درپارکینگ سازمان محیط زیست جا برای پارک خودرو وجود ندارد وهمه کارمندان با خودرو شخصی تردد می کنند؛ این سازمان چگونه می خواهد برای مردم الگو باشد و استفاده از دوچرخه را ترویج کند؟!

خطر دوچرخه سواری! / پارکینگ سازمان محیط زیست برای پارک خودرو جا ندارد

سوم ژوئن برابر با ۱۳ خرداد، روز جهانی دوچرخه سواری نامگذاری شده است. بهانه ای برای ترویج استفاده از دوچرخه و فرصتی برای کاهش آلودگی شهرها.  

محمد درویش، کنشگر و فعال محیط زیست با بیان اینکه یکی از نخستین پیش شرط های لازم برای ترویج دوچرخه سواری این است که مسیرهای ایمن، بهم پیوسته و جذاب برای آن درشهرها وجود داشته باشد، می گوید: درواقع باید زیرساخت لازم برای دوچرخه سواری در شهرها فراهم باشد.

محمد درویش در گفت وگو با قدس آنلاین، با اشاره به اینکه دراتحادیه اروپا وآسیای جنوب شرقی اصولاً یکی از پیش شرط های شهرهایی که ساخته می شوند، این است که مسیر ایمن دوچرخه داشته باشد، ادامه می دهد: یعنی هرشهری که ساخته می شود علاوه بر اینکه باید بیمارستان داشته باشد، ورزشگاه، مدرسه و کتابخانه داشته باشد، باید مسیر امن دوچرخه هم داشته باشد درغیراین صورت به آن شهرگفته نمی شود.

وی اظهارمی دارد: متأسفانه مبلمان شهری ما به نحوی است که اصولاً دوچرخه سواری در شهرها اغلب خطرآفرین خواهد بود؛مسیرایمن برای آن پیش بینی نشده و به همین خاطربسیاری ریسک سوارشدن به دوچرخه را نمی پذیرند.

مدیرکل سابق مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست همچنین با بیان اینکه دوچرخه وسیله ای است که باید دردسترس و ارزان باشد و مردم رغبت کنند از آن استفاده کنند می گوید: در حال حاضردوچرخه جزو کالاهای لوکس به حساب می آید، به عنوان مثال درگمرک اگرکسی بخواهد دوچرخه وارد کند، حق گمرکی بالایی از وارد کننده دریافت می کنند.

درویش به فرهنگ سازی درخصوص استفاده از دوچرخه اشاره می کند و می گوید: دربسیاری از کشورها شخصیت های مثبت فیلم ها و مقامات عالی رتبه آن ها اغلب سوار دوچرخه هستند، حتی رهبران کشورها، نمایندگان مجلس و پارلمان ها برای اینکه رأی بیاورند و نشان بدهند مردمی هستند، با دوچرخه تردد می کنند.

این پژوهشگر با اشاره به اینکه در دانمارک، هلند و نروژ بسیاری از رهبران آن ها با دوچرخه رفت و آمد می کنند و حتی برای خرید از این وسیله استفاده می کنند، ادامه می دهد: در کشورما کدام مدیرعالی رتبه و یا نماینده مجلس را می توانید نام ببرید که با دوچرخه تردد کند؛ ما ادعای ساده زیستی و اقتصادمقاومتی داریم، ولی حاضر نیستیم از خودروی شاسی بلندمان پیاده شویم به طوری که داشتن خودرو اولین مطالبه برخی از مسئولان و نمایندگان ماست.

درویش می افزاید: چندی پیش عکسی از پارلمان دانمارک منتشر شده بود که نشان می داد در پارکینگ پارلمان این کشورتنها یک خودرو وجود داشت وهمه دوچرخه بود و آن خودرو هم متعلق به سرایدار آن پارکینگ بود که مجبور بوده شب را بماند و نیاز به خودرو داشته است، درصورتی که اگر به پارکینگ مجلس و بهارستان سری بزنید حتی یک دوچرخه هم نمی بینید.

وی ادامه می دهد: درپارکینگ سازمان محیط زیست جا برای پارک خودرو وجود ندارد وهمه کارمندان آنجا با خودرو شخصی تردد می کنند؛ سازمانی که باید خودش الگو باشد وقتی مردم می بینند جا برای پارک خودرو در آن وجود ندارد، چگونه می خواهد الگو باشد.

وی با تأکید بر اینکه چیزی را که خودمان استفاده نمی کنیم، نمی توانیم به مردم توصیه کنیم، می گوید: وقتی خود مسئولان ما برای کوچکترین کارهای خود از خودرو شخصی و یا راننده شخصی استفاده می کنند، از مردم نمی توان انتظار دیگری داشت.

وی با گلایه از برخی مسئولان که موجب شده اند دوچرخه سواری درکشور رونق پیدا نکند به آخرین آمارهایی که از وزارت بهداشت، اعلام شده اشاره می کند و تصریح می کند: ۷/۸۹ درصد زنان و ۴/۸۳ درصد مردان دچار جنبه هایی از کم تحرکی هستند که حاصل این کم تحرکی،افزایش دیابت، کبد چرب،سکته های قلبی  و... که سالانه ۹۰ هزار میلیارد تومان برای درمان این بیماری های غیرواگیر هزینه می کنیم، پول هایی که از کیسه مردم می رود و هیچ کس هم نیست به این موضوع اعتراض کند.

منبع: قدس آنلاین

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.