آنها از جمله کاهش شدید هزینه ها را برآورده نکند، مخالفت خواهند کرد.

 در همین حال جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به خبرنگاران گفت: در زمینه سقف بدهی باید بگویم که اوضاع خوب است و بسیار خوش بین هستم.

بایدن کاخ سفید را روز جمعه  برای سفر به کمپ دیوید و دلاور ترک کرد تا اخر هفته  تعطیلات خود را خارج از واشنگتن باشد. سفر او درحالی انجام می شود که  دموکرات‌های مجلس نمایندگان به شدت رویکرد بایدن در مقابل مذاکرات سقف بدهی و اجتناب او از ایفای نقش بیشتر در این مذاکرات را به شدت مورد انتقاد قرار داده اند.

دفتر مطبوعاتی کاخ سفید در بیانیه ای که نشان می داد توافق چندان نزدیک نیست از  جمهوری‌خواهان مجلس به دلیل فشار بر الزام کاری «بی‌رحمانه و بی‌معنی» در خصوص هزینه های غذا و خوراک در دولت آمریکا انتقاد کرد.

بایدن عصر جمعه به کمپ دیوید در مریلند سفر کرد و سپس روز یکشنبه به اقامتگاهش در ویلمینگتون دلاور پرواز می کند. رئیس جمهور آمریکا قرار است اواخر روز یکشنبه به واشنگتن بازگردد.

او روز دوشنبه پس از بازدید از گورستان ملی آرلینگتون برای ادای احترام به کشته شدگان جنگ های این کشور، بار دیگر به دلاور خواهد رفت.

رئیس صندوق بین‌المللی پول روز جمعه هشدار داد که شکست مقامات دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا و رهبران کنگره در دستیابی به توافق بر سر سقف بدهی دولت باعث کوچک شدن اقتصاد آمریکا و جهان خواهد شد. 

سی‌اِن‌اِن در گزارشی بحران بدهی آمریکا را «مادر همه بحران‌ها» عنوان کرد و گفت که  نتیجه مذاکرات بر سر افزایش سقف بدهی ۳۱.۴ تریلیون دلاری دولت آمریکا همچنان نامشخص است؛ این موضوع باعث افزایش نگرانی‌ها در خصوص تأثیر نکول بدهی آمریکا بر اقتصاد جهانی شده است.

در سه سال اخیر، دو شوک بزرگ بر اقتصاد جهان تأثیر گذاشته است و ممکن است یک‌ شوک دیگر نیز در قالب بحران بدهی آمریکا به آن آسیب بزند.

پس از همه‌گیری کرونا و اولین جنگ بزرگ در اروپا پس از سال ۱۹۴۵ میلادی، ترس از ناتوانی دولت آمریکا در پرداخت صورت‌حساب‌های خود، اکنون بر بازارهای مالی تأثیر گذاشته است.

برای بسیاری، این موضوع تصورناپذیر است؛ احتمالاً به این دلیل که عواقب آن بسیار وحشتناک است و ممکن است این اتفاق هرگز رخ ندهد؛ اما روز جمعه نشانه‌هایی وجود داشت که مذاکرات در واشنگتن برای افزایش مبلغی که دولت آمریکا ممکن است وام بگیرد، سرعت گرفته است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.