سنتکام از برگزاری رزمایشی دریایی با عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

رزمایش نظامی سنتکام با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش قدس آنلاین، سنتکام (فرماندهی مرکزی آمریکا ) از آغاز رزمایش  نظامی مشترک با عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس خبر داد.

ژنرال «مایکل کوریلا» فرمانده سنتکام اعلام کرد که این رزمایش « فرصت‌هایی را برای نشان دادن همکاری نظامی آمریکا و عربستان سعودی  و تعمیق قابلیت همکاری بین اعضای شورای همکاری خلیج فارس فراهم می‌کند».

این رزمایش تا ماه ژوئن ادامه خواهد داشت.

این رزمایش اعضای شورای همکاری خلیج فارس، یعنی کویت، بحرین، قطر، عمان و امارات متحده عربی و نیروهای  زمینی، دریایی و هوایی این کشورها  را برای سناریوهای مختلف  آماده خواهد کرد.

از سوی دیگر منابع آگاه از تلاش شرکت هواپیماسازی آمریکایی «بوئینگ» برای فروش حداقل ۱۵۰ فروند هواپیمای «بوئینگ ۷۳۷ مکس» به شرکت هواپیمایی جدید «ریاض- ایر» خبر دادند.

مذاکرات میان طرف‌های ذی ربط در این زمینه ادامه دارد و احتمالا در نمایشگاه هوایی پاریس در نیمه ژوئیه آینده، امضای قرارداد آن اعلام خواهد شد.

برخی منابع که خواستند نامشان فاش نشود اعلام کردند که شرکت هواپیمایی جدید عربستان متعلق به صندوق سرمایه‌ حاکمیتی سعودی، به دنبال خرید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هواپیمای مسافربری تک راهرو است. 

بلومبرگ نوشت که با قیمت فعلی ۵۳ میلیون دلار برای Max ۸، معامله ۱۵۰ فروند از این هواپیماها می تواند حدود ۸ میلیارد دلار ارزش داشته باشد که این امر  بر اساس برآورد ارزش بازار توسط شرکت مشاوره Ascend توسط Cirium جمع آوری شده است. مشتریان معمولاً در چنین معاملات بزرگ تخفیف‌های زیادی دریافت می‌کنند.

بلومبرگ در ادامه افزود که اما مذاکرات پیچیده است، زیرا زمان بندی و شکل بدنه هواپیما هنوز در حال تغییر است و احتمالا شرکت ایرباس نیز به بخشی از این معامله دست یابد. 

قرارداد قبلی شامل بزرگترین هواپیمای بوئینگ، ۷۸۷ Dreamliners، برای انجام پروازهای طولانی مدت برای خطوط هوایی ریاض بود.

پیش از این شرکت بوئینگ اعلام کرد که  شرکت‌های هواپیمایی «سعودی ایرلاین» و «ریاض ایر» سفارش خرید ۷۸ هواپیمای مسافربری در کلاس «بوئینگ ۷۸۷ دریم‌لاینر» ثبت کردند.

طبق قراردادی که میان شرکت بوئینگ و شرکت‌های هوایی ریاض منعقد شده، در مجموع ۷۸ فروند هواپیمای بوئینگ توسط این دو شرکت سعودی خریداری خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود در آینده نزدیک  برای خرید ۴۳ فروند دیگر نیز اقدام کنند.

 شرکت «ریاض ایر» با خرید ۳۹ هواپیمای بوئینگ دریم‌لاینر با گزینه‌هایی برای افزوده شدن ۳۳ هواپیمای دیگر و همچنین «سعودی ایرلاین» با خرید ۳۹ بوئینگ دریم‌لاینر با گزینه‌هایی برای افزودن شدن ۱۰ فروند دیگر موافقت کرد.

بر اساس گزارش شرکت بوئینگ آمریکا، فرآیند تحویل هواپیماهای ثبت سفارش شده به شرکت‌های هواپیمایی عربستان سعودی از اوایل سال ۲۰۲۵ آغاز می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.