رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به اینکه در حال حاضر در تامین شیرخشک معمولی دچار کمبود نبوده، گفت: کمبود شیرخشک مقطعی و گذرا است.

کمبود شیرخشک مقطعی و گذرا است/ کمبود۱۳۰ قلم دارو در کرمانشاه

به گزارش قدس انلاین قباد محمدی شامگاه دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه سال گذشته تعداد زیادی از زوار برای زیارت عتبات و شرکت در پیاده روی اربعین مرز خسروی را انتخاب کردند شاهد تجمع جمعیت در این مرز بودیم که به دلیل گرمای زیاد شاهد گرمازدگی زوار بودیم.

وی با تاکید بر اینکه بر آمادگی نیروی خدمت رسان در حوزه درمان، افزود: گرما و مدیریت آن در مرز خسروی طی ایام اربعین یکی از مهمترین مسائل مهمی است که نیازمند توجه بیشتر دارد که از همین رو برای این ایام هم اکنون اقدامات لازم در دست اجرا قرار گرفته است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: در سال گذشته به علت گرمای زیاد حتی در برخی از روزه آمار گرمازدگی به یک هزار نفر نیز می‌رسید اما با این وجود هیچگونه مورد فوتی به علت گرمازدگی گزارش نشد.

محمدی با بیان این‌اینکه سال گذشته حدود ۷۰ میلیارد تومان برای پوشش درمانی و بهداشتی زوار استفاده هزینه شده، گفت: از این مبلغ تنها ۱۰ میلیارد تومان وصول شد و مابقی آن مازاد بر اعتبار مسخص شده صرف شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری آمادگی لازم برای پذیرش و پوشش درمانی زوار در دستور کار قرار گرفته و علاوه بر افزایش تیم‌های فوریت‌های پزشکی در جاده‌ها یک مرکز بهداشت و درمانگاه به میزان ۲ هزار متر مربع با ۵۰ میلیارد تومان در حال ساخت است که یک هزار متر مربع از آن برای اربعین آماده سازی خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه سال گذشته مرز ۲۴ ساعته باز نبود و به طور مکرر از سوی عراق بسته می‌شد همین امر باعث شد که تجمع در نقطه صفر مرزی با گرمای بالا همراه شود که امسال ور پی تدابیر انجام شده علاوه بر برپایی درمانگاه ثابت ۲ درمانگاه سیار به همراه اتاق سرد در ۲ طرف مرز برای ارائه خدمات درمانی خواهیم داشت.

محمدی بیان کرد: بیشترین داروی مورد نیاز در ایام اربعین سرم بوده که به منظور عدم برخورد با کمبود حجم سرم مورد نیاز از حالا در حال ذخیره سازی هستیم.

وی همچنین در ادامه به کمبود شیر خشک در روزهای اخیر در بازار، عنوان کرد: شیر خشک‌ها عموماً ۲ نوع هستند که نوع اول آن شیر خشک‌های معمولی هستند که اکثر کودکان از آن استفاده می‌کنند و در بازار دچار کمبود نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه مطرح کرد: شیر خشک‌های نوع دوم معمولاً شیرخشک‌های رژیمی هستند که به دلیل عدم سازگاری کودکان با شیر خشک‌های معمولی این نوع شیرخشک سهمیه‌ای بوده و به میزان اندک وارد بازار می‌شود.

محمدی ادامه داد: کمبود شیر خشک در بازار به طور مقطعی بوده و به زودی رفع خواهد شد.

وی به کمبود اقلام دارویی در بازار دارویی استان کرمانشاه، اضافه کرد: طبق آخرین آمار در حال حاضر ۱۳۰ قلم دارو در استان با کمبود مواجه بوده اما باید توجه داشت کمبود هر دارو به طور میانگین حداکثر سه هفته زنلت می‌برد که تأمین شود اما پس از تأمین آن داروی دیگری با کمبود مواجه خواهد بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه عنوان کرد: عموماً کمبودهای دارویی علل مختلفی دارد که کمبود مواد اولیه، کاهش سرمایه در گردش واحدها و کارخانه‌های داروسازی، مشکلات گمرکی داروها و… از جمله آن‌ها است.

محمدی به راه‌اندازی مجدد کارخانه داروسازی بومی باختر بیوشیمی استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این کارخانه هم اکنون با ۱۰ درصد ظرفیت خود به گردش تولید دارو بازگشته که در تلاش هستیم که با همراهی دستگاه‌های مسئول تا پایان سال تمام ظرفیت‌های آن را به کار گرفته و در جهت رفع کمبودهای دارویی گام برداشته شود.

وی در ادامه تشریح پروژه‌های درمانی استان کرمانشاه، اظهار کرد: افتتاح بیمارستان ۳۲ تختخوابی شهرستان روانسر که یکی از مهمترین خواسته‌های مردم این شهرستان است در اوایل تیرماه امسال به نان بیمارستان امام رضا (ع) به بهره برداری خواهد رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه افزود: همچنین ساخت بیمارستان ۶۴ تختخوابی به اعتباری حدود ۱۸۰ میلیارد تومان نیازمند است که در صورت جذب ۳۰ درصد از این مبلغ می‌توان برای تکمیل آن اقدام جدی صورت گیرد.

محمدی در پایان به ساخت خوابگاه چهار هزار نفری با اعتبار یک صد میلیارد تومانی تاکید کرد و گفت: در صورتی که این خوابگاه دانشجویی تا پایان سال جاری تکمیل شود حجم قابل توجهی از مشکلاتی خوابگاهی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی برطرف خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.