دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا در سفر دوره‌ای خود به آسیای مرکزی وارد «عشق آباد» پایتخت ترکمنستان شد.

آغاز سفر دوره‌ای «هلگا اشمید» به چند کشور آسیای مرکزی

به گزارش قدس آنلاین، در دیدار «وفا حاجی‌اف» معاون وزیر امور خارجه ترکمنستان و «هلگا اشمید» دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا که در چارچوب بازدید از کشورهای آسیای مرکزی وارد «عشق‌آباد شده است، بر علاقه‌مندی دو طرف نسبت به تعمیق و گسترش تعاملات در زمینه‌های مختلف تاکید شد.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه ترکمنستان، طی این دیدار وضعیت موجود و چشم‌انداز توسعه همکاری‌های ترکمنستان و سازمان امنیت و همکاری اروپا در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی، امنیت انرژی و محیط زیستی، گسترش دیپلماسی پارلمانی و تعاملات بشردوستانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دبیرکل سازمان امنیت و همکاری اروپا تاکید کرد: ترکمنستان طی سال‌های اخیر روابط خود را با نهادهای سازمان امنیت و همکاری اروپا مانند مجمع پارلمانی، دفتر کمیساریای عالی اقلیت‌های ملی، دفتر نهادهای دموکراتیک و حقوق بشر و نماینده در امور آزادی رسانه‌ها تشدید کرده است.

اشمید همچنین به تلاش‌های ترکمنستان در روند عادی‌سازی وضع افغانستان از طریق اجرای پروژه‌های زیربنایی منطقه‌ای و بین‌المللی و ارائه کمک‌های بشردوستانه موثر به این کشور همسایه اشاره کرد.

در بعد سیاسی، مشارکت موثر ترکمنستان با سازمان امنیت و همکاری اروپا در مقابله با تروریسم، مبارزه با جرایم فرامرزی، قاچاق مواد مخدر، قاچاق انسان، تهدید رادیکالیسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز مثبت ارزیابی شد. در عین حال تقویت همکاری‌های مشترک در زمینه امنیت سایبری به عنوان یکی از زمینه‌های بالقوه عنوان شد.

همچنین گفته شد که تعاملات میان ترکمنستان و این سازمان در زمینه‌های کلیدی مانند امنیت انرژی و محیط زیست و ارتباط متقابل حمل و نقلی از رشد پرتحرک برخوردار شده است. در این راستا به طور ویژه بر اهمیت ابتکارات ترکمنستان در زمینه امنیت انرژی و محیط زیست، حمل و نقل پایدار و دیپلماسی آب که با اولویت‌های اصلی سازمان امنیت و همکاری اروپا همخوانی دارند، تاکید شد.

در این دیدار، حاجی اف اظهار داشت که کشورش از روند توسعه بنادر «سبز» و ارتباط متقابل در حوزه دریای خزر، دیجیتالی‌سازی، فراهم کردن تسهیلات در زمینه‌های تجاری و مسیرهای حمل و نقلی و لجستیکی در آسیای مرکزی و قفقاز حمایت می‌کند.

همچنین خاطرنشان شد که در ابعاد بشردوستانه، تعاملات با سازمان امنیت و همکاری اروپا از طریق دفتر نماینده حقوق بشر ترکمنستان دنبال خواهد شد.

علاوه بر آن، اجرای موفقیت‌آمیز برنامه‌ها و پروژه‌های مشترک با مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در «عشق‌آباد» مهم ارزیابی شد.

بنابر اطلاعیه سازمان امنیت و همکاری اروپا، دیدار با «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان، «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس مجلس «خلق مصلحتی»، «دنیاگوزل گولمانوا» رئیس مجلس نمایندگان و «یزدورسون قربان‌نظروا» مسئول حقوق بشر و سایر مقامات ترکمن در دستور کار دبیرکل این سازمان قرار دارد.

اشمید در جریان این سفر همچنین در مراسم افتتاح ساختمان جدید مرکز سازمان امنیت و همکاری اروپا در پایتخت ترکمنستان شرکت خواهد کرد.

بازدید از قزاقستان و قرقیزستان نیز در دستور کار سفر این مقام اروپایی به منطقه قرار دارد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.