مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به کاهش واگن‌های مسافری در گردش از ۱۸۰۰ به ۱۲۰۰ واگن، گفت: با تخصیص ۷.۵ میلیارد دلار مشوق صرفه‌جویی مصرف سوخت به سرمایه‌گذاران حوزه ریلی، تعداد واگن‌های مسافری تا ۱۰ برابر افزایش خواهد یافت.

مشکل کمبود قطارهای مسافری چگونه حل خواهد شد؟

به گزارش قدس آنلاین، سال‌های زیادی است که سوددِه شدن اقتصاد مسافری با هدف جذب سرمایه‌گذار از سوی راه‌آهن دنبال می‌شود تا ناوگان مسافری افزایش یابد و مشکل کمبود بلیت برای مسافرت با قطار حل شود؛ با این حال ناکامی در جذب سرمایه‌گذار برای توسعه حمل و نقل ریلی مسافری، تعداد واگن‌های مسافری را کاهش و بر روی دسترسی کافی به بلیت قطار تاثیر منفی گذاشته است.

هم اکنون از ۱۸۰۰ واگن مسافری فقط ۱۲۰۰ واگن مسافری فعال وجود دارد که باعث کاهش سفرهای ریلی و عدم پاسخ به تقاضای مسافرت با قطار شده است.در مقابل سرمایه‌گذاری در بخش بار ریلی آن‌قدر چشمگیر است که در سال گذشته با رشد ۴۸ درصدی افزایش تولید واگن باری و ورود آن به ناوگان ریلی کشور روبرو بودیم.

برنامه راه‌آهن برای افزایش ظرفیت قطارهای مسافری چیست؟

میعاد صالحی با اشاره به توافقنامه‌ای که هفته گذشته با هدف طرح توسعه حمل و نقل بار و مسافر بین شرکت راه‌آهن و شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به امضا رسید، گفت: این توافقنامه مشکل کمبود قطارهای مسافری را حل خواهد کرد و به اقتصاد مسافری راه‌آهن جان تازه‌ای خواهد داد.

معاون وزیر راه ادامه داد: دولت در بخش حمل و نقل ریلی مسافری برای رفاه حال مردم بر تثبیت قیمت‌ها اصرار دارد تا بلیت گران نشود، طبیعی است که این سیاست به مالکین واگن‌ها فشار وارد می‌آورد. موافقتنامه اخیر با شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت به شدت کمک می‌کند فارغ از اینکه چه قیمتی برای بلیت قطارها مصوب می‌شود بتوانیم بازگشت سرمایه‌ی سرمایه‌گذار را در بخش مسافری تضمین کنیم.

به گفته صالحی در این موافقتنامه زمینه‌ای فراهم شده تا با تخصیص ۷.۵ میلیارد دلار مشوق صرفه‌جویی مصرف سوخت به سرمایه‌گذاران حوزه ریلی پرداخت شود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن توضیح داد: سرمایه‌گذاران بخش مسافری ریلی از این به بعد به ازای هر نفر کیلومتر که جابجا می‌شود معادل۲۰ سی‌سی صرفه‌جویی مصرف سوخت را تا سقف سرمایه‌گذاری برای هر نفر، بعد از تایید گزارش راه‌آهن از سوی ستاد بهینه‌سازی مصرف سوخت، دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: بر این اساس اگر قیمت بلیت قطارها بالاتر باشد دوره بازگشت سرمایه‌ی سرمایه‌گذار سریع‌تر و اگر قیمت بلیت پایین‌تر باشد دوران طولانی‌تر است اما به خاطر بهینه سازی مصرف سوخت، یارانه آنها جداگانه محاسبه و به میزانی که ذخیره انرژی داشته باشد تا سقف سرمایه‌گذاری یعنی تا وقتی واگن مسافری مسافر جابجا می‌کند مبالغ صرفه‌جویی از ستاد مربوطه را دریافت می‌کنند.

چرا با کاهش واگن‌های مسافری مواجه شدیم؟

معاون وزیر راه توضیح داد: از ۱۲ سال قبل۱۸۰۰ واگن مسافری داشتیم اما در طول ۱۰ سال گذشته به۱۲۰۰ واگن در گردش کاهش پیدا کرده است که دو نتیجه از این آمار به دست می‌آید؛ نخست اینکه سرمایه‌گذاری در خرید واگن‌های نوی مسافری کاهش پیدا کرده است و همچنین سرمایه گذاری برای بازسازی، بهسازی و تعمیرات هم در بخش مسافری کاهش پیدا کرده است. موافقتنامه اخیر مشوق‌هایی را هم برای سرمایه‌گذاری واگن‌های نو و خرید و هم برای بازسازی واگن مسافری در نظر دارد.

به گفته صالحی در بخش تجهیز واگن باری در سال ۱۴۰۱ به خاطر تسهیلات دولت به این بخش نتیجه آن شد که ۱۵۹۸ واگن باری نسبت به سال قبل افزایش تولید داشتیم.

۱۲ هزار واگن مسافری به ظرفیت قطارها اضافه می‌شود؟

وی همچنین خاطرنشان کرد: انتظار داریم با اجرای این موافقتنامه و مشوقی که سرمایه گذار از محل صرفه‌جویی سوخت دریافت می‌کند خرید و تولید واگن مسافری تا ده برابر نسبت به عدد موجود در چند سال آینده افزایش یابد.

صالحی افزود: به این معنا که با اختصاص مبلغ ۷.۵ میلیارد دلار می‌توان حدود ۷۵۰۰ کیلومتر خط ریلی یا ۳۰۰۰ لکوموتیو یا ۱۲ هزار واگن مسافری یا ۱۰۰ هزار دستگاه واگن باری به ظرفیت ریلی کشور اضافه کرد که برای همیشه مشکل کمبود صندلی سفر ریلی را حل خواهد کرد و در عین حال منجر به افزایش طول خطوط ریلی کشور خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.