در دیدار وزرای امور خارجه تاجیکستان و روسیه بر علاقه‌مندی دو طرف نسبت به تحکیم و گسترش روابط راهبردی تاکید شد.

تأکید وزرای خارجه تاجیکستان و روسیه بر توسعه روابط راهبردی

به گزارش قدس آنلاین، «سراج‌الدین مهرالدین» وزیر امور خارجه تاجیکستان با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه که برای انجام سفر رسمی در تاجیکستان به سر می‌برد، دیدار و مذاکرات انجام داد.

در ابتدا مهرالدین و لاوروف دیدار خصوصی انجام دادند و سپس مذاکرات هیئت‌های دو طرف برگزار شد که ضمن آن وضعیت کنونی و چشم‌انداز گسترش روابط راهبردی تاجیکستان و روسیه در زمینه‌های سیاسی، تجاری، اقتصادی، فرهنگی، بشردوستانه و مهاجرت مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزرای امور خارجه تاجیکستان و روسیه به اجرای به‌موقع و کامل توافقات سطح عالی دو کشور مبنی بر تشدید همکاری‌های تجاری و اقتصادی با اتکا بر تعاملات سرمایه گذاری و مشارکت صنعتی تاکید کردند.

دو طرف همچنین چگونگی تحقق پروژه‌ها و برنامه‌ها در حوزه‌های فرهنگی، آموزشی، علمی، ورزشی، گردشگری و بهداشتی و رسانه‌ای مورد بررسی قرار دادند.

در این مذاکرات بحث همکاری‌ها در زمینه مهاجرت مورد توجه ویژه قرار گرفت. طرف تاجیکستان بر لزوم احترام حقوق و آزادی‌های بنیادین شهروندان تاجیک در جریان اقدامات برنامه‌ای و غیر برنامه‌ای توسط نهادهای دولتی روسیه برای تنظیم فرآیند مهاجرت تاکید کرد. قرار شد فعالیت کارگروه‌های بین نهادهای دو کشور در زمینه مهاجرت تشدید شود.

مهرالدین و لاوروف همچنین در مورد مسائل امنیتی منطقه‌ای و تعاملات دو کشور در چارچوب سازمان‌های بین‌المللی تبادل نظر کردند. دو طرف بر تداوم حمایت‌های متقابل از ابتکارات تاجیکستان و روسیه در چارچوب سازمان ملل متحد، سازمان همکاری‌های شانگهای، جامعه کشورهای مستقل همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی و سایر ساختارهای چندجانبه تاکید کردند.

گفته شد که روسیه از موضع فعال «دوشنبه» در سازمان ملل متحد در زمینه همکاری‌های بین‌المللی در مورد مسائل آب استقبال می‌کند.

وزرای امور خارجه تاجیکستان و روسیه گفتند که در ارزیابی چالش‌ها و تهدیدات امنیتی مرتبط با افزایش تعداد گروه‌های مختلف تروریستی در مناطق شمال-شرق افغانستان دارای اتفاق نظر هستند.

گفته شد که دو طرف در رابطه به وضعیت افغانستان به طور منظم رایزنی‌ انجام می‌دهند و در بسترهای موجود بین‌المللی نظیر نشست مشاوره‌ای مسکو در مورد افغانستان، سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری‌های شانگهای نیز همکاری می‌کنند. تاجیکستان و روسیه در مورد بیشتر مسائل دارای رویکردهای مشترک هستند که لزوم ایجاد حکومت فراگیر (به معنای قومی و سیاسی) در افغانستان، مقابله با تهدیدات تروریستی، مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر ناشی از این کشور از آن جمله است. از این منظر اجرای تصمیمات اجلاس سران «آسیای مرکزی + روسیه» که در پاییز ۲۰۲۲ در «آستانه» برگزار شد، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود.

گفته شد که روسیه به عنوان شریک کلیدی اقتصادی و یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ خارجی تاجیکستان باقی خواهد ماند. مبادلات بازرگانی دو کشور در سال گذشته میلادی ۱۸ درصد افزایش یافته و طی سال جاری نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. به آن اشاره شد که در آینده نزدیک هیئت‌های بلندپایه اقتصادی روسیه به منظور انجام مذاکرات و بررسی زمینه‌های توسعه همکاری‌های در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و صنعتی وارد تاجیکستان خواهند شد.

در پایان این مذاکرات وزیر امور خارجه روسیه از همتای خود جهت بازدید رسمی از «مسکو» دعوت کرد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.