احزاب مخالف در لبنان به شکل رسمی «جهاد ازعور» را به عنوان نامزد خود برای پست ریاست‌جمهوری اعلام کرده و نشست پارلمان در این‌باره ۹ روز دیگر برگزار شود.

اپوزیسیون لبنان «جهاد ازعور» را کاندید ریاست‌جمهوری اعلام کرد

به گزارش قدس آنلاین، ۳۲ نماینده از احزاب مخالف در لبنان در یک نشست خبری «جهاد ازعور» وزیر دارایی اسبق لبنان را به عنوان کاندیدای رسمی خود برای پست ریاست‌جمهوری انتخاب کردند. 

به نوشته المیادین، «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان نیز اعلام کرد که جلسه رأی‌گیری برای انتخاب رئیس‌جمهور در تاریخ ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) برگزار خواهد شد. حزب‌الله و جنبش امل نیز پیش از این «سلیمان فرنجیه» را نامزد خود برای این پست تعیین کرده بودند.

لبنان بار دیگر با خلأ ریاست‌جمهوری مواجهه شده و از زمان پایان دوره ریاست‌جمهوری «میشل عون» ۹ ماه است که لبنان رئیس‌جمهور ندارد؛ پارلمان این کشور نیز تاکنون ۱۱ جلسه برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل داده که هیچ کدام نتیجه‌ای در بر نداشته است.

اعلام حمایت احزاب اپوزیسیون از «جهاد ازعور» در شرایطی است که جبران باسیل، رئیس جریان آزاد ملی لبنان (از متحدان حزب‌الله) نیز حمایت خود را از او اعلام کرده است. «جبران باسیل» روز گذشته در سخنانی گفت: «ما با فراکسیون‌های دیگر پارلمان لبنان برای نامزدی جهاد ازعور از میان اسامی دیگر به توافق رسیده‌ایم و این توافق یک تحول مثبت و مهم است».

«میشال معوض» فردی که پیش از این نامزد احزاب اپوزیسیون بود نیز روز گذشته اعلام کرد که به نفع «جهاد ازعور» کناره‌گیری می‌کند.

اما در خصوص «جهاد ازعور» وبسایت العربی الجدید درباره او نوشته است: «ازعور که در سال ۱۹۶۶ به دنیا آمده است، دارای یک مقام ارشد در صندوق بین‌المللی پول است و در آنجا بر کار این صندوق در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیای مرکزی و قفقاز نظارت می‌کند. از آن‌جایی که لبنان با بحران شدید اقتصادی مواجه است، مخالفان گرفتن وام و تسهیلات از نهادهای مالی جهانی را بهترین راه مواجهه با چالش‌ها می‌دانند؛ این طرح مخالفانی نیز دارد».

سلیمان فرنجیه، کاندید مورد حمایت مقاومت لبنان نیز از روزهای ابتدایی مطرح شدنش برای ریاست جمهوری لبنان تاکنون تصریح کرده که «پست ریاست‌جمهوری را از هیچ‌کس گدایی نخواهم کرد».

فرنجیه که به صراحت و شفافیت در اتخاذ مواضعش در میان مقامات لبنانی معروف است، بارها به حمایت ضمنی‌اش از مقاومت حزب‌الله و عدم تاثیرگذاری منفی این جنبش بروضعیت کشورش تاکید کرده بود.

او حتی اخیراً طی گفت‌وگوی تلویزیونی از سفرهای مستمرش به دمشق و دیدار با «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه خبر داده و گفته بود: «من عرب و موافق همزیستی هستم. موضع من در قبال مقاومت و سوریه و .. همان است که از ابتدا بوده، من نه پشت سر کسی راه می روم و نه جلوی کسی».

به گفته ناظران، ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی‌ها و تفکرات فرقه‌ای حاکم بر احزاب به گونه‌ای که است که همواره باید منتظر بحران و بن بست سیاسی بود. به طوریکه پیش از انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ ( ۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵ سال بود که رئیس‌جمهور نداشت و پارلمان چهل و پنج بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود.

بحران سیاسی کنونی نیز در شرایطی است که لبنان در شرایط اقتصادی بسیار بدی به سر می‌برد، به طوریکه ۸۰ درصد مردم لبنان زیر خط فقر به سر می‌برند، نرخ افزایش قیمت مواد غذایی به ۱۲۰۰ درصد رسیده و لیر لبنان بیش از ۹۵ درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.