معاون وزیر خارجه روسیه در واکنش به تصمیم واشنگتن برای توقف اطلاع رسانی به مسکو درباره وضعیت و مکان نگهداری تسلیحات راهبردی خود، تاکید کرد: مواضع روسیه در خصوص تعلیق پیمان استارت تزلزل ناپذیر خواهد ماند.

ریابکوف: وضعیت در زمینه کنترل تسلیحات به مرز حاد بودن رسیده است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری «تاس»،  سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز، شنبه، در جمع خبرنگاران و در پاسخ به این سئوال که آیا اقدامات متقابل انجام شده توسط واشنگتن بر اساس توافقنامه اقدامات برای ادامه کاهش و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت) می تواند باعث تشدید بیشتر اوضاع پیرامون کنترل تسلیحات شود، اعلام کرد که این وضعیت تا حد نهایی بسیار حاد شده است. به گفته وی، کاملاً به تقصیر آمریکا ، بسیاری از عناصر معماری قبلی در راستای کنترل تسلیحات، یا به طور کامل از بین رفته یا به حالت نیمه مرگ درآمده است.

این دیپلمات یادآور شد که واشنگتن از قبل به طور رسمی به روسیه در خصوص اقدامات جدید خود در چارچوب پیمان استارت هشدار داده بود، بنابراین تصمیمات آنها برای مقامات مسکو تعجب آور نبودند.

لازم به یادآوری است، روز جمعه وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده انتقال اطلاعات به روسیه در خصوص وضعیت و مکان نگهداری تسلیحات راهبردی خود که  پیشتر در چارچوب پیمان استارت جدید اجرا میشد، را متوقف خواهد کرد.

سپس جیک سالیوان، مشاور رئیس جمهوری ایالات متحده در امور امنیت ملی در نشست سالانه انجمن کنترل تسلیحات اعلام کرد که مقامات واشنگتن همچنان به اطلاع رسانی به طرف روسی درباره تصمیمات در خصوص پرتاب موشک‌های بالستیک و  همچنین تمرین‌های بزرگ نیروهای راهبردی ادامه خواهد داد. وی همچنین افزود که ایالات متحده آماده است بدون پیش شرط در مذاکرات مربوط به کنترل تسلیحات دوجانبه با روسیه و چین شرکت کند.

سرگئی ریابکوف افزود، تصمیم روسیه برای تعلیق پیمان کاهش تسلیحات راهبردی تهاجمی (پیمان استارت) بدون توجه به هرگونه اقدام متقابلی از سوی آمریکا، تزلزل ناپذیر است. وی تاکید کرد: «نه اقدامات متقابل آمریکا در رابطه با تعلیق پیمان استارت از سوی ما و نه سیگنال‌های موازی که گفته می‌شود به نفع گفت‌وگو بین دو کشور به گوش می‌رسد، چیزی را در موضع گیری که بارها اعلام کرده‌ایم، و از سوی رئیس‌جمهوری روسیه تعیین  شده، تغییر نخواهد داد و تمامی وزارتخانه ها و ادارات مربوطه بطور کامل در این زمینه اقدامات لازم را انجام می دهند.»

پیش از این، گونار بیک، نماینده آلمان در پارلمان اروپا نیز به روزنامه ایزوستیا گفت که تصمیم ایالات متحده برای توقف انتقال اطلاعات به روسیه در مورد وضعیت و مکان تسلیحات استراتژیک این کشور که  در چارچوب پیمان استارت هستند، نباید منجر به تشدید اوضاع شود. وی گفت: «به نظر من این یک پاسخ مناسب است که به معنای تشدید مستقیم تنش نیست و بنابراین خطر بزرگی برای صلح جهانی ایجاد نمی کند. البته این خطر وجود دارد که یک واکنش متقابل دیگر از سوی روسیه و سپس یک واکنش متقابل دیگر از سوی آمریکا صورت بگیرد. ولی اکنون صحبت بر سر تشدید تنش در این زمینه نیست. در عین حال، روند اوضاع در اوکراین، مسلماً می‌تواند نسبتاً سریع تشدید پیدا کند، اما نه به‌طور خاص به دلیل این تصمیم ایالات متحده.»

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه پیش از این در اواخر ماه مه درباره تصمیم واشنگتن برای خروج از پیمان استارت نیز اظهار نظر کرده بود. به عقیده وی، ایالات متحده از این توافقنامه برای تسویه حساب‌های سیاسی خود با روسیه استفاده می‌کند.

در اواسط ماه مه،  گروهی از سناتورهای جمهوری خواه لایحه‌ای را برای خروج ایالات متحده از پیمان استارت و تقویت نیروهای هسته‌ای به کنگره آمریکا ارائه کردند.

وزارت خارجه روسیه: آمریکا دلایل بحران پیرامون پیمان استارت را نادیده می گیرد

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز به نوبه خود امروز شنبه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به نادیده گرفتن سرسختانه دلایل واقعی که منجر به بحران فعلی در خصوص توافقنامه اقدامات برای کاهش بیشتر و محدود کردن تسلیحات تهاجمی استراتژیک (پیمان استارت) شده است، ادامه می دهد. 

زاخارووا گفت: «در واشنگتن همچنان سرسختانه دلایلی را که منجر به بحران فعلی در این زمینه شده است، نادیده می گیرند. نمایندگان آمریکا همچنان وانمود می کنند که این بحران با سیاست آمریکا که علناً جهت گیری خصمانه علیه روسیه دارد، هیچ ارتباطی ندارد، سیاستی که در نهایت شکل تمام شده یک جنگ ترکیبی همه جانبه علیه کشور ما را به دست آورده است.»

وی همچنین یادآور شد که اگر ایالات متحده و متحدانش علاقه مند به بازگشت به کار معنی دار در زمینه کنترل تسلیحات هستند، باید از تمایل خویش برای ایجاد جهان تک قطبی و تنها بر اساس الگوهای آمریکایی به هر قیمتی دست بکشند و از این مسیر که به وضوح می تواند منجر به فاجعه جهانی، بازگردند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تاریخ 21 ماه فوریه، در پیام سالانه خود برای مجمع فدرال این کشور، تعلیق یکجانبه مشارکت مسکو در پیمان استارت را اعلام کرد. وی این تصمیم را اجباری خواند، زیرا کشورهای هسته‌ای غربی به توسعه تسلیحاتی خود ادامه می دهند و در عین حال خواستار دسترسی به تاسیسات هسته‌ای روسیه هستند.

انتهای پیام/  

منبع: خبرگزاری تسنیم

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.