وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اهالی فرهنگ و ادب باید همت کنند و بیش از گذشته از این نعمت بزرگ استفاه کنند تا آثار جدید در حوزه‌های مختلف خلق شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: اهالی هنر بیش از پیش از نعمت امام رضا(ع) استفاده کنند

به گزارش قدس خراسان، اختتامیه بیستمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شامگاه چهارشنبه مصادف با شام ولادت امام هشتم باحضور هنرمندان و مسوولان کشوری و استانی در مشهد برگزار شد.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در ابتدای این نشست ضمن تبریک و گرامیداشت این ایام بیان کرد: ما در این جشنواره به موضوع امام رضا (ع) به عنوان گوشه ای از صدر تاریخ نمی پردازیم و ایشان را محصور نمی‌کنیم، بلکه از این‌منبع فیض الهی برای حل مسائل سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام کمک می گیریم.

مرتضی سعیدی زاده گفت: برای ما مایه مباهات است که سرزمین ما میزبان امامی است که در معرض یک تجربه تاریخی عظیم و یک نبرد پنهان سیاسی قرار می گیرد و به برکت تدبیر الهی شیوه حکیمانه را در این همایش بزرگ‌ پیش روی آیندگان قرار می دهد.

وی افزود: اینک در گام دوم انقلاب اسلامی، باید از گنجینه عظیم این انسان کامل در تشکیل تمدن اسلامی بهره وافر ببریم. جشنواره بین المللی امام رضا (ع) به عنوان عمومی ترین و بزرگترین رویدادهای فرهنگی و هنری جمهوری اسلامی ایران، نمونه بارز فعالیت هنری، فرهنگی و رسانه ای است که از ساختار های دقیقی برخوردار است.

هیج رویدادی به وسعت جشنواره امام رضا(ع) نداریم

سعیدی زاده ادامه داد: بنیان گذاران جشنواره برای به ثمر رسیدن آن تلاش زیادی داشتند و با مدیریت دقیق آن توانسته اند تا به امروز موفق عمل کنند و علت آن چیزی جز عشق و ارادت بی حد و حصر به امام مهربانی‌ها نبوده است.

وی با بیان اینکه هیچ رویداد فرهنگی و رسانه ای با چنین وسعت و تبعاتی سراغ نداریم، گفت: از این منظر این رویداد الگوی ارزشمندی است که باید در دیگر رویدادهای فرهنگی و آیینی مورد استناد قرار گیرد. لذا نیاز به حمایت بیشتری دارد.

مدیرعامل بنیاد بین المللی امام رضا (ع) گفت: این جشنواره سه فرصت طلایی را پیش روی ما قرار داده است؛ ابتدا فرصت حضور نیروهای کارآمد، خوش فکر و جوان برای آفرینش یک جریان پربرکت در عرصه فرهنگ و رسانه ذیل نام امام رضا (ع)، دوم فرصت ادای دین و عرض ارادت دستگاه های فرهنگی و رسانه ای به ساحت امام رضا (ع) و سوم فرصت بروز و ظهور عرض دلدادگی به آستان مقدس اهل بیت خاصه امام رضا (ع)در تمام سطوح جوامع فرهنگی و رسانه ای.

وی افزود: این فرصت ها بستری فراهم نموده تا ظرفیت عظیمی از نوآوری، توانمندی، استعداد و خلاقیت در این ایام شکوفا شود و فرهنگ رضوی در عرصه گیتی گسترش پیدا کند تا در هر گوشه ای به جوشش آید و نهری به راه بیفتد و فهمی تازه شود.

سعیدی زاده در پایان گفت: این جشنواره مبدأ بسیاری از جریان‌ها و رویدادها مثل دهه کرامت و بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) بوده است. توجه دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی کمک بزرگی به استمرار جشنواره در عرصه ملی و بین المللی می کند.

پس از آن و اجرای گروه‌های نمایشی در این مراسم، تولیت آستان قدس رضوی به تبیین ظرفیت‌های فرهنگی حرم و شخصیت امام رضا(ع) پرداخت.

با مکتب رضوی می‌توانیم به جوانان‌ هویت بدهیم

حجت الاسلام والمسلمین احمد مروی بیان کرد: اگر رضایت و خشنودی خداوند متعال را طالب هستیم باید رضایت و خشنودی امام رضا (ع) را تحصیل کنیم.

وی ادامه داد: به عنوان خادم دستگاه قدسی حضرت ثامن الائمه(ع) از بنیاد بین المللی امام رضا (ع)، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همه مجموعه های دخیل که در این عرصه معرفتی، معنوی و هویت بخش قدم می گذارند و همه هنرمندانی که داشته های خوب خود را در خدمت حضرت رضا (ع) قرار می دهند تشکر و قدردانی می‌کنم.

مروی با بیان اینکه امام رضا (ع) ظرفیتی بی بدیل و بی نظیریست و همه مردم اعم از شیعه و سنی، مسلمان و غیر مسلمان به امام رضا (ع)عشق دارند، افزود: ما باید از این ظرفیت عظیم استفاده کنیم، امروز دشمنان ما می خواهند از نسل جوان ما هویت زدایی کنند و هویت ایرانی، ملی، دینی و قرانی را از او بگیرند. اگر ملتی سلب هویت شد، سلطه و استثمار او بسیار سهل خواهد بود.

وی با بیان اینکه با استفاده از فرهنگ، ادب و مکتب رضوی می توانیم به جهان هویت دهیم، گفت: جشنواره بین المللی امام رضا (ع) مورد استقبال همه اقشار هنری و فرهنگی قرار گرفته است و این‌ها جز عشق به امام رضا(ع)، چیز دیگری نیست.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: هدف از برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) این است که از طریق عظمت امام رضا (ع)، به نسل جدید هویت دهیم و اجازه ندهیم دشمنان نوجوان عزیز ما را بربایند.

وی افزود: چه کرامتی بالاتر از اینکه در طول سال، حرم مطهر رضوی در شرایط مختلف هیچ وقت خلوت نیست و سالانه ۳۰ میلیون نفر به این شهر سفر می کنند. اگر اینجا یک مغناطیس و جذبه معنوی وجود نداشته باشد، این اتفاق نمی‌افتد. این کرامت و ظرفیت بزرگی است که باید از آن استفاده و هویت سازی کنید که اگر چنین کنید کمترین هزینه را پرداخت و بیشترین بهره برداری را خواهید کرد.

وی با تاکید بر هویت بخشی به نوجوان و جوان به عنوان سرمایه بی نظیر و گرانبها، بیان کرد: ما در کشور خود امام رضا (ع) را داریم که هم از این امام حاجت می گیریم و هم درس زندگی می آموزیم. ما به واسطه امام رضا(ع) و مکتب رضوی می‌توانیم به جوانانمان هویت بدهیم.

معرفی برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

پس از سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، اولین بخش از برگزیدگان بیستمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) در بخش‌های مختلف به شرح زیر معرفی شدند:

رقیه کریمی برگزیده پانزدهمین جشنواره ملی داستان نویسی رضوی، منیره هاشمی و سیده نرگس میرفیضی برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی داستان کودک و نوجوان رضوی، عماد الکثیری و شذا نوفل قاسم برگزیدگان سیزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی، آرش پورعلیزاده، ایوب پرندآور، علیرضا دهرویه، معصومه سادات شاکری، محسن کاویانی و عباس همتی برگزیدگان بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی شعر فارسی رضوی، منیره هاشمی و اکرم السادات هاشمی پور برگزیدگان چهاردهمین جشنواره ملی شعر کودک و نوجوان رضوی، محمود تاروردی‌پور برگزیده هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر ترکی – آذری رضوی، غلام رسول صوفی، محمد قیوم امینی و علی ستوده برگزیدگان جشنواره ملی آواها و نواهای رضوی، محمد جواد شکوهی‌فر، امیر دانش‌مراغی، محمد بازیار، احسان کاظمی، مجید سعیدکافی برگزیدگان نوزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی، مهدی انتظاری و سارا یوسفی برگزیدگان دوازدهمین جشنواره بین‌المللی عکس رضوی.

حرم امام رضا(ع) مجموعه‌ای از هنرهای بی‌نظیر است

پس از اعلام نتایج، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به هجرت تاریخ ساز امام رضا(ع) و نقش مهم آن در شکل‌گیری تاریخ تمدن اسلامی در کشور بیان کرد: خداوند متعال را به وجود ذوات مقدس ائمه اطهار و ذریه نورانی شاکریم. فرزندان امام موسی بن جعفر(ع) همگی منشا خیر و برکت بودند و از زمانی که خاک ایران عزیز را متبرک به حضور کردند برکت و خیر نازل شده است.

محمدمهدی اسماعیلی افزود: از همکارانم در مجموعه وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع) و تمام نهادها و دستگاه‌های مختلف‌ آستان قدس رضوی و مجموعه های دینی و نهادها که در برگزاری هر چه باشکوه تر این جشنواره همکاری کردند صمیمانه تشکر می کنیم.

وی به فعالیت ها و اقدامات بی نظیر بنیاد بین المللی امام رضا(ع) در دوره جدید اشاره کرد و گفت: امروز کار در اختیار جوانان خوش‌فکر و انقلابی‌قرار گرفته است و آقای سعیدی زاده خوش درخشیدند و با اخلاص و ایمان عمیقی که داشتند در ۲۷ استان، ۲۱ رویداد شکل گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در ۱۲ قرن گذشته آثار بسیاری ایجاد شده است و امام رئوف با عمق جان عاشقان در ارتباط است. این حجم گسترده از فعالیت ها که حول محور امام رضا(ع) شکل گرفته ستودنی است، اما کافی نیست.

وی با خاطر نشان کردن اینکه سالانه بیش از ۳۵ میلیون زائر در حرم مطهر رضوی حضور پیدا می کنند، گفت: این گنج بزرگی است که در اختیار ما قرار دارد و اعداد و ارقام نشانه انس با امام رئوف است.

اسماعیلی ابراز کرد: اگر ذهن همه مشتاقان به امام رئوف را کند و کاو کنیم آکنده از خاطرات شیرین وصل به ایشان و حزن و اندوه از هجرت و جدایی است.

اسماعیلی افزود: هنر امری ذوقی است نه دستوری، این میزان آثار بدیع هنری در حرم که شامل مجموعه‌ای از هنرهای بی نظیر است، قابل توجه است.

وی بیان کرد: هر هنرمندی قله کارهای فرهنگی و هنری‌اش در رابطه با امام رئوف(ع) شکل گرفته است؛ استاد فرشچیان ضریح را طراحی می کند و گوهرشاد مسجدی را در حرم مطهر رضوی بنا می‌کند.

اسماعیلی گفت: خداوند افتخار میزبانی از این ذات عظیم و مقدس را به ما ایرانی ها و خراسانی ها داده است. محبت تنها به پیروان اهل بیت تعلق ندارد و تمام مسلمانان عاشق امام رئوف هستند و حتی غیر مسلمان ها از  این معجزه و کرامات بهره مند شدند. این دریای محبت وقتی تابش کند، همه را در بر می‌گیرد و همه در زیر سایه این امام رئوف هستند.

وزیر ارشاد ادامه داد: اهالی فرهنگ و ادب باید همت کنند و بیش از گذشته از این نعمت بزرگ استفاه کنند تا آثار جدید در تئاتر و سینما و هنرهای مختلف تجسمی خلق شود، در این میان وزارت فرهنگ باید تسهیل گیری و نظارتی ایجاد کند تا ذوق هنرمندان بجوشد و آثاری بی نظیری خلق شود.

اسماعیلی افزود: طی قرون مختلف‌ خیلی‌ها تلاش کردند جلوی نور افشانی امام رئوف را بگیرند، اما مگر شدنی است؟ محبت این امام با عمق عشق و جان میلیون‌ها عاشق سروکار دارد.

وی در خصوص آثار و نتایج این جشنواره اشاره کرد و گفت: از استان ها و گویش های مختلف در این جشنواره حضور داشتند. از ۱۸ کشور جهان خلق اثر شده و این جشنواره در استان و کشورهای عربی گسترش پیدا کرده است.

پس از آن حمیدرضا برقعی، شاعر آیینی سروده‌هایی را در وصف امام رضا(ع) و امیرالمؤمنین خواند که با تشویق ممتد مخاطبان حاضر در سالن همراه شد.

معرفی برگزیدگان تئاتر کودک و نوجوان، تئاتر خیابانی و رضوی

در ادامه، دیگر برگزیدگان جشنواره و برندگان نشان ارادت باحضور مسوولان کشوری و استانی به شرح زیر معرفی شدند:

 برگزیدگان سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی شامل رضا قربان جوشعار (گروه برگزیده و رتبه اول کارگردانی)، محمد جهانپا (گروه برگزیده)، محسن پورقاسمی(جایزه ویژه کارگردانی)، فرشاد قاسمی (بهترین بازیگر مرد)، زهرا ناوشکی(بهترین بازیگر زن)، عماد نصرآبادی(نمایشنامه نویسی)، امیرحسین انصافی(بهترین موسیقی)، زینب رشتی(طراحی و دوخت لباس)، مهدی شریفی(طراحی صحنه)، ساغر لطفی‌نژاد(طراحی و ساخت عروسک)، آناهیتا موسوی(گریم)، محمدرضا احمدی(عروسک گردانی)، سما قربان‌جوشعار(طراحی بروشور)، برگزیدگان دومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی شامل آدینه رحیم‌نژاد (گروه برگزیده و رتبه اول کارگردانی)، احسان بحرینی(گروه برگزیده)، محسن پلاشی (بهترین بازیگر مرد)، حسنا قبادی(بهترین بازیگر زن)، مهدی کرمی(بهترین موسیقی)، حیدر رضایی (بهترین طرح و ایده)، مجتبی خلیلی(طراحی فضا) و مرجان سیف خانی(طراحی لباس) و برگزیدگان شانزدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی شامل بهاره فاضلی‌راد(گروه برگزیده و بهترین کارگردانی)، علی مجیدپور(گروه برگزیده و بهترین آهنگسازی)، مجتبی لاله‌زاری (بهترین بازیگر مرد)، سارا یزدانی(بهترین بازیگر زن)، شادی غفوریان (نمایشنامه‌نویسی)، سیدعلی موسویان( نمایش‌نامه نویسی صحنه‌ای)، مهدی شریفی (طراحی صحنه)، سیدارشیا هاشمی(طراحی بروشور)، آناهیتا موسوی (طراح چهره‌پردازی)، حسام انوشیروانی (طراحی نور) و محمدرضا فلاحیان (طراحی لباس).

پس از آن از خانواده سید فریدالدین معصومی، یکی از شهدای حمله تروریستی شاهچراغ(ع) در میان تشویق ایستاده حاضران تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

ماجرای سرودن شعر معروف شاه پناهم بده...

 شاعر اثر معروف شاه پناهم بده در این بخش از مراسم ماجرای سرودن این شعر را بیان کرد.

محمود حبیبی کسبی گفت:تحویل سال ۸۵ مصادف با اربعین حسینی بود و در لحظه آخر تصمیم گرفتم برای سال تحویل به مشهد سفر کنم اما بلیطی پیدا نمی شد تا اینکه در بوفه اتوبوس راهی مشهد شدم.

این شاعر در ادامه افزود: یک ساعت به سال تحویل به مشهد رسیدم در حالی که هوا بسیار سرد بود و من خسته سفر بودم، راهی حرم مطهر امام رضا (ع) شدم، جمعیت انبوهی مانند موج دریا می آمد و می رفت و فرد هیچ کنترلی نسبت به اینکه در جمعیت خود را نگه دارد، نداشت و من نیز که نمی توانستم از این‌جمعیت عبور کنم و داخل حرم شوم، دلم شکست و با خود خطاب به امام رضا (ع) گفتم در میهمان نوازی شما نیست که از جلو درب مرا برانید و در همین حین مصرع اول این شعر که" شاه پناهم بده خسته راه آمدم" به ذهنم آمد.

 وی گفت: در حالی که ناامیدانه این بیت شعر را با خود زمزمه می کردم نیروی انتظامی حرم مطهر دست من را گرفتند و به داخل بردند، در ابتدا با خود فکر کردم اینها من را شناختند اما بعد که به قسمت بازجویی بردند، متوجه شدم که به عنوان خلافکار من را برده اند، مسئول بازجویی خلاف هر یک از خلافکاران را می پرسید، نوبت که به من رسید پرسید خلاف تو چیست، گفتم: شعر می گویم، پرسید: در مورد امام رضا (ع) هم شعر سروده ای؟ و من نیز یکی از اشعار خود را گفتم، عذرخواهی کردند و من را به حیاط مشایعت کردند و از آنجا به اتاق خدام در نزدیک ضریح رفتم.

وی اظهار کرد: امام رضا(ع) گاهی بیش از حد لیاقت ما لطف می کنند و در همان شب این شعر گفته شد و چند سال بعد این قطعه با خوانندگی آقای دولتمند خالوف منتشر شد.

معرفی و تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی و رونمایی از جدیدترین نقاشی روح‌الامین

نوبت به بخش معرفی و تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی در دو بخش ملی و بین‌الملل رسید.

در بخش ملی این حوزه از زهرا سروآزاد، معلم و مسؤل دبیرخانه دائمی جشنواره امام رضا از ۸۲ تا ۹۶، غلامحسین مولایی، استاد گچ بری در حرم، احمد واعظی، مداح، مرثیه خوان شاعر و ذاکر اهل بیت، حسین یکتا، کنشگر و فعال اجتماعی، حجت‌الاسلام محمدرضا طاهری، پژوهشگر، سیدحمیدرضا برقعی، شاعر آیینی، و حامد مغروری و زینب ربانی خواه، گرافیست تقدیر به عمل آمد.

در بخش بین‌الملل نیز از دولتمندخالوف، خواننده و نوازنده موسیقی شاه پناهم بده، امتیازعلی میرزا از پاکستان، فعال در زمینه توسعه فضاهای فرهنگی، سکینه مهدوی از پاکستان، استاد دانشگاه و فعال اجتماعی، حجت الاسلام چتین اکیوز از ترکیه، مترجم، آمنه مغنیه از لبنان، پژوهشگر و مولف کتاب سیره امام رضا(ع)، محمد حنیف اکبرعلی از ماداگاسکار، فعال فرهنگی شیعی، علی عظیم و علی یحیی در اندونزی، مترجمان کتاب عیون اخبار امام رضا از انگلیسی به اندونزیایی تجلیل شد.

در پایان این مراسم نیز از تازه‌ترین اثر حسن‌ روح‌الامین نقاش نام آشنای کشور به نام روح‌الرضا رونمایی شد. در این نقاشی صحنه‌ای از وداع امام رضا(ع) با امام جواد(ع) پیش از هجرتشان به مرو به تصویر کشیده شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.