۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۷
کد خبر: 879385

نماینده ایران در هیئت عامل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: اوپک‌پلاس برای تصمیم‌گیری درباره سیاست تولید خود همه گزینه‌ها را در نظر دارد.

اوپک‌پلاس همه گزینه‌ها را روی میز دارد

به گزارش قدس آنلاین امیرحسین زمانی‌نیا که در غیاب جواد اوجی، وزیر نفت سرپرستی هیئت جمهوری اسلامی ایران را در صدوهشتادوششمین نشست عادی اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس به‌عهده دارد، امروز (شنبه، ۱۳ خردادماه)  پیش از آغاز برگزاری صدوهشتادوششمین نشست عادی این سازمان در وین به خبرنگاران گفت: درباره اینکه اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس چه تصمیمی درباره آینده می‌گیرند تاکنون همه گزینه‌ها روی میز است.

وی ادامه داد تولیدکنندگان بزرگ در اوپک در تصمیم‌ها اثرگذارند و این یک امر مسلم است.

نشست ۱۸۶ وزیران نفت و انرژی اوپک در محل دبیرخانه دائمی این سازمان در وین و به ریاست آنتونیو اوبرو اوندو (Antonio Oburo Ondo)، وزیر صنعت، معدن و انرژی گینه استوایی برگزار می‌شود.

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران که قرار بود برای حضور در این دو نشست به وین سفر کند، به‌دلیل کسالت و مشغله کاری سفر برایش امکانپذیر نشد از این رو هیئت ایرانی به سرپرستی امیر حسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک در نشست ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس شرکت می‌کند.

سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک و غیر اوپک (اوپک‌پلاس) نیز با حضور سران هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک، دبیرکل اوپک و نمایندگان رسانه‌ها روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) در ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه به وقت تهران در دبیرخانه اوپک برگزار خواهد شد.

وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس در قالب توافقنامه همکاری (Declaration of Cooperation) در سی‌وچهارمین نشست وزارتی خود (۱۳ آذرماه ۱۴۰۱) که به‌صورت ویدیوکنفرانس برگزار شده بود با توجه به شرایط بازار نفت تصمیم گرفته بودند بر توافق پنجم اکتبر (۱۳ مهر ۱۴۰۱) مبنی بر کاهش تولید روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی پایبند بمانند.

پس از این تصمیم ۱۳ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بعضی از اعضای اوپک‌پلاس به‌طور ناگهانی و یک روز پیش از برگزاری چهل‌وهشتمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) تصمیم گرفتند به‌طور داوطلبانه عرضه نفت خام خود را از  یکم ماه مه ۲۰۲۳ (۱۱ اردیبهشت‌ماه) تا پایان سال در مجموع روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه دیگر کاهش دهند.

جمهوری اسلامی ایران هم‌اکنون در کنار کشورهای لیبی و ونزوئلا به‌دلیل تحریم از توافق کاهش عرضه نفت اوپک‌پلاس مستثنی است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.